به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
موضوعی که اگر در جرئیات قانون و تصمیم هایی که قرار است در کمیسیون مربوط گرفته شود، لحاظ نشود و ارزش آرای مردم در نقاط دور افتاده را کاهش دهد، می شود از آن به عنوان لابی گزینی به جای مردم گزینی نام برد
"خیبرآنلاین" - مصوبه نمایندگان مبنی بر ممنوع شدن کاندیداتوری نماینده ای که ۳ دوره متوالی در مجلس حضور داشته برای دوره چهارم در رسانه ها و فضای مجازی بازتاب داشت. فارغ از بررسی مصداقی نقاط قوت و ضعف این تصمیم مجلس، نکاتی را می توان درباره بازنشر رسانه ای آن مطرح کرد.

به گزارش الف، اولا هنوز این مسئله باید در شورای نگهبان مصوب شود تا تبدیل به قانون شود و وقتی هم تبدیل به قانون شد تنها زمانی شامل نمایندگان فعلی می شود که در قانون تصریح شود که این قانون عطف به ما سبق می شود. درغیر این صورت، ملاک توالی دوره های نمایندگی از روز اجرا محاسبه خواهد شد و طبعا سابقه نمایندگی نمایندگان فعلی در آن لحاظ نمی شود.

حالا بماند که اساسا این که یک نماینده ۴ دوره متوالی نباید نماینده شود وقتی همه چیز به رای مردم بستگی دارد، چه مسئله ای را حل می‌کند؟

نکته دوم که مهمتر است این است که گرچه این آنقدر که ممنوعیت نمایندگی برای دوره چهارم در رسانه ها و فضای مجازی بازتاب داشت، بخش های دیگری که نمایندگان تصویب کردند دیده نشد.

در ماده 7 مکرر این طرح که تصویب نمایندگان هم رسید آمده است که «حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است.» به بیان دیگر نمایندگانی که براساس این قانون وارد مجلس خواهند شد قبل از هرچیز نماینده کل استان خواهند بود و بعد نماینده حوزه انتخابی فرعی خود!
این مسئله سبب می شود که کاندیدایی برای آن که به مجلس راه پیدا کند نیاز چندانی به رای حوزه انتخابی فرعی (شهرستان و بخش‌ها) نداشته باشد و قسمت عمده رای خود را از سراسر استان کسب کند.

این شرایط باعث می شود، تنها نامزدهایی که شناخته شده تر بوده یا به لابی ها و جریان های قدرت و ثروت نزدیک هستند امکان انتخاب شدند داشته باشند. این مسئله عملا باعث کم ارزش شدن آرای شهرها و شهرستان های کوچک و روستاهای دور افتاده می شود تاجایی که هم بر مشارکت انتخاباتی مردم در این مناطق تاثیر منفی خواهد داشت و هم سبب دور شدن نمایندگان از بدنه مردم و نقاط دور افتاده‌ای می شود که در شرایط کنونی لااقل برای کسب آرای این مناطق باید به این نقاط دور افتاده سر بزنند.

موضوعی که اگر در جرئیات قانون و تصمیم هایی که قرار است در کمیسیون مربوط گرفته شود، لحاظ نشود و ارزش آرای مردم در نقاط دور افتاده را کاهش دهد، می شود از آن به عنوان لابی گزینی به جای مردم گزینی نام برد.

آیا برخی نمایندگان مجلس واقعا به دنبال مردم زدایی از پارلمان هستند؟ در این شرایط نباید اجازه داد که لطمه جدی که این مصوبه مجلس به انتخابات و ماهیت و جایگاه پارلمان می زند، زیر سایه سنگین بازنشر خبر ممنوعیت 4 دوره نمایندگی متوالی قرار گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: