به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
تغییر فصلی مکان نمازجمعه از دانشگاه تهران به مصلی و برعکس و تفتیش فیزیکی بدنی و وجود نرده ها جنبه قدسیت نمازجمعه را زیر سوال برده است؛ البته باید عنوان شود که امنیت لازم است و باید این موضوع با دستگاه های ایکس ری تامین شود
"خیبرآنلاین" - گاهی اوقات از خطبه های نمازجمعه تهران مسائل جناحی مطرح و مسائل عام و فراگیر فراموش می شود که آفت بزرگی است، این اقدام باعث می شود برخی از افراد متدین از نمازجمعه دور شوند و این فضا را متعلق به خود ندانند.

به گزارش خبرآنلاین، انتصاب حجت الاسلام حاج علی اکبری به عنوان امام جمعه موقت تهران واکنشهای زیادی را در پی داشت و از منظر بسیاری از افراد این انتخاب شایسته و بجا بود که می تواند باعث رونق نسبی این نهاد مهم تاثیرگذار شود. این موضوع بهانه ای شد برای اینکه معیارهای نمازجمعه تراز انقلاب اسلامی مورد بحث و نظر قرار گیرد و این نقد مطرح شود که چرا نمازهای جمعه مانند دهه اول انقلاب پرشور نیستند؟

حجت الاسلام علی سرلک در همین رابطه گفت: استقبال مردم از نمازجمعه به تامین توقعات آنها از فضای نماز جمعه به عنوان یک فضای آرام‌بخش و وحدت‌آفرین و درعین حال روشنگر برای تبیین معارف و توضیح اخلاقیات بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اشکالات نمازجمعه در سه محور اصلی قابل بررسی است افزود: نخست اینکه به مسایل روز نمی‌پردازد، برخی تصور می کنند مسایل روز به معنی مرور تقویم مناسبت ها است به طوریکه شاهدیم برخی ائمه‌جمعه تقویم مناسبت ها را پیش روی خود گذاشته و بر اساس آن برخی مناسبت‌ها را تبریک یا تسلیت می گویند یا اتفاقی را محکوم یا تایید می کنند؛ این در حالی است که مناسبات روز معنای وسیع‌تری دارد؛ مضمون خطبه ها باید به روز بوده و به مسایل اصلی و چالش های جدی پرداخته شود.

سرلک اظهار داشت: نکته دوم اینکه نمازجمعه باید هویت داشته باشد در حالی که نمازجمعه تهران از این ویژگی محروم است. یکی از دلایل آن را می توان موقت بودن امامان جمعه و تعدد غیرضروری آنها در تهران دانست. نمازجمعه تهران گاهی تشریفاتی برگزار می شود. در حالی که نمازجمعه باید هویت شهر تهران را داشته باشد. بدون تردید برخی از شهرستان ها هویت نمازجمعه شان بسیار بیشتر از تهران است. 

وی در ادامه افزود: در نمازجمعه تهران بعضی خطبه ها اصلا در تراز نمازجمعه پایتخت کشور اسلامی نیست.

مسئول سابق نهاد نمایندگی امام خامنه ای در دانشگاه هنر به یک مورد دیگر از ایرادات اشاره کرد و گفت: تغییر فصلی مکان نمازجمعه از دانشگاه تهران به مصلی و برعکس و تفتیش فیزیکی بدنی و وجود نرده ها جنبه قدسیت نمازجمعه را زیر سوال برده است؛ البته باید عنوان شود که امنیت لازم است و باید این موضوع با دستگاه های ایکس ری تامین شود.

سرلک در پایان افزود: در نهایت چتر بسته یا چتر کوچک نمازجمعه را می توان مشکل سوم نمازجمعه تهران دانست؛ گاهی اوقات از خطبه های نمازجمعه تهران مسائل جناحی مطرح و مسائل عام و فراگیر فراموش می شود که آفت بزرگی است. این اقدام باعث می شود برخی از افراد متدین از نمازجمعه دور شوند و این فضا را متعلق به خود ندانند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: