به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با تأکید براینکه سیاه‌ترین نگاه به آموزش و پرورش خرید خدمات است، گفت: هم اکنون بیشتر مسئولان مدرسه دارند.
"خیبرآنلاین" -  حمیدرضا حاجی‌بابایی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این که تحول در آموزش و پرورش پایان یافتنی نیست و باید به سرعت اقدامات در این زمینه انجام شود، اظهار کرد: برخی افراد می‌گویند چرا کتاب‌های درسی تا این حد تغییر می‌کند، در پاسخ به آن‌ها باید گفت، نمی‌شود کتاب‌های درسی سال‌ها ثابت بمانند چرا که علم و تکنولوژی دائم در حال پیشرفت است، البته این به معنای تغییر کامل کتاب‌های درسی در بازه زمان کوتاه مدت نیست و تغییرات جزئی آن‌ها نیاز است.


به گزارش دانشجو، وی افزود: برنامه درسی ملی نقشه راه کتاب‌های درسی است به عنوان مثال، مشخص می‌کند که دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی باید چه میزان ریاضی، علوم یا مهارت زندگی را فرا بگیرند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در ادامه با اشاره به این که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند پرونده سند ۲۰۳۰ بسته شده است و در این رابطه درست می‌گویند، گفت:، اما برخی افراد خودشان مصداق سند ۲۰۳۰ هستند؛ موارد خوب این ۲۰۳۰ در سند تحول بنیادین موجود است. از سوی دیگر تعاریفی مثل آموزش جنسی به دانش‌آموزان باید در قالب فرهنگ حاکم به ایران ارائه شود و برای این کار باید خانواده‌ها را آموزش دهیم.

حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش که «چه خلأیی در سند تحول بنیادین وجود داشت که سند ۲۰۳۰ اجرا شد؟»، عنوان کرد: برخی تفکرات معتقدند باید از نظرات کشور‌های دیگر بهره‌مند شویم و مبانی تعلیم و تربیت نمی‌تواند دینی باشد.

چینش کلاس‌های درس باید به صورت دایره‌ای باشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دانش‌آموزان در کلاس درس باید به صورت دایره‌ای نشسته تا بتوانند با یکدیگر بحث و گفتگو کنند، افزود: در کلاس درس نباید صرفاًٌ معلم اقدام به تدریس کند و هدف اصلی حفظ مفاهیم و کسب نمره ۲۰ باشد که چند ماه بعد نیز از ذهن دانش‌آموزان فراموش شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خاطر نشان کرد: در کلاس درس باید دانش‌آموزان از طریق بحث و گفتگو با یکدیگر مفاهیم را فرابگیرند و وقتی به خانه رفتند دیگر با کتاب درسی کاری نداشته باشند، دانش‌آموز آفریده نشده که از صبح تا شب در مدرسه کلی مطالب را به مغز او وارد کنیم و پس از آن در خانه نیز درگیر کتاب‌های درسی باشد. از سوی دیگر اصلا به کلاس‌های فوق‌العاده نیازی نیست، اما برخی مدارس برای کسب پول اقدام به برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده می‌کنند.

سفره آموزش و پرورش در کل کشور پهن شده است، اما این سفره رنگی نیست
حاجی بابایی ادامه داد: اگر به معیشت معلم توجه شود و او دیگر نیازی به شغل دوم نداشته باشد می‌تواند بهترین اتفاقات را در آموزش و پرورش رقم بزند؛ هم اکنون به آموزش و پرورش پول زیاد داده می‌شود و در این وزارتخانه خرج هم زیاد است، اما به نسبت بودجه کل کشور این اعتبار کافی نیست و هم اکنون سفره آموزش و پرورش را در کل کشور پهن کرده‌ایم، اما این سفره رنگی نیست.

به جای مدارس، ادارات مجلل ساخته می‌شود
وی با اشاره به این که سالانه صد‌ها مدرسه ساخته می‌شود، اما هرچه مدرسه می‌سازیم به دلیل پیشرفت سریع دنیا همچنان عقب هستیم، گفت: بودجه وزارت آموزش و پرورش کافی نیست و باید به این سوال پاسخ داد که آیا ساختن ادارات مجلل بهتر است یا مدارس؟ هم اکنون اقدام به ساخت ادارات مجلل می‌شود.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در پاسخ به این پرسش که «چرا مجلس برای بودجه آموزش و پرورش کاری نمی‌کند؟»، عنوان کرد: دولت باید برای بودجه وزارتخانه اقدامی انجام دهد چرا که مجلس نمی‌تواند لایحه دولت را زیاد تغییر دهد، البته معتقدم مجلس باید لایحه دولت را تصویب نکرده و برگرداند، اما این کار را نمی‌کند.

مدارس غیردولتی مرفه و سیاسی
حاجی‌بابایی در ادامه بحث خود با اشاره به وضعیت مدارس دولتی و غیردولتی، خاطر نشان کرد: باید برای همه ملت ایران موقعیتی فراهم کنیم که در مدارس دولتی تحصیل کنند، البته هم اکنون چندین نوع مدارس غیردولتی در کشور وجود دارد، گروه نخست مدارس غیردولتی وضعیت خیلی خوبی دارند و شهریه بالایی هم می‌گیرند. در این مدارس فرزندان خانواده‌های مرفه حضور دارند که هرچه مدرسه شهریه بخواهد پرداخت می‌کنند. گروه دوم مدارس غیردولتی از نوع سیاسی هستند و گروه سوم مدارسی هستند که جزو دو گروه فوق نبوده و وضعیت آن‌ها چندان مساعد نیست.

معلمان مشهور راهی مدارس غیردولتی بالای شهر
وی ادامه داد: هم اکنون یکی از اشتباهات این است که معلمان مشهور را به مدارس غیر دولتی بالای شهر می‌برند و این مدارس علاوه بر حق انتخاب دانش‌آموز اقدام به انتخاب معلمان هم می‌کنند.

مدارس غیردولتی مسئولان
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با تاکید بر این که بزرگترین ظلم به نظام جمهوری اسلامی این است که هر مسئولی برای خودش یک مدرسه غیردولتی دارد، افزود: چرا وقتی در مجلس فریاد می‌زنم که به داد مدرسه برسید و اجازه ندهید مدرسه را خصوصی کنند چرا که خصوصی‌سازی ظلم به نظام جمهوری اسلامی و خرید خدمات خیانت است، هیچکس دفاع نمی‌کند.

مدارس پردرآمدتر از کارخانه‌داری
حاجی بابایی ادامه داد: هم اکنون بیشتر مسئولان مدرسه دارند و در این زمینه چپ و راست نیز با هم مشترک هستند و از تعطیلی مدارس تیزهوشان استقبال می‌کنند، این که برخی افراد الاف و الوفی می‌رسند فقط از جانب کارخانه و صنعت نیست، از طریق مدارس هم این موضوع محقق می‌شود و حتی برخی مدارس درآمدشان بیشتر از کارخانه‌ها و صنعت نفت است و دردسرش هم کمتر است و تازه مدعی هستند که برای نظام نیرو تربیت می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: سیاه‌ترین نگاه به آموزش و پرورش خرید خدمات است که نابود کننده آموزش و پرورش دولتی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: