به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
ناشی‌گری در استفاده از یک ابزار
توئیت‌بازی و اینستاگردی در میان مقامات دولتی داغ است و پای ثابت آن، وزیر جوان و جویای نام و دارای سابقه امنیتی وزارت ارتباطات است که تلاش می‌کند در هر اتفاقی، از درج پیام‌ها و تصاویر در فضای مجازی غافل نشود و بدین ترتیب تنها در برابر چشم‌های کاربران مجازی، حضوری پررنگ و به خیال خود آینده‌ساز(!) داشته باشد
"خیبرآنلاین" - دولت توئیتری؛ این جدیدترین کنایه منتقدان دولت روحانی است که آن را مناسب شرایط این روزهای دستگاه اجرایی دانسته اند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، مجموعه بنفش روحانی که خود را اعتدالی نام نهاده اند، در برخی امور آنقدر دچار افراط شده اند که نمونه ی مشابهی برای آن نمیتوان سراغ گرفت.

از جمله مسائل افراطی در دولت روحانی به نحوه ی استفاده از فضای مجازی و سنگرگرفتن پشت این عرصه جهت پنهان نگاه داشتن ضعف های مختلف مربوط می شود.

روحانی طی 6 سال گذشته تلاش کرده خود را فرشته آزادی فضای مجازی جلوه دهد اما همزمان با این شعار، یکی از امنیتی ترین چهره های دولتش را به مسند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گمارده است!

علاوه بر امنیتی کردن وزارتخانه ای که متولی اصلی فضای مجازی است، اقدام افراطی دیگر بنفش ها، چگونگی حضور در این فضا، به ویژه در شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام باز می گردد.

از جمله استفاده های ناصحیح مسئولان دولت از فضای مجازی به سخنان عجیب عباس عراقچی (از تحمیل کنندگان خسارت محض برجام به کشور) میتوان اشاره کرد؛ سخنانی که به سرعت تبدیل به طنز شد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت. معاون ظریف در وزارت خارجه دولت روحانی در تاریخ 14 فروردین 1395 و در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، درباره نحوه مقابله تیم مذاکره کننده هسته ای با عهدشکنی های طرف آمریکایی گفته بود: "طرف امریکایی باید اجرای موفقیت آمیز برجام را تضمین کند. آنها متعهدند کمک کنند این کار انجام شود. اگر مشکلات را برندارند ما بدعهدی می دانیم. انها نه تنها تضمین نکردند که عکس هم عمل کردند. ما (من و ظریف) مرتب در حال فشار به آنها هستیم؛ از طریق ایمیل و کمیسیون مشترک و..."!

"فشار ایمیلی" عبارتی بود که تا مدتها سوژه اصحاب رسانه شده بود و نشان می داد دولت روحانی نه تنها از نحوه کارکرد فضای مجازی اطلاع مناسبی ندارد، بلکه حتی از چگونگی بیان آن برای مردم نیز عاجز است.

اما حضور خارج از رویه بنفش ها در فضای مجازی تنها به "فشار ایمیلی" محدود نمی شود؛ بلکه حتی استعفاها و دیگر موضوعات مشابه نیز در این فضا صورت می گیرند. ماجرای استعفای اینستاگرامی و نابجای محمدجواد ظریف از وزارت خارجه که در اعتراض به عدم دعوت از او جهت حضور در دیدار روحانی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، صورت گرفت، اقدام افراطی و ناشیانه دیگری در این باره است. استعفای نمایشی که کمتر از 48 ساعت دوام داشت و نتیجه نهایی آن، به حاشیه راندن خبر بسیار مهم و بین المللی حضور رئیس جمهور سوریه در ایران و دیدار تاریخی او با امام خامنه ای بود.

دولتمردان بنفش اما همچنان به استفاده ی افراطی از فضای مجازی اصرار دارند تا جایی که حتی در حوادث و بلایایی همچون سیل و زلزله نیز به جای حضور میدانی و فیزیکی در عرصه و همراهی با مردم و مشاهده اتفاقات از نزدیک، اکثرا تلاش می کنند از پشت کیبوردهای دستگاه ها و گوشی های خود، صرفا ابراز همدردی نموده و رهنمودهای لازم را ارائه نمایند!

البته هر زمان فشار افکار عمومی و مطالبه رسانه ای نسبت به حضور میدانی آنها افزایش یابد، ناچار خواهند بود برخلاف میل باطنی، از پای توئیتر و اینستاگرام برخاسته و برای ساعاتی چند تصویر از حضور کانالیزه شده در صحنه از خود به یادگار بگذارند.

این ماجرا به ویژه در سیل های خانمان برانداز اخیر در استان های مختلف کشور، بیشتر خود را نشان داد تا جایی که در چند روز ابتدایی بحران، صرفا توئیت ها و پیام های مجازی از جانب دولتی ها منتشر شد، اما با اوج گیری بحران و بلندشدن صدای اعتراضات و فریادهای استغاثه ی سیل زدگان، کم کم فضا بر آنها تنگ شده و ناگزیر به حضور در میدان شدند.

با این همه، توئیت بازی و اینستاگردی در میان مقامات دولتی همچنان داغ است و پای ثابت آن، وزیر جوان و جویای نام و دارای سابقه امنیتی وزارت ارتباطات است که تلاش می کند در هر اتفاقی، از درج پیام ها و تصاویر در فضای مجازی غافل نشود و بدین ترتیب تنها در برابر چشم های کاربران مجازی، حضوری پررنگ و به خیال خود آینده ساز(!) داشته باشد.

هرچه هست، دولت توئیتری، نمی تواند از عمق تحولات و مطالبات و محدودیت های مردم مطلع باشد و همه چیز را محدود در تعداد لایک ها و کامنت ها و دنبال کنندگان خود می بیند و شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از تصمیمات آنها، در میدان واقع، عملا برخلاف منافع ملت اجرایی می شود و روز به روز فاصله ی میان این دولت، رئیس و وزیران آن با مردم افزایش می یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: