به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اگر مبنای عضویت در FATF عضویت در دفاتر منطقه ای این گروه باشد، برخلاف اظهارات مهاجری، ایران نیز عضو ناظر دفتر منطقه ای اوراسیای FATF است
"خیبرآنلاین" - رسانه های داخلی حامی FATF در چند ماه اخیر تلاش بسیار زیادی کردند تا مردم و مسئولین را برای اجرای دستورات این نهاد تحت فشار قرار دهند. این تلاش ها در بسیاری از موارد با مطالب غیرصحیح و غلط آمیخته شده است. یکی از رسانه های سردمدار حامی FATF پایگاه خبرآنلاین است که به مثابه یک حامی تمام قد برای پیشبرد اهداف FATF اقدام کرده است.
 
به گزارش رجانیوز، این رسانه در حالی به طور مداوم به مسئله FATF می پردازد که در انعکاس مفاهیم ابتدایی آن نیز اشتباهات فاحشی داشته است. این عدم فهم از مسائل اصلی FATF در مواضع مدیرمسئول پرحاشیه آن نیز دیده می شود. محمد مهاجری در آخرین اظهارنظر خود، در یادداشتی با تیتر عجیب «دروغ گفتن، مصلحت نظام است؟!» ضمن دروغگوخواندن یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است: «آقای داودی در اظهاراتی که رسانه ها به نقل از او منتشر کرده اند، گفته است:"این برنامه[FATF] می‌گوید اگر ایران به آن بپیوندد، مشکلات را رفع کند و طبق تمام شرایطی که آنان گذاشتند، عمل کند طبق بندی به نام "قدم‌های بعدی" باید پس از بحث پولشویی و مبارزه با تروریسم، موضوع اشاعه را در دستورکار قرار دهد یعنی موضوع موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ما مورد سوال قرار می‌گیرد." این دیگر دروغ مسلم و قطعی است. اف ای تی اف چه ارتباطی با فناوری موشکی دارد و در کجا چنین چیزی آمده است؟ چرا باید برای به کرسی نشاندن ایده خود به دروغ متوسل شد؟ آن هم از سوی یک استاد دانشگاه که به تدین شهرت دارد؟» حال سوال این است که چه کسی دروغ می گوید؟ داوودی یا مهاجری؟
 
قدم های بعدی FATF چیست؟
موضوع قدم های بعدی که آقای داوودی در سخنان خود بیان کرده است، در بیانیه منتشر شده FATF در سال 1396 و پس از نشست بوسان کره جنوبی اینگونه مطرح شده است:
If Iran meets its commitments under the Action Plan in that time period, the FATF will consider next steps in this regard
اگر ایران در این دوره به تعهدات خود ذیل برنامه اقدام عمل کرده باشد، گروه ویژه اقدام مالی قدم‌های بعدی در این ارتباط را در نظر خواهد گرفت.
 
FATF چگونه مقابل موشک های ایران می ایستد؟
بنابراین تا اینجای بحث، حق با آقای داوودی است. اما قدم بعدی FATF چیست و چه ارتباطی به برنامه موشکی ایران دارد؟ FATF سه کارویژه اصلی دارد: مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با تامین مالی گسترش سلاح های کشتار جمعی. با بررسی برنامه اقدام 41بندی که FATF مخصوص ایران نوشته است، متوجه می شویم که در این برنامه اقدام فقط به دو حوزه اول یعنی پولشویی و تروریسم پرداخته است و سخنی از موضوع گسترش سلاح های کشتار جمعی در آن به میان نیامده است.
 
از سوی دیگر توصیه هفتم از توصیه های 40 گانه FATF درباره تامین مالی «گسترش سلاحهای کشتار جمعی» (سلاح‌های میکروبی، شیمیایی، هسته ای و ابزار انتقال آن ها یعنی موشک های بالستیک در ادبیات غربی ها تحت عنوان کشتار جمعی شناخته می شود) است. در توصیه شماره 7 با عنوان «تحریم‌های مالی هدفمند مرتبط با تامین مالی اشاعه‌ای»، کشورها موظف به اجرای تحریم‌های مالی هدفمند مطابق با قطعنامه های شورای امنیت شده اند. در این توصیه آمده است: «کشورها باید تحریم‌های مالی هدفمند را به منظور مطابقت با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اجرا کنند تا پیشگیری، توقیف و قطع گسترش سلاح های کشتار جمعی و تامین مالی آن را انجام دهند».
 
در سند روش‌شناسی ارزیابی این توصیه، قطعنامه 2231 ذکر شده است. قطعنامه 2231 موید برجام بوده و ۲۳ فرد و ۶۱ نهاد ایرانی در لیست تحریمی این قطعنامه وجود دارد. مهمترین نهادها، ذیل لیست تحریمی این قطعنامه عبارتند از: گروه صنایع موشکی کروز، گروه صنایع نظامی و مهمات، گروه صنایع سازندگی قائم، صنایع شهید بابایی، مرکز فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنایع شهید ستاری و صنایع شهید صیاد شیرازی. در این قطعنامه، بلوکه کردن دارایی‌های مالی و منابع اقتصادی افراد و نهادهای لیست تحریمی، مورد تاکید قرار گرفته است.
 
بنابراین در توصیه های FATF، به تحریم موشک های ایران نیز پرداخته شده است و گام بعدی FATF برنامه موشکی ایران خواهد بود. تجربه کره شمالی نیز نشان می دهد که پس از پذیرش کنوانسیون های پالرمو و CFT همچنان از سوی FATF به تامین مالی اشاعه سلاح های کشتار جمعی (موشکی و هسته ای) متهم شده است. پس تا اینجای بحث نیز حق با آقای داوودی بوده است.
 
آیا همه کشورها به استانداردهای FATF پایبند هستند؟
اما مهاجری در بخش دیگری از سخنان خود ادعا می کند که: «دروغ دوم ایشان به تعداد کشورهای عضو اف ای تی اف برمی گردد. آقای داودی اعضای این گروه را 36عضو اعلام می کند... قطعا آقای داودی می داند عددی را که به عنوان اعضای اف ای تی اف ذکر کرده، مربوط به اعضای اصلی است و امروز همه کشورهای جهان از جمله سوریه و لبنان عضو گروههای منطقه ای اندو سیاستهای  اف ای تی اف را اجرا می کنند. فقط 2 کشور مانده اند؛ کره شمالی و ایران»!
 
در این زمینه اولا وقتی گفته می شود عضو (member) منظور اعضای اصلی FATF است که طبق سایت این نهاد، همان 36 کشور اعضای FATF هستند. مابقی کشورها که مهاجری به آنها اشاره کرده است، اعضای FATF نیستند بلکه اعضای دفاتر منطقه ای هستند. اعضای دفاتر منطقه ای را نمی توان به عنوان عضو گروه FATF به حساب آورد، چرا که این 36  کشور (به اضافه 2 نهاد منطقه ای عضو) به عنوان سیاستگذار اصلی این نهاد محسوب می شوند و مابقی کشورها به عنوان مجری این سیاست ها عمل می کنند و نقشی در سیاستگذاری نخواهند داشت.
 
ثانیا اگر مبنای عضویت در FATF عضویت در دفاتر منطقه ای این گروه باشد، برخلاف اظهارات مهاجری، ایران نیز عضو ناظر دفتر منطقه ای اوراسیای FATF است.
 
ثالثا ادعای مهاجری مبنی بر اجرای سیاست های FATF توسط همه کشورها به جز ایران و کره شمالی ادعایی کاملا اشتباه است. اگر همه کشورها این استانداردها را اجرا می کنند پس چه کسی داعش و القاعده و گروه‌های تروریستی مختلف را تامین مالی می‌کند؟ ثروتمندان جهان چگونه با پولشویی، در بانک‌های اروپایی (از جمله بانک‌های سوئیسی) ثروتهای خود را جابجا می‌کنند؟ این وضعیت در جهان نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها، به استانداردهای FATF پایبند نیستند. علاوه بر آن، ارائه گزارش از نقص های کشورهای مختلف از سوی FATF نشان می دهد که بسیاری از کشورها هنوز استانداردهای FATF را اجرا نمی کنند. به عنوان مثال همین کشور لبنان که مهاجری از آن یاد کرده است، هنوز به عضویت کنوانسیون CFT در نیامده است. بنابراین ادعای اجرای تمامی استانداردهای FATF از سوی همه کشورها، ادعای اشتباهی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: