به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دانشیار دانشگاه و نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی برای گام دوم انقلاب اسلامی، ۴۰ راهبرد در زمینه جهاد علمی برشمرد.
"خیبرآنلاین" - بدون شک بیانیه چهل سالگی انقلاب هرگز نباید محدود به بررسی در نشست‌ها و همایش‌ها گردد بلکه به عنوان زیرساخت گام دوم انقلاب می‌بایست مبنای برنامه ریزی در تمامی تصمیم گیری‌های نظام اسلامی باشد.


به گزارش دانشجو، بر این اساس نظر به اهمیت بخش نخست علم و پژوهش در استحکام بخشی به سنگ بنای زیرین انقلاب؛ در ذیل در دو بخش و در هر بخش ۴۰ راهبرد در حوزه‌های علم و پژوهش و فناوری و در صورت توفیق در دیگر سرفصل‌های هفتگانه بیانیه نیز در هر فصل ۴۰ پیشنهاد ارائه می‌گردد. بدون شک اگر برنامه‌ریزان و نخبگان نظام اسلامی به ویژه جوانان در قالب خرد جمعی به تدوین و تبیین راه‌های عملیاتی سازی بیانیه چهل سالگی انقلاب پردازند، چرخ قدرتمند انقلاب اسلامی در نیل به اهداف رفیع بیانیه با پشت سر گذاشتن مشکلات کنونی با شتاب بیشتری افق‌های روشن انقلاب اسلامی را با محوریت خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در خواهد نوردید:

۱- تشکیل هسته‌های جهاد علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور با هدف بررسی توانمندی‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جهت ایفای نقش در گام دوم انقلاب.

۲- تشکیل شورا‌های جهاد علمی متشکل از سرشاخه‌های علم و فناوری در حوزه‌های مختلف در هر یک از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی با هدف برنامه ریزی لازم برای کم کردن فاصله با قله‌های دانش جهان و عبور از مرز‌های کنونی دانش و نیز تشکیل شورا‌های متناظر نظارت بر جهاد علمی در جهت رصد حرکت علمی کشور در راستای اهداف پیش بینی شده در هر یک از وزارتخانه‌های ذیربط.

۳-ماموریت گرا نمودن هسته‌های جهاد علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور بر پایه توانمندی‌های علمی ارائه شده از سوی هسته‌های جهاد علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور.

۴- تشکیل شورا‌های نظارت بر جهاد علمی در جهت رصد حرکت علمی کشور در راستای اهداف پیش بینی شده در هر یک از وزارتخانه‌های ذیربط.

۵- تشکیل جام‌های مختلف علم و فناوری و راه اندازی مسابقات انتخاب لیگ برتر جهاد علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و دسته بندی دانشگاه‌ها بر پایه رتبه‌های کسب شده در رقابتها.

۶- انتخاب برجسته‌ترین و توانمند‌ترین نیرو‌های علمی کشور از میان تیم‌های لیگ برتر جهاد علمی در حوزه‌های مختلف جهت ورود به شورا‌های جهاد علمی کشور.

۷- به میدان کشاندن کلیه توانمندی‌های علمی کشور از طریق فراخوان برنامه محور نیرو‌های نخبه علمی و فناوری و تاثیر گذار در پیشرفت کشور، در جهت دستیابی به مرز‌های نوین دانش و ورود توانمندی‌های علمی و فناوری کشور به چرخه تولید و پیشرفت کشور

۸- اتخاذ سازوکار لازم جهت تسهیل مشارکت نیرو‌های نخبه و توانمند علمی در عرصه‌ای مختلف جهت ایفای نقش در گام دوم انقلاب

۹- تحول در نظام آموزشی و پژوهشی کشور در راستای کار آمدی و شتاب در حرکت علمی و عبور از مرز‌های دانش و نوسازی دانشگاه‌ها متناسب با آغاز گاز گام دوم انقلاب.

۱۰- حذف جناح بندی‌های سیاسی و گروهی در مدیریت مراکز علمی و پژوهشی کشور با هدف بهره گیری از توانمندترین و شایسته‌ترین نیرو‌های وفادار به انقلاب در رأس نظام تصمیم‌گیری علمی و پژوهشی کشور در جهت بهره گیری از تمامی توانمندی‌های علمی و مدیریتی کشور در راستای نیل به اهداف بلند گام دوم انقلاب.

۱۱- تدوین برنامه علمی و فناوری گام دوم انقلاب بر پایه چشم انداز بیانیه چهل سالگی انقلاب و تعیین سهم کلیه دستگاه‌ها بر پایه شاخص‌های تعیین شده در برنامه.

۱۲- جلوگیری از رکود در مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور و اعطای اعتبار برپایه ایفای نقش در تبدیل علم به ثروت و شتاب در پیشرفت کشور.

۱۳- اتخاذ سازکار تشویقی و ترجیهی جهت ترغیب نخبگان و دانشمندان به پژوهش‌های فناورانه منجر به خود کفایی و پرهیز از انجام پژوهش‌های غیرضرور و ناکارآمد.

۱۴- توسعه مراکز تخصصی و تحقیقاتی استانداردسازی توسط بخش خصوصی بمنظور ارائه خدمات تخصصی در راستای بالا بردن سطح رقابت، نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی بر پایه استاندارد‌های به روزرسانی شده از سوی سازمان استاندارد ملی ایران و تشویق صنعتگران به ارتباط با این مراکز

۱۵- توسعه هدفمند و برنامه محور شرکت‌های تعاونی دانش بنیان بعنوان پل ارتباطی بین دانشگاه، صنعت و نیاز کشور

۱۶- برنامه‌ریزی تشویقی در جهت حمایت ویژه از توسعه فناوری‌های نانو و بیو و اتخاذ سازوکار لازم بمنظور تسهیل و تسریع در تجاری سازی این محصولات در راستای توسعه صادرات مبتنی بر فناوری‌های نوین و پیشرفته.

۱۷- احداث شهرک‌های صنعتی دانش بنیان و برنامه ریزی در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشترک زیر‌بنائی، فنی و مهندسی، طراحی، IT و دیگر خدمات مورد نیاز واحد‌های مستقر با هدف کاهش سطح سرمایه گذاری و هم افزایی و ارتقاء بهره وری در کشور.

۱۸- برنامه‌ریزی لازم در جهت جذب نخبگان و نیرو‌های ماهر و متخصص در بدنه دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های صنعتی در راستای ارتقاء سطح علمی کارشناسی دستگاه‌ها و توانبخشی علمی واحد‌های صنعتی.۱۹،

۱۹- هدایت هدفمند و ماءموریت گرای پارک‌های علم و فناوری در جهت توسعه شرکت‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان با هدف خود اتکایی در تولید مواد اولیه صنعتی وارداتی مورد نیاز بخش صنایع کشور.

۲۰- بهره گیری از دیدگاه‌های تخصصی پژوهشگران، دانشمندان و نخبگان در جهت هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی و تأسیس قطب‌های پژوهشی منجر به تولید کالا‌های با فناوری نوین و پیشرفته (HI-TECH) بر پایه مزیت‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای و استانی در کشور.

۲۱- ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی و اقدامات نوآورانه در راستای توسعه و پیشرفت کشور از طریق تقاضا محور نمودن پژوهش، فناوری و نوآوری.

۲۲- رقابت پذیری در برگزاری سالانه جشنواره ورود یافته‌های پژوهشی و نوآوری به چرخه صنعت در راستای سرعت در پیشرفت و شتاب در تجاری سازی

۲۳- شناخت و تکمیل کلیه حلقه‌های مرتبط با صنعت در جهت سرعت در پیشرفت و شتاب در شکوفایی صنعتی کشور

۲۴- تأسیس حلقه‌های پژوهشی و فناوری دانش بنیان برپایه مزیت‌ها و توانمندی‌های استانی در دانشگاه‌ها بمنظور بهره گیری از توانمندی‌های علمی و عملی نیرو‌های نخبه و کارآمد در پیشرعت علمی و صنعتی کشور.

۲۵- برگزاری سالانه نمایشگاه‌های موضوعی متکی بر پژوهش و فناوری‌های برتر استانی در جهت اشاعه نگاه فناورانه و رقابت پذیر منجر به تولید و تقدیر از نخبگان و فناوران برجسته استانی و کشوری.

۲۶- اتخاذ سازوکار لازم در جهت تدوین واجرای شعار بر زمین مانده "نظام ملی علمی فناوری و نوآوری" در جهت تکمیل چرخه پژوهش، فناوری و تولید در کشور.

۲۷- برگزاری مسابقات موضوعی کیفی کالا‌های مبتنی بر فناوری برتر در جهت بالا بردن کیفیت رقابت پذیر محصولات صنعتی در سطح کشور؛ و معرفی آن‌ها به عنوان نشان‌های (برندهای) برتر کشوری

۲۸- تأسیس مراکز رشد علمی و عملی خصوصاً در مناطق محروم و مستعد توسط «واحد اقشار بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین» و حمایت از آن‌ها در جهت شکوفایی استعداد‌ها و توانمندی‌های محروم منطقه ای.

۲۹- رتبه بندی دانشگاه‌ها بر پایه پژوهش‌های فناورانه منجر به تولید به منظور ورود رقابت پذیر دانشگاه‌ها به چرخه صنعت و نیاز جامعه

۳۰- برگزاری سالانه و موضوعی جشنواره تجاری سازی پژوهش، فناوری و نوآوری‌های برتر کشوری در جهت سرعت بخشی در تبدیل علم به ثروت.

۳۱- ورود صاحب‌نظران و نخبگان به بررسی راهبرد مهم بر زمین مانده" اقتصاد علم" و "مدیریت فناوری کشور" در جهت ارتقاء بهره وری علمی و هدفمندی و هم افزایی در پیشرفت صنعتی کشور که متأسفانه کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

۳۲- تشکیل شورای هماهنگی راهبردی نوین آموزش عالی استانی با رویکرد جدید در جهت ایجاد هماهنگی و ساماندهی در پذیرش دانشجو، بازنگری در رشته‌های تحصیلی، هدفمندی در ایجاد رشته‌های جدید و توسعه تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح علمی دانشگاهها، هماهنگی در پژوهش و هم افزایی در تبدیل علم به ثروت، ارتقاء نقش دانشگاه در ورود به چرخه پیشرفت صنعتی استان، حضور فعال دانشگاه در رفع موانع شکوفایی مزیت‌های استانی و تخصصی نمودن کارگرو‌های استانی با بهره گیری از سرمایه‌های علمی دانشگاه‌ها و...

۳۳- تأسیس موزه‌های نوآوری و شکوفایی بمنظور ارائه مستمر ابداعات و اختراعات، نوآوری‌ها و شکوفایی‌های استانی و کشوری در جهت ترغیب و رشد استعداد‌های برتر در راستای توسعه و پیشرفت کشور.

۳۴- رقابت هدفمند و موضوعی دانشگاه‌ها از طریق برگزاری مسابقات علمی بین دانشگاهی بمنظور رقابت در آموزش و ارتقاء کیفی دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از استعداد‌های برتر دانشجویی در جهت توسعه و تعالی علمی کشور.

۳۵- تأسیس پارک‌های ایده پژوهی بمنظور نقد و بررسی و ارائه سیر علمی ایده‌های پژوهشی تا محصول در جهت شکوفایی استعداد‌های برتر و بالابردن قدرت خلاقیت و نوآوری در فضای فکری و اجتماعی جوانان.

۳۶- ترغیب و الزام دانشگاه‌ها به تأمین بخشی از اعتبارات خود از طریق ورود علمی و عملی دانشگاه‌ها به چرخه صنعت و پیشرفت کشور از طریق ارائه خدمات پژوهشی تقاضا محور و مأموریت گرا به واحد‌های تولیدی در جهت ارتقاء کیفی کالا‌های تولیدی و نوسازی واحد‌های صنعتی در سطح کشور

۳۷- تأسیس "پژوهشگاه‌های نوین فناوری و نوآوری" با هدف ارائه همزمان آموزش و پژوهش فناورانه از طریق پذیرش دانشجویان خلاق، مبتکر و فناور در جهت بکارگیری استعداد‌های برتر علمی و مهارتی در کسب پرشتاب قله‌های علمی و فناوری در توسعه و پیشرفت کشور.

۳۸- نوسازی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای به تجهیزات مدرن و پیشرفته بمنظور ایجاد مهارت در فارغ‌التحصیلان سطوح عالی دانشگاهی در راستای کاربردی و مهارتی نمودن علوم.

۳۹- هماهنگی در آموزش و مهارت با هدف کاربردی نمودن آموزش و اعطاء مدارک علمی مهارتی از طریق ارتباط مستمر و هدفمند بین دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی آموزشی فنی و حرفه‌ای در کشور

۴۰- برنامه‌ریزی لازم جهت تحول در آموزش از طریق نوآوری در تأسیس رشته‌های مبتنی بر کارآفرینی‌های نوین بر پایه کسب دانش و مهارت و نیاز آفرینی جدید در جامعه بمنظور بالا بردن زیرساخت‌های علمی، فنی و مهارتی در حوزه‌های مختلف مورد نیاز مردم در جهت رفاه، ایجاد اشتغال و ارتقاء دانش عمومی در جامعه.

ابراهیم کارخانه‌ای
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: