به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
لیگ قهرمانان آسیا یک تورنمنت سالانه فوتبال باشگاهی قاره‌ای است که توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا اداره می‌شود.
"خیبرآنلاین" - این رقابت‌ها که در سال ۲۰۰۲ به عموم معرفی شد، ادامه جام باشگاه‌های آسیاست که در سال ۱۹۶۷ آغاز شد. این مسابقات، مهم‌ترین مسابقات باشگاهی در سطح آسیا به شمار می‌رود و می‌توان آن را هم‌ارزش با جام لیبرتادورس، لیگ قهرمانان اروپا، لیگ قهرمانان آفریقا، لیگ قهرمانان کونکاکاف و لیگ قهرمانان اقیانوسیه دانست.
 
طرح ایران برای تغییر تقویم لیگ قهرمانان

به گزارش فرهیختگان، با این حال لیگ قهرمانان آسیا را باید با تمام جام‌های عنوان‌شده متفاوت دانست. همه جام‌های قاره‌هایی که در بالا ذکر شد در یک فصل مشخص فوتبالی آغاز و در همان فصل به پایان می‌رسد اما در آسیا این رقابت‌ها مانند اکران یک فیلم با دو بلیت است. در غرب آسیا که اتفاقا کشورهای زیادی را شامل می‌شود، این رقابت‌ها از یک فصل فوتبالی آغاز و در فصل بعدی فوتبالی به پایان می‌رسد.
 
وجود چنین تقویم عجیبی سال‌هاست که تیم‌های غرب آسیایی را آزار می‌دهد و باعث می‌شود تیم‌های این منطقه از آسیا به‌سختی فاتح این رقابت‌ها شوند. شاهد این ماجرا آنجایی است که از 16 سال پیش و با آغاز فرمت جدید این رقابت‌ها فقط یک‌چهارم قهرمانی‌ها به تیم‌های غرب آسیا رسیده و در 12 دوره دیگر شرق آسیایی‌ها این عنوان را به خود اختصاص داده‌اند تا مشخص شود برنامه لیگ قهرمانان آسیا در فرمت جدید به سود تیم‌های منطقه شرق است و به همان‌اندازه که برای این تیم‌ها چنین برنامه‌ای مفید است، برای غرب آسیایی‌ها مضر و دست‌اندازی در راه رسیدن به موفقیت برای این تیم‌ها.

به‌طور مثال در کشورمان سال‌هاست که مربیان ایرانی فریاد می‌زنند این تقویم به سود تیم‌های شرق آسیایی است، چراکه لیگ قهرمانان آسیا با آغاز فصل جدید کشورهای شرق آسیایی آغاز و با پایان فصل همین کشورها نیز به پایان می‌رسد اما تیم‌های ایرانی مانند کشورهای غرب آسیا باید با دو تیم و دو سروشکل متفاوت این رقابت‌ها را آغاز کرده و به پایان برسانند. نکته جالب آنجایی است که حتی تیم‌های متمول عربی نیز از همین فرصت برای تقویت تیم‌های خود استفاده کردند و تیم‌های ایرانی در هر فصل دو سر سوخت خواهند شد.

اما حالا فدراسیون فوتبال ایران برنامه‌ای را آماده کرده که طی آن قرار است از سال 2021 کمی تا اندکی این برنامه به سود تیم‌های غرب آسیا تغییر یابد. در همین راستا سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ که به‌تازگی در جلسه کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کرده بود، پیش‌نویس تقویمی را ارائه کرد که طی آن با توجه به برگزاری جداگانه لیگ قهرمانان آسیا در دو منطقه غرب و شرق، قرار است از سال 2021 لیگ قهرمانان آسیا به شکلی دنبال شود که در منطقه غرب، رقابت‌ها طی یک فصل منطبق با فصول کشورهای این منطقه آغاز و تا پایان مرحله نیمه‌نهایی در همین منطقه ادامه پیدا کند. این به آن معناست که رقابت‌ها در منطقه غرب آسیا از اوایل دی‌ماه آغاز می‌شود و تا خرداد سال بعد ادامه می‌یابد تا فینالیست این منطقه مشخص شود.

از سوی دیگر برنامه شرق آسیا طبق روال گذشته برگزار می‌شود و تیم‌های فینالیست مثل همیشه آبان‌ماه مشخص خواهند شد.

سعید فتاحی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اینکه چه زمانی این مشکل تقویم لیگ قهرمانان حل خواهد شد، گفت: «برای دور فعلی امیدی نداریم اما امسال در جلسه کمیته مسابقات که خودم حضور داشتم، طرحی را ارائه کردم تا به موجب آن برنامه مسابقات در سال‌های 2021 و 2022 تغییر کرده و شرق از غرب جدا شود.

تا امروز می‌گفتند امکان آن وجود ندارد اما این‌بار تمام کشورهای غرب آسیا از این طرح دفاع کردند. در حال حاضر تقویم فوتبال ایران تا چهار سال آینده را آماده کرده و حتی بازی‌های شرق و غرب را هم مشخص کرده‌ایم. در پایان جلسه با کشورهای غرب آسیا در جلسه دیگری مقرر شد یک تقویم واحد را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کنیم تا دیگر ایرادی از آن گرفته نشود.»

با توجه به توضیحات فتاحی، تیم‌های غرب آسیا به‌خصوص تیم‌های ایرانی می‌توانند از سه فصل آینده با یک برنامه‌ریزی درست که منطبق با فصل فوتبالی کشورهای خود خواهد بود، به قهرمانی در مهم‌ترین رویداد باشگاهی قاره کهن بیش از هر زمان دیگری امیدوار شوند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: