به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
متاسفانه وزیر خارجه‌ای که موثرترین کنش‌های دیپلماتیکش به توییت زدن و پاسخ‌های توییتری خلاصه شده است، در میدان دیپلماسی چیزی جز تحقیر و شکست نصیب ملت ایران نکرده است.
"خیبرآنلاین" - بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی به سبک تدبیر و امید!-خرداد ۹۲- در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با این ادعا که عزت پاسپورت ایرانی خدشه دار شده است، گفته بود: «قول می‌دهم که اعتبار احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم».

ظریف - کراپ‌شده

به گزارش مشرق، وی همچنین در آن مقطع تاکید کرد: «ارزش پاسپورت ایرانی، علامت نوع رابطه ما با دنیاست».

علاوه بر این مقامات ارشد دولت روحانی در سالهای گذشته در اظهارات جداگانه از تنش زدایی و تعامل سازنده با جهان و مسلط بودن دستگاه دیپلماسی دولت به زبان مذاکره سخن می‌گفتند و این روش را عامل سرازیرشدن سرمایه گذاری خارجی و ارتقای جایگاه ایران در جهان عنوان می‌کردند.

اما متاسفانه عزت پاسپورت ایرانی در سالهای اخیر بارها لگدمال شد و انفعال و واکنش حقارت آمیز دولت در مقابل گستاخی برخی دولت‌ها، این روند توهین آمیز را تشدید کرد.

فارغ از برخی اتفاقات تلخ در حوزه سیاست خارجی در دوران ریاست ظریف بر دستگاه دیپلماسی از جمله فاجعه منا، تعرض پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی، بی احترامی هیات اروپایی به مقامات ایرانی در سفر به تهران، تروریست نامیدن نماینده ایران در سازمان ملل، هتک حرمت به زنان ایرانی در فرودگاه‌های خارجی، بی احترامی و تراشیدن سر معلمان ایرانی در امارات، بازرسی تحقیرآمیز مسافران ایرانی در آمریکا، کِشتی ایرانی و تذکر جان کری به ظریف، مذاکره زیر سم اسب فاتح ایران در ایتالیا، برخورد توهین آمیز مقامات انگلیسی در دیدار با روحانی و دستاورد تقریباً هیچِ برجام، این روزها دومینوی اخراج دیپلماتهای ایرانی وارد فاز نگران کننده‌ای شده است.

**کشور میزبان منافقین ۲ دیپلمات ایرانی را اخراج کرد!

در روزهای گذشته، آلبانی که مدت‌هاست به پایگاه منافقین و تروریست‌ها مبدل شده، در اقدامی گستاخانه دو دیپلمات ایرانی را به دلایل واهی از این کشور اخراج کرد. نکته قابل تأمل اینجاست که یکی از دیپلماتهای اخراج شده ایرانی، «غلامحسین محمدنیا» از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای است!

سخنگوی وزارت خارجه آلبانی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که این اقدام بعد از هماهنگی با برخی کشورها و البته با هماهنگی رژیم غاصب صهیونیستی صورت گرفته است. این اقدام گستاخانه، استقبال مقامات آمریکایی را در پی داشت.

این اقدام سخیف در حالی صورت گرفته است که حدود ۲ هزار نفر از اعضای منافقین- گروهکی که ۱۷ هزار ایرانی را به خاک و خون کشیده است- در این کشور زندگی می‌کنند و آلبانی پناهگاه و حامی آنهاست!

کشور میزبان تروریست حادثه ۷ تیر،۲ دیپلمات ایرانی را اخراج کرد!

اما اخراج دیپلمات‌ها در دوره ریاست ظریف بر دستگاه دیپلماسی، به همین مورد ختم نمی‌شود.

در خرداد ۹۷، دولت هلند به جای عذرخواهی و پاسخگویی درباره پناه دادن به دو تروریست ارشد منافقین و الاحوازیه (احمد نیسی و علی معتمد) که در آن کشور کشته شدند، دو نفر از دیپلمات‌های ایرانی را به دلایل واهی اخراج کرد. «علی معتمد» همان «محمدرضا صمدی کلاهی» عامل انفجار دفترحزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از مسئولان نظام در دهه ۶۰ بود.

در حقیقت در سایه سکوت و انفعال و وادادگی سفارت ایران در لاهه و وزارت امور خارجه کشورمان، طرف هلندی در کمال آرامش به جای مجرم (بدلیل پناه دادن به یک تروریست جانی) در مقام شاکی نشست و دو نفر از دیپلمات‌های ما را از این کشور اخراج کرد!

لازم به ذکر است که بعد از کشته شدن «احمد نیسی» که دستش به خون تعداد زیادی از هموطنانمان آلوده بود و بر اثر درگیری‌های درون حزبی و به جرم دخل و تصرف در اموال حزب ابتدا از سمت خود معزول و سپس کشته می‌شود، گروهک تروریستی الاحواز با سوءاستفاده از شرایط، از آب گل‌آلود ماهی گرفته و در لاهه، ایران را به دست داشتن در قتل این تروریست متهم می‌کند. متاسفانه این‌اشک تمساح تروریستهای تجزیه‌طلب سبب می‌شود که سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند در اقدام عجیب و انفعالی بیانیه صادر و ضمن ابراز تأسف! از این حادثه، کشته شدن این تروریست تجزیه‌طلب را محکوم و ابراز امیدواری کند که پلیس موضوع را با جدیت دنبال نماید!

علاوه بر این پس از گذشت بیش از دو سال از قتل فردی به نام علی معتمد پناهنده ایرانی در شهر المیره دادگاهی در شهر لی استات تشکیل و پس از آن مشخص می‌شود «علی معتمد» همان «محمدرضا صمدی کلاهی» عامل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و قریب به ۸۰ نفر از مسئولان نظام جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ بوده است و افشای هویت واقعی این تروریست جانی دولت هلند را برای اعطای پناهندگی ۳۰ ساله به وی با چالشی جدی مواجه می‌کند و به همین دلیل تعدادی از نمایندگان پارلمانی هلند طی سؤالهایی جداگانه خواستار توضیح وزارت دادگستری و سازمان اطلاعات و امنیت این کشور می‌شوند. همچنین احزاب و گروههای سیاسی هلند نیز از دولت بابت مخفی نگه داشتن هویت این تروریست همراه با اعطای تابعیت اعتراض کرده و خواستار روشن شدن قصور دولت هلند در این زمینه می‌شوند.

متاسفانه هیچ اقدام قابل توجهی از سوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به این اقدام گستاخانه صورت نگرفت.

اخراج دیپلمات ایرانی توسط کشور برگزارکننده میتینگ منافقین!

تابستان ۹۷، فرانسه- میزبان و حامی و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین- در اقدامی غیرقانونی و به دلایل واهی یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد.

علاوه بر این در شهریور ۹۷ تعدادی از اعضای گروهک‌های تروریستی به سفارت ایران در فرانسه تعرض کردند. پلیس فرانسه علیرغم اطلاع قبلی، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد!

لازم به ذکر است که پیش از این و در تیرماه ۹۶ تنها ۴۸ ساعت پس از بازگشت ظریف از فرانسه، پاریس رسماً میزبان نشست گروهک تروریستی منافقین شد.

بازداشت دیپلمات ایرانی

در تیرماه ۹۷ «اسدالله اسدی» دیپلمات سفارت ایران در وین علیرغم مصونیت دیپلماتیک در اقدامی غیرقانونی توسط پلیس آلمان و در جریان حضورش در این کشور بازداشت شد. در مهرماه ۹۷ رسانه‌ها از استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک خبر دادند.

متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به این رفتار گستاخانه بسیار منفعل و ضعیف عمل کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه-۱۱ تیر ۹۷- در اقدامی تأمل‌برانگیز در واکنش به نقض قوانین دیپلماتیک از سوی آلمان به یک پیام توئیتری اکتفا کرد و نوشت: «چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، آماده همکاری است».

متاسفانه اکتفا به یک درخواست منفعلانه برای رهایی این دیپلمات ایرانی و مماشات با طرف‌های اروپایی (برای حفظ برجام) از یک طرف و عدم گوشزد نمودن تبعات این گونه اقدامات از طرف دیگر، مقامات غربی را برای نقض قوانین دیپلماتیک و اعلان درخواست‌های طلبکارانه جسورتر کرد تا جایی که یک مقام اتریشی چندی پیش خواستار لغو مصونیت دیپلمات ایرانی شد!

ضعف بخش دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه در به دست گرفتن ابتکار عمل موجب شد تا رسانه‌های معاند با سوءاستفاده از خلاء اطلاعاتی موجود، حتی تصاویر مدنظر خود را منتشر کنند. این در حالی است که انتشار تصاویر خانوادگی از این دیپلماتیک ایرانی کمترین کاری بود که در این جهت می‌توانست انجام گیرد.

کوتاهی در اجرای اصل عمل متقابل

مقامات ارشد دولت و مدیران وزارت خارجه مدعی هستند که راه تعامل و تنش زدایی با دنیا را در پیش گرفته‌اند، اما این رویکرد جز تحقیر و توهین، ماحصلی برای کشورمان در بر نداشته است.

متاسفانه وزارت خارجه در دوران ریاست ظریف، از اجرای ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین اصول روابط دیپلماتیک نیز ناتوان است.

«اصل عمل متقابل» یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است. اساساً اگر کشوری در واکنش به کشوری دیگر بلافاصله به اقدام متقابل دست بزند، از سوی سایر دول مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد زیرا این عمل به عنوان کمترین واکنش محسوب می‌شود.

اگر وزارت خارجه در مقابل گستاخی هلند، اصول بدیهی روابط دیپلماتیک را اجرا و اصل عمل متقابل را انجام می‌داد، امروز شاهد دومینوی اخراج دیپلمات‌های ایرانی و لگدمال شدن عزت پاسپورت ایرانی در فرانسه و هلند و آلمان و بلژیک و آلبانی نبودیم!

از سوی دیگر، طبق قانون هرگاه یک کشور نماینده کشور دیگری را-که دارای گذرنامه دیپلماتیک است- در خاک خود به دلایل واقعی یا واهی، عنصر نامطلوب بنامد، می‌بایست او را اخراج کند؛ به عبارت دیگر اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است؛ اما اکنون حدود ۱۵۰ روز از بازداشت غیرقانونی دیپلمات کشورمان در آلمان و سپس بلژیک سپری شده است!

عزت مردم ایران، فدای برجام!

متاسفانه دولتمردان یک توافق تاکتیکی و مشروط را به مسئله‌ای حیثیتی و بلاشرط برای خود تبدیل کرده و لجوجانه می‌خواهند پای حرف خود بایستند و نپذیرند که مرتکب خطایی استراتژیک شده‌اند!

به همین منظور به خیال صدمه ندیدن برجام، از هرگونه واکنش به گستاخی آمریکا و اروپا امتناع می‌کنند.

زمانیکه آمریکا در برجام حضور داشت، اوبامای مؤدب! و باهوش! به نماینده دولت برای سازمان ملل (حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر روحانی) ویزا نداد و او را تروریست خواند؛ اما دولت روحانی در برابر این رفتار توهین آمیز و رشت، کوتاه آمد؛ به خیال اینکه برجام را از صدمه دیدن حفظ کند، اما برجام درهمان دولت اوباما بارها لگدمال شد.

حالا که عراقچی صراحتاً اعلام کرده که «مزایای برجام نزدیک به صفر است» و ظریف نیز تصریح کرده که «دستاورد برجام روی هواست» و از برجام چیزی جز یک جنازه بی مصرف و متعفن باقی نمانده، اما باز هم دولتمردان عزت مردم ایران و منافع ملی را قربانی برجام اروپایی کرده‌اند. اروپایی که حدود ۸ ماه است که مشغول ارائه وعده‌های سرِخرمن برای ایجاد کانال مالی با ایران است!

مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی در رویکردی خسارت بار، در مقابل گستاخی و عهدشکنی اروپا با حسن ظن و اغماض و لاپوشانی و در یک کلام با «دیپلماسی انفعالی» مواجه می‌شوند. این رویکرد خسارت بار مانند بنزینی است که بر آتش طمع و طلبکاری طرف اروپایی ریخته می‌شود.

تا زمانیکه دولت بدون توجه توجه به عزت مردم ایران و منافع ملی، خود را گروگان برجام نگه دارد، این روند تحقیرآمیز ادامه یافته و قطعاً دامنه آن گسترده‌تر نیز خواهد شد.

متاسفانه وزیر خارجه‌ای که موثرترین کنش‌های دیپلماتیکش به توییت زدن و پاسخ‌های توییتری خلاصه شده است، در میدان دیپلماسی چیزی جز تحقیر و شکست نصیب ملت ایران نکرده است. دومینوی اخراج دیپلمات‌های ایرانی، شاهکار ریاست ظریف بر دستگاه دیپلماسی است.

 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: