به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۵۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
در آن سال‌ها به دلیل ترس مردم از بیماری آنفلوآنزا خرید مرغ کم شده بود و به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کردم مرغدار گناهی ندارد و هرچه تولید گوشت انجام داد باید توسط دولت خریداری و ذخیره شود تا جایی که اعلام شد سردخانه‌های کشور دیگر ظرفیت ندارد اما باز هم گفتم حتی اگر مجبور شوید گوشت مرغ را از مرغدار خریداری کنید و به دریا بریزید اما اجازه ندهید تولید مرغدار روی دستش بماند
"خیبرآنلاین" - در حالی ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ را برای مصرف‌کننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده که گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که هر کیلو مرغ گرم بیش از ۱۵ هزار تومان در حال عرضه است. این در شرایطی است که محمدرضا اسکندری وزیر اسبق کشاورزی، می‌گوید که توان عرضه مرغ با قیمت ۹۸۰۰ تومان را دارد.

به گزارش جوان، بروز اختلال در بازار گوشت مرغ، طی چند ماه اخیر بسیار جنجال‌ساز بوده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر به دلیل جهش قیمت مرغ، این کالای پروتئینی نیز از سبد بسیاری از مردم حذف شده است. در همین شرایط ستاد تنظیم بازار با ورود به وضعیت نابسامان مرغ، در ابتدا قیمت هر کیلو گوشت گرم مرغ را ۸۵۰۰ تومان اعلام کرد اما پس از مدتی به یکباره تصمیم خود را عوض کرد و این قیمت را به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. با این حال طی روز‌های اخیر این قیمت بار دیگر تغییر کرده و به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. اما به‌رغم این نرخ‌گذاری، هنوز بسیاری از مردم امکان دسترسی به گوشت گرم مرغ را ندارند و مجبورند هر کیلو‌گرم گوشت گرم مرغ را با قیمتی بیش از ۱۵ هزار تومان تهیه کنند.

بر همین اساس، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هر کیلو مرغ تازه در بازار بیش از ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و در همین حال قیمت هر کیلو سینه مرغ ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سینه بدون استخوان با کتف ۲۵ هزار تومان، ساق مرغ ۲۶ هزار تومان، بال مرغ ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان، کتف مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ بسته‌بندی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، جگر مرغ ۴۰۰۰ تومان، دل مرغ ۸۰۰۰ تومان، پای مرغ ۵۰۰۰ تومان، سنگدان ۸۰۰۰ تومان، سینه زعفرانی ۳۳ هزار تومان، ران زعفرانی ۳۳ هزار تومان، سبزیجات ۳۳ هزار تومان، شنیسل سینه ۳۳ هزار تومان، شنیسل ران ۳۵ هزار تومان و شنیسل فیله ۳۵ هزار تومان است.

محمدرضا اسکندری رئیس سازمان اقتصادی کوثر، که در حال تأمین بخش بزرگی از مرغ مورد‌نیاز کشور است، معتقد است می‌توان هر کیلو مرغ را با قیمت ۹۸۰۰ تومان در اختیار مردم گذاشت.

وی در حاشیه افتتاح بزرگ‌ترین مزرعه مرغ مادر تخمگذار کشور، در این خصوص به خبرنگار «جوان» گفت: کشور در حال حاضر حدود ۲ میلیون تن گوشت مرغ نیاز دارد و این در حالیست که نه‌تن‌ها ظرفیت تولید این میزان در کشور وجود دارد، بلکه اگر از ظرفیت کشور به درستی استفاده کنیم حتی امکان تولید ۳ میلیون تن را نیز داریم و می‌توان یک میلیون تن از این میزان را صادر کرد.

اسکندری ادامه داد: تولید گوشت مرغ، به نهاده نیاز دارد که بخشی از این نهاده تولید داخل است و بخش دیگر هم از واردات تأمین می‌شود. طبیعتاً واردات نیز با ارز دولتی صورت می‌گیرد. مصرف‌کننده این خوراک و اطلاعات وارد‌کننده نهاده هم مشخص است. بنابراین نظارت بر این زنجیره کار سختی نیست.

وی با بیان اینکه با توجه به اختصاص قیمت نهاده با ارز دولتی، قیمت جوجه یک روزه نباید ۴ هزار تومان باشد، بلکه قیمت آن ۲۴۰۰ تومان است، ادامه داد: هم‌اکنون در مشهد توافقی با شرکت پشتیبانی امور دام انجام دادیم و با تشکیل یک زنجیره، جوجه یک روزه را با قیمت ۲۴۰۰ به مرغدار تحویل دادیم. شرکت پشتیبانی امور دام نیز به ما تضمین داده که خوراک را با قیمت دولتی تحویل دهد و ما نیز این خوراک را با همین قیمت در اختیار مرغدار قرار می‌دهیم. نتیجه این زنجیره آن شده که ما مرغ را با قیمت محاسبه شده از مرغدار تحویل می‌گیریم و با قیمت ۹۸۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر سپس تصریح کرد: این امکان در کل کشور وجود دارد و ما به دولت نیز این پیشنهاد را دادیم و اگر این زنجیره شکل بگیرد و شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده‌ها را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی که وارد شده، به ما تحویل دهد، قطعاً می‌توان این ظرفیت را در همه کشور ایجاد و مرغ را با قیمت ۹۸۰۰ تومان به مصرف‌کننده داد.

اسکندری با تأکید بر اینکه مرغدار و دامدار مسئول تولید هستند و نمی‌توانند بازار را کنترل کنند، گفت: دولت باید از طریق کنترل ارز ۴۲۰۰ تومانی و خوراک دام نظارت کند تا گوشت مرغ به قیمت ۹۸۰۰ تومان به دست مردم برسد.

اسکندری در مورد افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز هم اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود، قاچاق دام زنده عامل گرانی گوشت است، صحیح نیست، زیرا قاچاق دام زنده همیشه بوده و نمی‌توان جلوی خروج دام زنده را به طور کامل بگیریم.

وی در همین خصوص توضیح داد: امسال ۱۴۰ هزار تن گوشت قرمز و دام زنده وارد شده که معادل حدود ۷ میلیون رأس دام می‌شود و اگر در مجموع یک میلیون گوسفند هم از کشور قاچاق شده باشد ۲۰ هزار تن گوشت می‌شود، پس چگونه ادعا می‌شود قاچاق گوسفند عامل افزایش قیمت گوشت است.

وزیر اسبق جهاد‌کشاورزی تأکید کرد: در کشور ۱۰۰ میلیون واحد دامی وجود دارد که حدود ۴۶ میلیون رأس گوسفند و بقیه بز، گاو و شتر هستند و جمعیت دامی ایران به نسبت جمعیت انسانی در دنیا رتبه هفت یا هشت است و نیاز کشور سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز است که از دام سبک و سنگین تأمین می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه 5 سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، گفت: ظرفیت دام کشور قادر است نیاز گوشت قرمز کشور را تأمین کند، اما متأسفانه برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی در شش سال گذشته، توجهی به تولید داخلی نشده و کار ارتقای بهره‌وری روی دام سبک و افزایش ضریب تولید دام سنگین و سبک انجام نشده است.

اسکندری افزود: راهکار دیگر این است که گاو‌های بومی، دورگه و اصیل باید ارتقای ضریب پیدا کنند و اگر گله‌های گاو دورگه از طریق ارتقای ضریب تبدیل اصلاح شوند می‌توان نیاز کشور به گوشت قرمز را با ظرفیت کنونی دامداری‌ها ظرف سه سال حداقل ۱۸۰ هزار تن گوشت قرمز جدید و ۹۰ هزار تن کره را اضافه تولید کرد. در حالی که هم‌اکنون سالانه ۴۵ هزار تن کره خوراکی وارد می‌شود.

وی گفت: با استفاده از کارشناسان داخلی می‌توان ضریب تبدیل گاو‌های هل‌اشتاین شیری و گاو سمینتال شیری و گوشتی را افزایش داد و نیاز کشور را از طریق ارتقای بهره‌وری تأمین کرد.

وزیر اسبق جهاد‌کشاورزی افزود: اگر دولت نظارت می‌کرد، چرا گوشت واردشده در گمرک بماند و سریع به بازار عرضه نشود؟ باید بدانیم وظیفه‌ای جز کارکردن و خدمت کردن به مردم نداریم.

اسکندری با اشاره به تجربه مدیریتی خود در سال ۸۶ گفت: در آن سال‌ها به دلیل ترس مردم از بیماری آنفلوآنزا خرید مرغ کم شده بود و به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کردم مرغدار گناهی ندارد و هرچه تولید گوشت انجام داد باید توسط دولت خریداری و ذخیره شود تا جایی که اعلام شد سردخانه‌های کشور دیگر ظرفیت ندارد اما باز هم گفتم حتی اگر مجبور شوید گوشت مرغ را از مرغدار خریداری کنید و به دریا بریزید اما اجازه ندهید تولید مرغدار روی دستش بماند.

وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای شرایط بحران درست شده است و اگر الان نتواند بازار مرغ و گوشت را تنظیم کند به چه درد می‌خورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: