به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
شهرداری تهران پس از آن که از پاسداشت راهپیمایی جاماندگان اربعین جاماند، این بار در پاسداشت حماسه ۹ دی خواب ماند.
"خیبرآنلاین" -  از شهریور سال گذشته که مدیریت شهری جدید به روی کار آمد، فعالیت‌های شهرداری تهران در بسیاری از امور سیر نزولی و در برخی دیگر هم سیر وارونه داشته است که در حوزه حمل و نقل عمومی می‌توان به پسرفت خطوط مترو و تعطیلی آن‌ها اشاره کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیر نزولی فعالیت‌های شهرداری تهران تنها در حوزه حمل و نقل خلاصه نمی‌شود و حوزه زیباسازی را هم در بر می‌گیرد.

در حالی که ملت شریف ایران این روز‌ها مشغول گرامیداشت یوم الله ۹ دی بودند، سازمان زیباسازی شهرداری تهران به قدری در پاسداشت این روز مهم و تاریخی بی اثر و غیر فعال عمل کرد که گویا این روز را از یاد برده است که چگونه سیل میلیونی مردم تهران در ۹ دی سال ۸۸، در راستای محکوم کردن هتک حرمت به امام حسین (ع) و عزاداری روز عاشورا به خیابان‌ها آمدند.

اجتناب شهرداری تهران از پاسداشت حماسه 9 دی در سطح شهر/تضعیف شعائر جهاد و شهادت در المانهای شهری

۹ دی ۸۸ روزی بود که همه آحاد ملت فارغ از هرگونه علاقمندی‌های سیاسی خود به نامزد‌های انتخابی‌شان و تنها برای دفاع از حریم عزاداری امام حسین (ع) به صحنه آمدند و غایبین این مراسم تنها کسانی بودند که مشکلشان با عزادری سیدالشهدا (ع) و اصل ولایت فقیه بوده است.

اجتناب شهرداری تهران از پاسداشت شایسته حماسه 9 دی در سطح شهر/تضعیف شعائر جهاد و شهادت در المانهای شهری

البته امید است که سیر نزولی عملکرد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسداشت این روز، تنها به خاطر فراموشی و یا در نهایت به خاطر اظهار مخالفت با مدیریت پیشین باشد که اگر غیر از این دو علت باشد، احتمالا علت سهل‌انگاری این سازمان از پاسداشت ۹ دی پیوند خوردن با هتاکین به مراسم عزاداری امام حسین (ع) است.

مراسم عزاداری امام حسین (ع)، تنها مراسم عزاداری است که با گذشت سال‌ها همچنان زنده است و انسان‌های آزاده بر آن می‌گریند. هر کسی هم که در طول تاریخ سعی بر تحریم این مراسم داشت، در آخر خود رسوای عالم شد. در عاشورای سال ۸۸ هم عده‌ای نادان و مغرض به دین به ساحت مجالس عزداری امام حسین (ع) حمله ور شدند و پرچم‌های عزاداران حسینی را به آتش کشیدند.

اجتناب شهرداری تهران از پاسداشت حماسه 9 دی در سطح شهر/تضعیف شعائر جهاد و شهادت در المانهای شهری

عمق فاجعه حمله به مجالس عزادرای امام حسین (ع) در سال ۸۸ اگر بیشتر از عمق فاجعه کربلا در سال ۶۱ هجری نباشد، کمتر از آن هم نیست و بر همین اساس باید آنچان که آدمیان با گذشت ۱۴۰۰ سال، سالروز حماسه حسینی را گرامی می‌دارند، سالروز حماسه ۹ دی را هم گرامی دارند و هر کس که گرامیداشت این حماسه را تضعیف کند، نشان می‌دهد که درصدد تضعیف محکومیت هتاکین به ساحت مجالس امام حسین (ع) در سال ۸۸ است.

در حالی که بسیاری از نهاد‌های خصوصی و نیمه دولتی به منظور پاسداشت این روز در مقابل ورودی‌های خود تابلو گرامیداشت نصب کرده‌اند، ساختمان شهرداری تهران و شورای شهر عاری از هرگونه پلاکارد یا تابلو به مناسبت گرامیداشت این روز است.

اجتناب شهرداری تهران از پاسداشت حماسه 9 دی در سطح شهر/تضعیف شعائر جهاد و شهادت در المانهای شهری

شاید مسئولان شورای شهر اینگونه عنوان کنند که نصب بنر هزینه تراشی است، اما باید پرسید که نصب بنر در ورودی شورا پر هزینه‌تر است یا چیدن سفره هفت سین ۱۴ میلیونی در داخل شورا که در معرض دید عمومی هم نیست؟

اجتناب شهرداری تهران از پاسداشت حماسه 9 دی در سطح شهر/تضعیف شعائر جهاد و شهادت در المانهای شهری

سازمان زیباسازی شهرداری تهران پیش از این هم نشان داده که با نمایش شعائر جهاد و شهادت میانه خوبی ندارد و با بی توجهی با تصاویر شهدا زمینه حذف تصاویر آن‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

از سال‌ها پیش حجره‌های آبخوری مزین به تصاویر شهدا در سطح شهر مستقر شده بودند، تا هم در گرمای تابستان از تشنگان رفع عطش کنند و هم شهروندان با دیدن تصاویر شهدا یادی از آن‌ها کرده و سلامی بر امام حسین(ع) بفرستند.

اما از آنجایی که مدیریت شهر جدید بارها اعلام کرده بود که به دنبال تغییر است، لذا خودداری از رسیدگی به وضعیت حجره‌های آبخوری را در دستور کار خود قرار داد و با قطع کردن آب این حجره‌ها به روی شهروندان، زمینه فرسایش و تخریب تدریجی آن‌ها را فراهم کرد.

اجتناب شهرداری تهران از پاسداشت حماسه 9 دی در سطح شهر/ نشانه های تضعیف شعائر جهاد و شهادت در المانهای شهری

کم کم این حجره‌ها تبدیل به زباله دانی و نخاله دانی شد و تصاویر شهدا هم در میان زباله هتک حرمت شدند، حالا شهروندان دیگر به بهانه دیدن تصاویر شهدا کمتر به آن‌ها سلام می‌دهند.

شاید آن روز که تصاویر شهدا در میان زباله‌ها قرار گرفت، اگر کسی سازمان زیباسازی را مجاب به رسیدگی به این وضعیت می‌کرد، امروز شاهد این نبودیم که این سازمان نسبت به محکومیت هتاکین به مجالس امام حسین (ع) سکوت پیشه کند.

شنیده شده است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران عدم اصلاح ریختگی رنگ تصاویر شهدا را که بر روی دیوار‌های شهر قرار دارد، آغاز کرده تا به تدریج تصاویر آن‌ها را کاملا از روی دیوار‌ها پاک کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: