به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
روز جمعه ترامپ در اظهاراتی پیروزی ایران را در سوریه پذیرفت. رئیس‌جمهور امریکا گفت: «من نمی‌خواهم امریکا تا ابد در سوریه بماند، سوریه فقط خاک است و مرگ. ایران دارد واقعاً افرادش را از سوریه بیرون می‌کشد، اما صادقانه بگویم هر کاری که می‌خواهند می‌توانند در سوریه انجام دهند.»
"خیبرآنلاین"  - تا حالا تصمیم ترامپ برای خارج کردن ناگهانی نیرو‌های امریکایی از سوریه باعث غافلگیری اسرائیل و محافل قدرت در امریکا شده بود و الان اظهارات او مبنی بر اینکه «ایران هر کاری بخواهد در سوریه انجام می‌دهد» خشم محافل صهیونیستی را ایجاد کرده و مقامات اسرائیلی ترامپ را متهم می‌کنند که نمی‌داند چه اتفاقی در سوریه رخ می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا پیروزی ایران را در سوریه پذیرفت/ ترامپ: صادقانه بگویم ایرانی‌ها در سوریه هرکاری می‌توانند بکنند

به گزارش جهان نيوز: رسانه‌های امریکایی گزارش دادند چند هفته قبل مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه امریکا طرحی را درباره سوریه با محوریت ایران تدوین کرده بودند که ترامپ آن را امضا نمی‌کند. روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه به نقل از مقامات آگاه امریکایی گزارش داد جان بولتون و مایک پمپئو از طرح خود پاییز امسال رونمایی کردند که محور آن را گسترش حضور امریکا در سوریه برای مقابله با ایران تشکیل می‌داد.

پمپئو نشانه‌هایی از این طرح را دو ماه قبل اینگونه بیان کرد: «شکست داعش که زمانی محور اصلی راهبرد ما را تشکیل می‌داد هنوز هم اولویت نخست ما است، اما اکنون دو هدف دیگر به آن اضافه شده‌اند. این دو هدف عبارتند از: حل‌وفصل مسالمت‌آمیز درگیری‌های سوریه و خارج کردن ایران و نیرو‌های تحت حمایت ایران از این کشور.»

با این وجود، مقام‌های امریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند ترامپ هیچ‌گاه موافقت خود را با گسترش حضور این کشور در سوریه برای مقابله با ایران اعلام نکرد. یک مقام امریکایی گفت: «این راهبرد با محوریت ایران هیچ‌گاه مورد تأیید رئیس‌جمهور قرار نگرفت.» روزنامه واشنگتن‌پست نوشت ترامپ با دیدگاه‌های مقابله‌جویانه مشاورانش درباره ایران هم‌نظر است، تمرکز او اساساً روی توافق هسته‌ای است. واشنگتن‌پست در ادامه خاطر نشان کرده این تحول نشانه شکست سیاست ضدایرانی بولتون و پمپئو است.

روز جمعه ترامپ در اظهاراتی پیروزی ایران را در سوریه پذیرفت. رئیس‌جمهور امریکا گفت: «من نمی‌خواهم امریکا تا ابد در سوریه بماند، سوریه فقط خاک است و مرگ. ایران دارد واقعاً افرادش را از سوریه بیرون می‌کشد، اما صادقانه بگویم هر کاری که می‌خواهند می‌توانند در سوریه انجام دهند.»

این اظهارات ترامپ با واکنش خشمگینانه رسانه‌های اسرائیلی مواجه شد. «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت: «این ناراحت‌کننده است که ترامپ علاقه‌ای به گزارش‌های اطلاعاتی نمی‌دهد. من شوکه شده‌ام. ترامپ درباره سنگربندی ایران در سوریه و اینکه چه اتفاقی در آنجا می‌افتد چیزی نمی‌داند.»

تمکین انگلیس به واقعیت اسد

جریان احیای روابط دیپلماتیک با دمشق حالا به اروپا رسیده است. علاوه بر اینکه گفته می‌شود ایتالیا برای بازگشایی سفارت خود در دمشق آماده می‌شود. مقامات انگلیسی طی اظهاراتی اذعان کردند بشار اسد در قدرت می‌ماند. جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد: «موضع دیرینه انگلیس این است که ما نمی‌خواهیم صلح نهایی در سوریه با رژیم اسد به دست آید، اما متأسفانه ما فکر می‌کنیم که او برای مدتی در قدرت خواهد بود.» هانت به اسکای‌نیوز گفت: «لندن همچنان اسد را مانعی در مسیر صلح در سوریه می‌داند و موضع‌گیری انگلیس بر این اساس است که صلح دائمی با نظام کنونی سوریه تحقق یافتنی نیست.» به‌رغم اینکه لندن تلاش دارد همچنان موضع خود را علیه اسد حفظ کند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که انگلیس در حال بازسازی سفارت خود در دمشق است. روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم به نقل از منابع مطلع نوشت: تجهیزات لازم برای بازسازی و تعمیر به ساختمان سفارت انگلیس در دمشق منتقل شده تا این سفارتخانه را برای افتتاح مجدد در آینده نزدیک مهیا کند. درخواست‌های انگلیسی‌ها اخیراً برای گشودن سفارت این کشور در دمشق افزایش یافته به طوری که کارولین کاکس، عضو مستقل مجلس اعیان انگلیس گفته است، انگلیس باید سفارتش را در دمشق بازگشایی کند، زیرا فرصت دسترسی مستقیم به منابع اطلاعات را به آن می‌دهد. کاکس که پیش‌تر نایب رئیس مجلس اعیان انگلیس بود در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه گفته بود: توصیه مرا دولت هنوز نپذیرفته، اما به هر حال اگر سفارت‌مان را باز کنیم انگلیس می‌تواند مستقیماً اطلاعات را در سوریه از منابع آن‌ها بگیرد نه از منابع دیگر مثل ترکیه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: