به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
امروز نشست ورشو با محوریت آمریکا در پایتخت لهستان برگزار می‌شود؛ نشستی که از آن تعبیر به «سیرک» می‌شود، چون بیش از آنکه در رابطه با موضوع - به اصطلاح - «امنیت و صلح در غرب آسیا» باشد، یک نمایش مضحک از سوی بزرگ‌ترین عامل ناامنی منطقه غرب آسیا یعنی آمریکاست.
"خیبرآنلاین" - امروز ۲۴ بهمن، نشست ورشو با محوریت آمریکا در پایتخت لهستان برگزار می‌شود؛ نشستی که از آن تعبیر به «سیرک» می‌شود، چون بیش از آنکه در رابطه با موضوع مورد ادعا - به اصطلاح - «امنیت و صلح در غرب آسیا» باشد، یک نمایش مضحک از سوی بزرگترین عامل ناامنی منطقه غرب آسیا یعنی آمریکاست. نمایشی که بانیان آن سردمداران رژیم آمریکا هستند و عمده هدف از پیگیری آن را فشار به مقتدرترین کشور منطقه غرب آسیا یعنی جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

«سیرک ورشو» محلی برای عقده‌گشایی آمریکایی‌ها علیه مردم ایران

به گزارش میزان، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۲۱ دی در مصاحبه با فاکس نیوز، از تدارک نشستی با موضوع غرب آسیا و ایران در روز‌های ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) در ورشو پایتخت لهستان خبر داد.

آنچه در مصاحبه پمپئو با فاکس نیوز بسیار برجسته بود، تاکید وی بر نقش ایران در منطقه غرب آسیا و بررسی راه‌های مقابله آمریکا با این نقش در اجلاس ورشو بود.

هنوز ساعتی از اعلام خبر برگزاری کنفرانس ضدایرانی ورشو توسط آمریکا نگذشته بود که کشور‌های تاثیرگذار منطقه و جهان به آن واکنش نشان دادند.

تحریم نشست ضدایرانی ورشو توسط روسیه و اتحادیه اروپا
روسیه به عنوان یکی از بازیگران تاثیرگذار منطقه و جهان، حتی قبل از آنکه جزئیات نشست ورشو رسانه‌ای شود، عدم حضور در آن را اعلام کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از عدم حضور خود در نشست ضد ایرانی ورشو خبر داد و بهانه سفر به آفریقا را برای شرکت نکردن در این اجلاس مطرح کرد.

فرانسه و آلمان هم اعلام کردند وزرای خارجه خود را به نشست ورشو نمی‌فرستند. حتی وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز گفت: در نشست ورشو شرکت نمی‌کند.

روزنامه انگلیسی از بایکوت نشست ورشو توسط اروپا خبر داد
روزنامه گاردین، دیروز (سه‌شنبه ۲۳ بهمن) گزارش داد کشورهای اروپایی در نشست ورشو که قرار است از چهارشنبه آغاز شود، حضوری محدود خواهند داشت.

طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس نشست ورشو را زودهنگام ترک خواهد کرد، فرانسه یک کارمند دولتی را به این نشست فرستاده و آلمان نیز دستیار وزیر خارجه‌اش را اعزام کرده است. همچنین«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نشست را بایکوت خواهد کرد.

رمزگشایی روزنامه آمریکایی از بی‌میلی اروپا به شرکت در سیرک ورشو
«وال استریت ژورنال» طی گزارشی با رمزگشایی از علت بی‌میلی کشور‌های اروپایی به شرکت در نشست ورشو، نوشت: «از نظر دیپلمات‌های اروپایی، آمریکا در آستانه تلاش اروپا برای افتتاح مرکزی جهت مراوده اقتصادی با ایران، تعمدا لهستان را میزبان یک نشست ضدایرانی کرده است تا میان اتحادیه اروپا در نوع مواجهه با ایران شکاف ایجاد کند».

تغییر لحن و رویکرد آمریکا
برخورد سرد اروپایی‌ها و روس‌ها با خبر برگزاری نشست ورشو، مقامات کاخ سفید را عصبی کرد و آن‌ها را به تغییر رویکرد واداشت. «جاناتان کوهن» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه دوم بهمن در جلسه شورای امنیت گفت که «قرار نیست نشست ورشو به محلی برای ضدیت با ایران تبدل شود، بلکه صرفاً به چالش‌های پیش روی غرب آسیا می‌پردازد».

این اظهارات نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل و تاکید او بر ضدایرانی نبودن نشست ورشو، در شرایطی بود که «مایک پمپئو» در مصاحبه خود با فاکس نیوز به تاریخ ۲۱ دی ۹۷، صریحا موضوع اصلی نشست ورشو را بررسی راه‌های مقابله با ایران در منطقه غرب آسیا عنوان کرده بود.

نشستی که محکوم به شکست است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از مواضع خود پیرامون محتوای اولیه نشست ورشو طی مصاحبه‌ای گفت: آمریکایی‌ها برای برگزاری نشستی علیه جمهوری اسلامی ایران در لهستان بسیار تلاش کردند اما از مواضع خود عقب نشینی کردند، به همین جهت عنوان نشست ورشو را تغییر دادند و اعلام کردند که ایران موضوع این نشست نیست. آمریکایی ها همچنین اعلام کردند که معاون رئیس جمهورشان در نشست ورشو حضور پیدا می کند. بنابراین همه موارد نشان می دهد که اهداف و حرکت اولیه آنها به نتیجه نرسیده است. 

ظریف این را هم گفت که هیچ کدام از مقامات و مسئولان ایرانی برای حضور در این نشست دعوت نشدند، تاکید کرد: نشست ورشو قبل از شروع محکوم به شکست شد.

روزی که آمریکا در سازمان ملل «ضایع» شد
البته این تغییر لحن و رویکرد آمریکا در قبال ایران و مجبور شدن واشنگتن به تغییر دستور کار یک نشست بین‌المللی، برای نخستین بار نبود که طی ماه‌های اخیر رخ می‌داد.در روز چهارشنبه ۴ مهر ۹۷ جلسه شورای امنیت سازمان ملل با ریاست دوره‌ای آمریکا برگزار شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در اقدامی غیرمتعارف در این جلسه به عنوان رئیس حضور یافت.«نیکی هیلی» نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۴ شهریور اعلام کرده بود که هدف از تشکیل جلسه شورای امنیت به ریاست آمریکا در ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، بررسی نحوه اعمال فشار بیشتر بر ایران به خاطر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است. اما بر خلاف تصورات نیکی هیلی و مافوقش ترامپ، جلسه روز ۴ مهر شورای امنیت، بدون هیچگونه دستاوردی برای آمریکا در راستای هدف محکوم کردن ایران به پایان رسید.

آن «احمق درجه یک» کجاست؟
سلسله شکست‌ها و افتضاحات آمریکایی‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی همچنان ادامه دارد؛ «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید تیرماه سال ۹۶ در جمع اوباش گروهک تروریستی منافقین گفته بود، جشن کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران می‌گیریم؛ این «احمق درجه یک» حالا ضمن اینکه نظاره‌گر گذشت ۲۳ روز از کریسمس ۲۰۱۹ است باید برای زخم عقب‌نشینی رژیم قلدرش از موضع ضدایرانی که در ماجرای نشست ورشو عیان شد، مرهمی بیابد.

لبنان هم نشست ورشو را تحریم کرد
البته علاوه بر اروپا و روسیه، کشورهای دیگر تاثیرگذار منطقه از جمله لبنان نیز نشست ورشو را تحریم کرده‌اند؛ جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان روز دوشنبه هفته جاری در کنفرانس خبری مشترک با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود تاکید کرد که کشورش در نشست ورشو شرکت نخواهد کرد.

هشدار رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به حاضران اجلاس ورشو: از دید ما «پنهان» نمی‌مانید

سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، روز یکشنبه هفته جاری در موسسه مطالعاتی الجزیره، با اشاره به تدارک اجلاس ضد ایرانی در لهستان از سوی آمریکا اظهار داشت: آنچه به ایران مربوط است اینکه کشور‌هایی که در حمایت از سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا در این نشست شرکت خواهند کرد، از دید ما پنهان نخواهند ماند.

تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلافی جدید علیه ایران خارج از سازمان ملل/ ضرورت هوشیاری اروپا
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز دهم بهمن ماه در سفر به بلغارستان در دیدار با مقامات این کشور اروپایی، در خصوص اجلاس ورشو اظهار داشت: آمریکا، چون نتوانست به اهداف خود علیه ایران در سازمان ملل دست یابد تلاش کرده است تا ائتلافی جدید علیه ایران را خارج از سازمان ملل متحد شکل دهد و کشور‌های اروپایی باید در این خصوص هوشیار باشند.

آتش به اردوگاه دشمن / منتظر ضدایرانی‌ترین مواضع آمریکایی‌ها در ورشو باشید
با حماسه آفرینی مردم ایران در روز ۲۲ بهمن در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی، اکنون آتش به اردوگاه دشمن افتاده است؛ آتشی که شعله‌های آن امروز در ورشو پایتخت لهستان که محل کنفرانسی ضدایرانی با تدارک آمریکا است زبانه خواهد کشید و احتمالا طی کنفرانس امروز مقامات آمریکایی نتوانند عصبانیت خود را از حضور میلیونی مردم ایران در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی پنهان کنند و ضدایرانی‌ترین مواضع سال‌های اخیر خود را با توهین به مردم ایران اتخاذ کنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: