به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
پشت پرده تمجید از امام چیست؟
شاگرد راستین کارل پوپر یهودی الاصل، بر آن بوده تا با تمجید از بزرگترین رهبر دینی، علاوه بر جلب توجهات به خود، مخاطبان را به پیگیری سایر نظریاتش (همچون انکار نبوت پیامبر اعظم(ص) و ایضاً امامت امام عصر(عج)) تهییج و ترغیب نماید
"خیبرآنلاین" - طی چند روز اخیر فایل صوتی منتسب به عبدالکریم سروش در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن نامبرده به تمجید و ستایش از مقام علمی و شایستگی های امام راحل پرداخته و ایشان را لایق ترین رهبر تمام ادوار ایران زمین دانسته و اظهار می دارد: «اگر فرض کنیم که هیچ اختیاری نداشته باشیم، جز اینکه یا شاه یا آقای [امام] خمینی یکی را انتخاب کنیم، بنده صددرصد آقای [امام] خمینی را انتخاب می کنم. برای اینکه آقای [امام] خمینی، مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. شما فقط کافی است که استقبال از او و بدرقه او را ببینید. ما در تاریخ ایران هیچ رهبری را نداریم که این طور در دل مردم جا داشته باشد. شاه که هیچ، پدرجد شاه هم خواب این‌جور پشتیبانی مردمی را نمی‌دیدند. مردم به هرحال یک چیزی دیده بودند، نشان یک عشقی بود، نشان یک عاطفه‌ای بود که معطوف به یک رهبری می‌شد که دوستش داشتند؛ در او چیزی دیده بودند. [امام] خمینی باسوادترین رهبر این کشور بوده تاکنون؛ از ایام اولیه حکومت هخامنشیان تا روزگار حاضر هیچکس به لحاظ علمی به پای او نمی‌رسید. چرا؟ برای اینکه اولاً فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود. شاه قبل از آقای [امام] خمینی که بود؟ یک جوان 20 ساله که از سوئیس بلند شد آمد ایران پادشاه شد. بعد از پادشاهی‌اش که درس و مکتب و مدرسه‌ای نبود؛ قبلش هم حداکثر یک دیپلم، اگر آن دیپلم را هم داشت، من خبر ندارم. سوادی نداشت. پادشاهان قبل از او چی؟ این را تواریخ برای ما نوشتند، اینها خواندن و نوشتن بلد نبودند. انقدر فاصله زیاد است که لازم نیست ما بخواهیم شواهد تاریخی بیاوریم. نه فقط در ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، این‌ها آدم‌های بافکر، با علم و باسوادی نبودند. در تاریخ ما آقای [امام] خمینی واقعاً یک نمونه‌ بی‌نظیر بود در مقام حکومتداری. [امام] خمینی سابقه خوبی داشت. در گذشته او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام این‌ها نبود. مرد شجاعی بود. ما آدم شجاع در تاریخ خودمان کم داشتیم. آدم قلدر داشتیم، ولی شجاعت یک فضیلت اخلاقی است. این غیر از این است که شما زورتان زیاد باشد. نادرشاه هم آدم قلدری بود. ولی شجاعت اصلاً حرف دیگری است. اختناق و خفقانی که در زمان شاه بود که کسی جرأت سخن گفتن نداشت، یک کسی از قم [اشاره به امام خمینی] برخاست و فریاد می‌کشید و مقابل حکومت شاه می‌ایستاد و می‌گفت من سینه‌ام را برای سرنیزه‌های شاه آماده کرده‌ام، این چه میزانی از شجاعت لازم دارد؟ بین شاه یا [امام] خمینی اصلا جای مقایسه نیست. چه نسبت خاک را با عالم پاک؟ این کسانی که الان مدعی رهبری خارج از کشور هستند تهی‌دست و تهی‌مغز هستند. آخه شما یک چَک خورده باشید بعد ادعای رهبری کنید.»

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، همین اظهارنظر باعث شده تا واکنش های مختلف و البته متفاوتی در میان اصحاب سیاست، بروز و ظهور یابد. در این بین عده ای، نقل قول فوق را سندی دال بر ارتباط سروش با عناصر امنیتی نظام دانسته و وی را کماکان علاقه مند و وابسته به جمهوری اسلامی معرفی کردند و دیگران، اذعان به برتری همه جانبه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از زبان یکی از اساتید اعظم فکری اپوزیسیون را به مثابه اثبات حقانیت نظام پنداشتند.

ثنای «سروش» بی‎طمع نیست!

اما ساده انگارانه است اگر تصور شود که ماجرا به تعریف و تمجید عادی یکی از اپوزیسیون از بنیانگذار نظامی که اکنون علیه آن مبارزه فکری و ایدئولوژیک می کند، ختم می شود. سوالی که در ذهن وجود دارد آن است که به چه علت این اظهار نظر ابراز شد و به شکل بمباران خبری بر سر مخاطبان به وسیله رسانه های داخل و خارج از کشور فرود آمد؟!

یکی از مهمترین اهداف ناطق این تعاریف و بازتاب دهندگان آن، القای حس بی‌طرفی و رعایت انصاف در موضع گیری های سیاسی به مخاطبان است تا بلکه با این حربه بتوانند سایر آرا و دیدگاه های انحرافی خود را به مخاطبانشان بقبولانند. این دقیقاً همان اینستراکچر یا دستورالعمل مسبوق بنگاه سخن پراکنی ملکه بریتانیا (BBC) است که 10 درصد اخبار خود را با صداقت تمام و حتی با تعریف از دشمنان سیاست های انگلستان مخابره می کند و هنگامی که اعتماد بیننده را جلب نمود، آنگاه 90 درصد اخبار و تحلیل های سراسر دروغ خود را به خورد مخاطب می دهد.

حال، شاگرد راستین کارل پوپر یهودی الاصل بر آن بوده تا با تمجید از بزرگترین رهبر دینی جهان در سده های اخیر، علاوه بر جلب توجهات به خود و ایضاً یارگیری از مخالفانش که عمدتاً جوانان انقلابی داخل کشور محسوب می شوند، ضمن هم‎ذات‎پنداری با این قشر، نامبردگان را به پیگیری سایر نظریاتش (همچون انکار نبوت پیامبر اعظم(ص) و ایضاً امامت امام عصر(عج)) تهییج و ترغیب نماید.

از سوی دیگر، اپوزیسیون خارج نشین، بالاخص پس از برهه رخداد اغتشاشات سال 88 و ناامیدی از توفیق سران فتنه (به عنوان مهره های داخلی) در اقدام علیه نظام، برنامه ریزی خود را بر تعویض زمین بازی و شیفت تمامی حوادث و رخدادهای سیاسی به خارج از مرزها متمرکز کرده است. بر این اساس، با توجه به طرح آلترناتیوهای مضحک دوران پساجمهوری اسلامی در رسانه های اپوزیسیون، طرح کنندگان اسامی همچون رضا ربع پهلوی، مریم رجوی، ابوالحسن بنی صدر و... برآنند تا با راه اندازی جنگ های زرگری و برافراشتن عَلَم مخالفت با این افراد در خارج از کشور، قواعد بازی را خود تعیین کرده و ابتکار عمل را از دشمن اصلی (نظام مقدس جمهوری اسلامی) سلب نمایند. از همین رو شاید بتوان تعاریف سروش دباغ از امام خمینی(ره) و همچنین تحقیر خاندان پهلوی و به تبع آن نوه رضا قلدر را در همین پازل گنجانید تا به این طریق، تک و پاتک این دعوای حیدری - نعمتی، در دستان نمایشنامه نویسان خارجی باشد.

باید توجه داشت که فارغ از جذابیت های خبری و ذوق زدگی های افراطی در مخابره و بازنشر چنین اظهاراتی، نباید بازیچه دست سناریونویسان این نمایش مشکوک شد، چرا که سابقه نشان داده در رویدادهای مشابه، دلبستگی به چنین مطالبی، ضررهای فراوانی را نسبت به منافع ناچیزش، نصیب جبهه انقلاب کرده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
1
می دانید معنای حرفهای امثال بنی صدر و ماجرانی و سروش چیست؟ چرا در این
چهل سال بنی صدر به رضاپهلوی نامه نمی نوشت؟ یا سروش حرفی در دفاع از
امام خمینی نمی زد؟ یا مهاجرانی اینطور از نظام حمایت نمی کرد؟ معنیش این
است که آنها مساله (...) را جدی
گرفته اند و حس می کنند که (...)
مورد تایید آمریکا خواهد بود دیگر بنی صدرها و مهاجرانی ها مصرف برای
آمریکا نخواهند داشت و ارباب جیره و مواجبشان را قطع خواهد کرد و از صحنه
سیاست هم برای همیشه حذف خواهند شد. لهذا برای نفع خودشان است که اینهمه
به وحشت افتاده اند.
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی و حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: