به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
برخی از شبکه‌های مجازی در فضای اجتماعی افراد را در کانال و گروه‌ها جمع می‌کنند و فعالیت‌های منفی آنها شروع می‌شود؛ این در حالی است که بعد از مدتی تصمیم‌گیری می‌شود که با فعالیت‌های منفی آنها برخورد قانونی شود؛ این موضوع در اذهان عمومی یک بی‌ثباتی و بلاتکلیفی ایجاد می‌کند
"خیبرآنلاین" - وزیر کشور با اشاره به نگرانی خانواده‌ها نسبت به حضور فرزندانشان در فضای مجازی بر لزوم تصویب قانونی پیشگیرانه در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  عبدالرضا رحمانی فضلی در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با اشاره به معضلات اجتماعی گفت: در کنترل و پیشگیری از معضلات اجتماعی در طرح پیمایش سلامت اقدامات خوبی انجام دادیم؛ اگر نتایج این طرح کاملا قابل قبول باشد، تمامی نهادها و دستگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

وی درخصوص موضوعات اجتماعی مندرج در بودجه گفت: پیشنهاد ما این است که یک قانون جامع آسیب‌های اجتماعی در این شورا نوشته شود؛ ضمن اینکه  قوانین موجود را هم حتما تمرین کنیم؛ طبیعی است که باید در مواردی که با کمبود قانون مواجه هستیم، قوانین مطلوبی بنویسیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری از جرائم گفت: باید یک قانون موثر در حوزه آسیب‌های اجتماعی با رویکردی پیشگیرانه نوشته شود؛ زیرا چنین قانونی بسیار  موثر است.

رحمانی فضلی درباره راهکارهای عملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق فضای مجازی اظهار کرد: در حوزه‌ فضای مجازی با خلا‌های قانونی مواجه هستیم و هیچ قانونی در این حوزه وجود ندارد؛ همه خانواده‌ها در این حوزه نگران فرزندانشان هستند؛ ما حتما قوانین و مقرراتی را برای این حوزه در نظر می‌گیریم که اطمینان  را در این حوزه به همگان بدهد؛ شورای اجتماعی این آمادگی را دارد تا پیشنهاد و قوانینی را برای این حوزه در نظر بگیرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه نباید در نوشتن یک قانون خوب عجله کنیم، گفت: ما باید یک قانون خوب در رابطه با فضای مجازی بنویسیم و نباید برای ابلاغ آن به مجلس  عجله کنیم؛ همچنین یکی دیگر از اولویت‌ها که باید بررسی شود، موضوع خلا‌های قانونی در مورد فعالیت‌های حوزه‌های فضای مجازی است؛ آسیب‌های فضای مجازی در موارد متعددی  همچون  اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و جنسی است و به جد و به حق  یک ولنگاری در حوزه فضای مجازی می‌بینیم.

وزیر کشور افزود: خانواده‌‌ها همیشه به ما توصیه می‌کنند که دولت و نظام باید مجموعه مقررات و قوانینی را تعیین کند تا ما از سلامت فضای مجازی برای فرزاندمان مطمئن شویم؛ این کار وظیفه ما است. البته کار بسیار ظریف و مشکلی است که ما بتوانیم مدیریت دقیقی را اعمال کنیم؛ حوزه تکنولوژی‌ها به دلیل گسترشی که پیدا کرده است، چندان قابل مدیریت بردار نیست ولی هر چقدر که ما جلو برویم، موفق‌تر خواهیم بود. ما باید به خانواده‌ها اطمینان بدهیم که ضمن دفع مشکلات آسیب‌های این فضا، امکان استفاده مطلوب از این فضا تقویت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در موضوع کنترل و پیشگری از آسیب‌های فضای مجازی قوانین جامعی وجود دارد، تاکید کرد: البته در مرحله اول باید شورای عالی فضای مجازی در این موضوع قدم بردارد و متولی شود، اما اگر این کار به شورای اجتماعی محول شود خودمان می‌توانیم کارگروهی را تشکیل دهیم و از تجربیات همه دنیا و از تجربیات خودمان در این عرصه استفاده کنیم و بتوانیم امر ساماندهی فضای مجازی و قانونی کردن آن را انجام دهیم.

وزیر کشور در تشریح فعالیت های افراد در شبکه‌های مجازی گفت: برخی از شبکه‌های مجازی در فضای اجتماعی افراد را در کانال و گروه‌ها جمع می‌کنند و فعالیت‌های منفی آنها شروع می‌شود؛ این در حالی است که بعد از مدتی تصمیم‌گیری می‌شود که با فعالیت‌های منفی آنها  برخورد قانونی شود؛ این موضوع  در اذهان عمومی  یک بی‌ثباتی و بلاتکلیفی ایجاد می‌کند. اگر ما از ابتدا شرایط مطلوب فضای مجازی را به صورت قانونی و کاملا روشن در اختیار همه قرار دهیم، هم اطمینان در خانواده‌ها ایجاد می‌شود و هم در استفاده از این فضا‌ها ثبات ایجاد می‌شود.

رحمانی فضلی ابراز امیدوراری کرد: امیدوارم با مکاتباتی که  با شورای عالی مجازی انجام خواهیم داد، بتوانند این موضوع را تعیین تکلیف کنند؛ اگر بررسی فضای مجازی را به شورای اجتماعی محول کنند، یقینا خوشحال خواهیم شد و این کار را انجام خواهیم داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: