به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یکی از مهمترین مسائل اینستکس را بتوان در شرطی جستجو کرد که برای ایران تعیین شده است. 3 کشور اروپایی با صراحت و البته گستاخی از ایران خواسته اند فوراً تمام دستورات FATF را اجرایی کند! حال آنکه اجرای این دستورات یعنی خودتحریمی و بستن راه دورزدن تحریم ها. این در حالی است که دستگاه دیپلماسی کشور پیش از این مدعی بود اروپایی ها راه اندازی کانال مالی را مشروط به تصویب FATF نکرده اند. در واقع اروپا وعده ای نسیه به ایران داده و امتیازی نقد طلب می کند
"خیبرآنلاین" - وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس از راه اندازی سازوکاری که ماه ها پیش وعده آن را می دادند، خبر دادند. در حالی که از مدت ها پیش اروپایی ها از راه اندازی SPV یا کانال ویژه تبادلات مالی سخن می گفتند، اما تروئیکای اروپایی اعلام کرد نام سازوکار اعلامی اینستکس INSTEX یا مخفف Instrument in Support of Trade Exchange به معنای «ابزاری برای حمایت از تبادلات تجاری» است.

به گزارش بصیرت، درباره این ابزار و مسائل متنی و فرامتنی آن نکات قابل تاملی وجود دارد که در ادامه به برخی از مهمترین نکات آن در قالب ۱۰ سوال می پردازیم:

۱- اینستکس چگونه کار می کند؟
قبل از هر چیز بد نیست که با سازوکار این ابزار آشنا شویم. این ابزار برای آنکه با تحریم و فشار آمریکا سرشاخ نشود، اقدام به تبادل پول نمی کند و در واقع ابزاری برای دورزدن بانکهاست. ایران محصولاتی را به اروپا صادر و اعتباری را به اندازه ارزش صادرات خود در اینستکس کسب می کند و برحسب این اعتبار می تواند کالاهایی را از اروپا وارد کند.

۲- کدام کالاها را شامل می شود؟
همانطور که 3 کشور اروپایی به صراحت گفته اند، کالاهای وارداتی فقط شامل اقلام دارویی و غذایی می شود که شامل تحریم های آمریکا نیست. از این رو با ابزار اینستکس نمی توان هر کالایی را از اروپا وارد کرد.

۳- مگر قرار نبود SPV راه اندازی شود؟
سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که چرا اروپا از SPV به اینستکس رسید؟ ستون فقرات ایده SPV بر مبنای قانون مقابله با تحریم های ثانویه آمریکا بر علیه کوبا بنا شده بود تا به ایران و شرکت های اروپایی کمک کند تحریم های آمریکا را دور بزنند. اما اینستکس یک گام به عقب نهاده و اساساً وظیفه خود را مقابله با تحریم ها نمی داند.

۴- کدام کشورها با آن کار می کنند؟
تفاوت دیگری که میان اینستکس و SPV قابل طرح است، بازیگران آن است. SPV قرار بود با مشارکت کل کشورهای اروپا راه اندازی شود اما اینستکس محدود به تروئیکای اروپاست. منابع دیپلماتیک می گویند اتحادیه اروپا در این مورد به توافق نرسیده است.

۵- از کی عملیاتی می شود؟
اعلام راه اندازی این ابزار مبهم، ناقص و بسیار محدود به معنای عملیاتی شدن آن نیست. تروئیکای اروپا اعلام کرده عملیاتی شدن آن زمان می برد. وقتی اعلام آن ۹ ماه زمان برده است، برای عملیاتی شدنش احتمالاً باید صبر ایوب داشت!

۶- شامل خرید نفت هم می شود؟
یکی از مهمترین نقائص اینستکس عدم تضمین خرید نفت ایران است. اروپایی ها با این تصمیم نشان دادند که در زمینه تحریم حتی اگر همدست آمریکا نباشند، هرگز مقابل او هم نیستند.

۷- اروپا در مقابل از ایران چه خواسته است؟
یکی از مهمترین نکات مطرح شده در بیانیه 3 کشور اروپایی در این مورد، ملزم کردن ایران به پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود است. در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا به یک دهم تعهدات خود عمل نمی کند، از ایران می خواهند همچنان به برجام تمام و کمال پایبند باشد!

۸- آیا اینستکس راهی برای تحمیل برجام های بعدی است؟
این ابزار جدید پس از تهدیدهای اخیر مسئولان ایرانی – فعلاً در حد حرف - به راه افتاد. اروپایی ها بهتر از هرکسی می دانند که نابودی برجام بیش از همه برای آنها هزینه خواهد داشت. در ضمن همانطور که موگرینی نیز قبلاً گفته بود، اروپا حفظ برجام را دری برای ورود به مباحث موشکی و منطقه ای با ایران می داند. از این منظر اینستکس ابزاری برای تحمیل برجام های بعدی است.

۹- رابطه اینستکس و FATF چیست؟
شاید یکی از مهمترین مسائل اینستکس را بتوان در شرطی جستجو کرد که برای ایران تعیین شده است. 3 کشور اروپایی با صراحت و البته گستاخی از ایران خواسته اند فوراً تمام دستورات FATF را اجرایی کند! حال آنکه اجرای این دستورات یعنی خودتحریمی و بستن راه دورزدن تحریم ها. این در حالی است که دستگاه دیپلماسی کشور پیش از این مدعی بود اروپایی ها راه اندازی کانال مالی را مشروط به تصویب FATF نکرده اند. در واقع اروپا وعده ای نسیه به ایران داده و امتیازی نقد طلب می کند.

۱۰- اصلی ترین مشکل اینستکس چیست؟
فارغ از تحقیری که در این ابزار اروپایی وجود دارد، مهمترین مشکل اینستکس در تولید امید کاذب است. نشانه های آن نیز کم کم در حال بروز است. ظریف در اولین واکنش خود هرچند با گلایه به خاطر تاخیر، اما از اعلام آن استقبال کرده است! کشور سالهاست که معطل وعده های توخالی غرب است. تا جایی، آمریکا و برجام و از جایی به بعد اروپا و SPV و اینستکس و…! تا امیدهای کاذب وجود دارد و به دنبال سراب می رویم، نمی توان انتظار حرکت و تلاش واقعی داشت.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
0
کشور ما خود تولید کننده و تامین کننده اصلی مواد عذایی اروپاست آنهایی که روزی در اتاق صادرات منجمله خود بنده فعال بوده اند میدانند بسیاری مواد غذایی در مزارع اروپا عمل نمیاید و همچنین مزارع اروپا کشش جمعیت اروپا را ندارد اگر کانال مالی، هر چه باشد، باز نشود واز ایران محصولات فلزی پالایشگاهی و غذایی صادرات نشوند ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت عمده مشکل کشور ما از آنجا ناشی شد که اتاق صادرات از سال 91 به دست اعضای (...) افتاد وانها با (...) مملکت برای گروهای (...) تامین مالی میکنند اگر در صادرات بسته شود و منافقین (...) خفه شوند مشکلات ما حل خواهد شد واردات ایران در برابر صادراتش حتی در دولت محافظه کار دهم هم ناچیز بود چه برسد الان که در دولت دموکرات و چپ دوازدهم هستیم مشکل کشور ما تحریم نیست افزایش صادرات اقتصاد ریاضتی است
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: