به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اینکه عده‌ای جاهل و یا با اغراض خاص تلاش می‌کنند کوتاهی‌ها، قصورات و مشکلات موجود در قوا و سازمان‌ها و نهادهای خاص را به سرعت متوجه جایگاه ولایت مطلقه فقیه کرده و ایشان را به جای قاصران به پاسخگویی بکشانند، ظلمی بزرگ و انحرافی عمیق است
"خیبرآنلاین" - ماجرای انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد، مانند دیگر اتفاقات 6 سال اخیر، باز هم حاشیه ساز شد و افرادی که نان آنها تنها در مسایل فرعی و حاشیه ای پخت می شود، تلاش کردند با داغ کردن موضوع، همچنان افکار عمومی و رسانه ها را از تمرکز بر موضوعات اصلی که معیشت و اقتصاد مردم و ناکارآمدی و سوءمدیریت مسئولان غربگراست، متفرق نمایند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، ماجرا از این قرار است که روز سه شنبه 11 دیماه 97 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی برگزار می شود. در این جلسه که یکی از دستورات آن انتخاب دبیر شوراست، حاضرین، یکی از اعضا را پس از 2 سال غیبت به یکباره مشاهده می کنند! حضور علی لاریجانی پس از آن همه دوری از جلسات شورا، برای عده ای سوال برانگیز و برای عده ای دیگر حاوی پیام خاص بود.

لاریجانی با همان شگرد همیشگی در تحمیل نظرات خود به دیگران، به سرعت اعلام می کند علت حضور مجددش پس از 2 سال غیبت در این جلسه به دلیل تماسی است که وحید حقانیان معاون امور ویژه دفتر رهبری و از افراد متنفذ در این دفتر، با وی گرفته است. اشاره مستقیم لاریجانی بر حمایت و رای به عاملی برای دبیری شوراست.

با این حساب، تکلیف زیرمجموعه باند روحانی - لاریجانی مشخص می شود؛ اما سایر اعضای شورا که خود را آزاده و مستقل می دانند، کوتاه نمی آیند و مباحثه شکل می گیرد. یکی از ابهاماتی که مطرح می شود، چرایی حضور عاملی در حین بحث درباره ی او است. طبق روال قبلی، فردی که قرار است درباره ی او بررسی صورت گیرد، نباید در جلسه حاضر باشد؛ اما ظاهرا این بار قاعده ای دیگر تعریف کرده اند و او باید باشد!

سوال بعدی درباره انتخاب او توسط روحانی است. در نمونه های مشابه قبلی، اعضای شورا چند نفر را کاندیدای دبیری می کردند و پس از بحث درباره آنها، رای گیری به عمل می آمد، اما این بار شخص رئیس جمهور یک نفر را معرفی و همه ی مباحثات را پیرامون همان یک نفر متمرکز کرده اند!

هرچه هست، کار به رای گیری می کشد و سعید عاملی با یکی از پایین ترین آرا نسبت به نفرات سابق (19 موافق در برابر 16 مخالف) به عنوان دبیر معرفی می شود اما برای طی روند قانونی، نیاز به داشتن حکم از رهبری برای عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مشی و روش امام خامنه ای طی 30 سال زعامداری‌شان نشان می دهد که ایشان برای همراهی و همکاری با دولت ها، تا جایی که به مصالح اسلام و انقلاب و کشور لطمه ای وارد نشود، با همه ی وجود آماده هستند و این موضوع، یکبار دیگر در این ماجرا به اثبات می رسد؛ به گونه ای که به سرعت از جانب معظم له حکم عضویت فرد منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر می شود تا روال قانونی مساله بدون وقفه طی شود.

پس از صدور حکم عضویت، رئیس جمهور براساس وظیفه قانونی، حکم دبیری عاملی را صادر می کند؛ به عبارت دیگر، انتخاب دبیر شورا جزو وظایف قانونی رئیس شورای انقلاب فرهنگی یا همان رئیس جمهور است.

بنابراین، اگر افرادی به نحوه ی انتخاب دبیر شورا ایرادی دارند، مرجع آن کاملا مشخص است: رئیس شورا و عضو مُصر در انتخاب این فرد یعنی علی لاریجانی.

ولی امر مسلمین سالهاست در تثبیت این موضوع مجاهدت کرده و البته هزینه های مختلفی را به جان خریده اند که مردم و مسئولان را متوجه این نکته ی مهم کنند که هر ارگان و نهاد و سازمان و شورایی، وظایف قانونی دارد که باید در حیطه ی اختیارات، به وظایف قانونی خود عمل کرده و البته پاسخگوی اقدامات صورت گرفته نیز باشد.

اینکه عده ای جاهل و یا با اغراض خاص تلاش می کنند کوتاهی ها، قصورات و مشکلات موجود در قوا و سازمان ها و نهادهای خاص را به سرعت متوجه جایگاه ولایت مطلقه فقیه کرده و ایشان را به جای قاصران به پاسخگویی بکشانند، ظلمی بزرگ و انحرافی عمیق است.

رهبری، با کمک سریع به مسئولان رسمی کشور چند موضوع را تبیین می کنند:
1. با آنان برای خدمت به مردم همکاری 100 درصدی اعمال می نمایند.
2. بهانه گیری و ابهاماتی مانند "نمی گذارند" را از دست مسئولان کم کار می گیرند.
3. به آنان اعلام می کنند که در انجام وظایف قانونی هیچ محدودیتی ندارند.
4. برای مردم مشخص می شود که دست همه ی مسئولان برای فعالیت های قانونی کاملا باز است.
5. مسئولان مربوطه با توجه به اختیارات وسیعی که دارند، باید پاسخگوی عملکردشان باشند.
6. مسئولان مختلف حاضر در مجلس، شوراهای مختلف و سازمان ها بدانند که حضور در جلسات، بحث و تبادل نظر و اقناع افراد برای اخذ بهترین تصمیمات یکی از وظایف ذاتی آنهاست و صرفا نباید این حضور و تصمیم گیری جنبه ای نمادین و کلیشه ای به خود بگیرد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
0
0
حجازی (...) واقعی ایران است.
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: