به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
سوال اساسی این است: نقش و مسئولیت عادل فردوسی‌پور در نیمه کاره ماندن برنامه 90 و تلخ شدن نحوه پایان آن چه بود؟
"خیبرآنلاین" - برنامه 90 پس از 17 سال با تلخی پایان یافت و علیرغم درخواست مخاطبان گسترده فوتبال، اما به جهت رفتار غیرحرفه ای و خودخواهانه مجری و تهیه کننده، دکور آن نیز جمع آوری شد تا تعطیلی این برنامه به ظاهر ورزشی رسمیت یابد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، در روزهای ابتدایی انتشار خبر توقف برنامه 90 با مجری گری عادل فردوسی پور، بر اثر رفتار تکراری رسانه های زنجیری و شبکه پشت پرده و به هم پیوسته شومن ها، فضایی احساسی حکمفرما شده بود و پیاده نظام آنها در فضای مجازی، بی آنکه به ریشه یابی علت اصلی ماجرا بپردازند، سرگرم فحش دادن به مدیر جوان و با عرضه شبکه 3 و تمجید چشم و گوش بسته از مجری توانمند و کاربلد 90 روی آوردند اما هرچه از آن هیجانات کاذب و زودگذر فاصله گرفته شد و با آرامش و طمانینه مثال زدنی فروغی (مدیر شبکه سوم سیما) و همکارانش غبارها کنار رفت، حالا حقایق رخ عیان نموده اند؛ حقایقی که البته در آینده بیشتر از این آشکار خواهند شد.

رسانه های هوچیگر تلاش کردند تا در روزهای نخست، همه ی هزینه های پایان تلخ 90 را به گردن مدیر انقلابی شبکه 3 بیاندازند و از آب گل آلود یک برنامه به اصطلاح ورزشی، ماهی های سیاسی و فرهنگی خود را برداشت نمایند. به همین دلیل تلاش وافری کردند تا اشتباهات و ظلم های عامل اصلی این اتفاق را از دید مردم پنهان نگاه دارند.

حالا سوال اساسی در این باره این است: نقش و مسئولیت عادل فردوسی پور در نیمه کاره ماندن برنامه 90 در این دوره و تلخ شدن نحوه پایان آن چه بود؟

برای پاسخ، توجه به چند عامل اهمیت دارد:

1. عادل فردوسی پور باید به مردم فوتبالدوست پاسخ دهد که چرا برخلاف همه ی اخطارها و هشدارهای چندین ساله از سوی مسئولین، مخاطبان و رسانه های واقعی مبنی بر عدم پرداختن به موضوعاتی غیر از فوتبال، به حاشیه سازی در این باره و عبور از چارچوب اصلی برنامه ی خود اصرار افراطی داشت؟ به برنامه فوتبالی 90 چه ارتباطی دارد که با محمدجواد ظریف و سید حسن مصطفوی مصاحبه کند؟ به این برنامه که ظاهری ورزشی داشت، چه ارتباطی دارد که درباره فیلم های سینمایی و هنرپیشه ها و مسائل مربوط به آنها اظهارنظر نماید؟ مسئولیت رسمی برنامه 90 در ماجرای آتش سوزی پلاسکو و اتفاقات مشابه آن چه بود که 45 دقیقه از وقت مردم را برای بررسی علل آتش سوزی و نتیجه گیری ها و قضاوت های ناعادلانه هدر داد؟

2. اگر عادل فردوسی پور که حالا مدرک دکترای خود را هم گرفته است، از علم مدیریت نیز برخوردار باشد، به خوبی می داند که یکی از لوازم اقتدار و پیشرفت هر مجموعه ای، توان مدیریتی مدیر و تبعیت اجزای مجموعه از چارچوب های طراحی شده برای آن مجموعه است. به عنوان مثال، چنانچه در برنامه 90 که تعداد عوامل آن شاید به عدد 100 نیز می رسید، اگر خبرنگار یا یکی از عوامل جزء نسبت به چارچوب های برنامه تخطی داشته و یا از رهنمودهای تهیه کننده و مدیر 90 تمرد می نمود، آیا با او هیچ برخورد تنبیهی صورت نمی گرفت؟ اگر پس از چندبار هشدار و اخطار، باز هم آن فرد خاطی به اقدامات خودسرانه ی خود ادامه می داد، چه برخوردی با او اعمال می شد؟ حالا، وقتی یکی از اجزای یکی از هزاران برنامه صداوسیما بارها نسبت به چارچوب ها بی اعتنایی نموده و بعضا تعمدا موضوعات را به روی آنتن می آورد تا با فضاسازی از آنها عبور کند، توقع چه نوع برخوردی با او را میتوان انتظار داشت؟ علم مدیریت در این زمینه چه می گوید؟ آیا فردوسی پور در قبال این بی توجهی ها مسئول نبود؟ اگر این مجری توانمند می تواند به برانکو ایوانکویچ قهرمان 2 دوره متوالی در لیگ برتر فوتبال ایران خرده بگیرد که چرا با فلان بازیکن خوش استیل که مدام حاشیه سازی می کرد، برخورد قهری نمود و او را از تیم جدا کرد، پس اینجا هم می تواند به اقدام تنبیهی مدیران سیما ایراد گرفت.

3. در اینکه برنامه 90 یکی از پرمخاطب ترین برنامه های سیما بود، هیچ تردیدی وجود ندارد اما نکته اینجاست که فردوسی پور تلاش می کرد همه ی این محبوبیت را متوجه خود نماید و ضعف ها و اقدامات حاشیه سازش را پشت همین ترکیب خودساخته پنهان نماید. غافل از آنکه ورزش به معنای عام آن، محبوبترین مقوله در رسانه ها به حساب می آید و فوتبال به تنهایی محبوبترین رشته ورزشی است. اگر سری به خبرگزاری ها و رسانه های خبری بزنید، خواهید دید که همیشه خبرهای ورزشی جزو پرکلیک‌ترین و پربازدیدترین خبرهای آنها محسوب می شود. در رنکنیگ های مختلف نیز، رسانه های ورزشی به ویژه فوتبالی، جلوتر از سایر رسانه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و... قرار دارند. این موضوع در صداوسیما نیز وجود دارد به نحوی که حتی ضعیف ترین برنامه های ورزشی نیز بعضا از برخی برنامه های قوی در موضوعات مختلف مخاطب بیشتری دارند. بنابراین، نمیتوان گفت که برنامه 90 صرفا به به خاطر حضور فردوسی پور به این سطح از مخاطب رسیده بود. البته بی انصافی است اگر نقش او را در جذب بیننده نادیده گرفت، اما عوامل بسیار دیگری نیز در این زمینه نقش آفرین بوده اند. از خبرنگاران ورزشی در اقصی نقاط کشور گرفته تا کلیپ سازها، دکور، سایت، اهالی فوتبال و... هر کدام اجزای تشکیل دهنده ی این محبوبیت بوده اند. برای روشن شدن مفهوم دقیق این ادعا و با توجه به علاقه فردوسی پور به موضوعات سیاسی و غیرورزشی که همیشه یک پای ثابت برنامه به اصطلاح فوتبالی 90 بوده اند، از او دعوت می شود با همه توان و تجربه و تخصصی که دارد، تهیه کنندگی و مجری گری یک برنامه سیاسی را برعهده بگیرد تا هم به آمال و آرزوهای سیاسی خود برسد، و هم مشخص شود که آیا خود فوتبال و دنیای توپ گرد در جذابیت های برنامه 90 بی تاثیر بوده است؟ همچنین مشخص شود که آیا آن برنامه سیاسی و... به میزان برنامه فوتبالی 90 مخاطب جذب خواهد کرد یا خیر!

4. یکی از ادعاهای همیشگی عادل فردوسی پور در طول 17 سال عمر برنامه 90، مبارزه با فساد و انداختن پرژکتور بر روی فسادهای سیستمی در فوتبال ایران بود. برای مشخص شدن عیار این شعار از سوی وی، شاید جالب باشد سخنان یکی از نمایندگان سابق مجلس که به تازگی مطرح شده است، مورد توجه قرار گیرد. حجت الاسلام حمید رسایی که از جانب مجلس مسئولیت بررسی پرونده فساد مالی در فوتبال ایران را برعهده داشت، در برنامه اینترنتی رودرو گفت: "چرا برنامه ۹۰ که برای تکان دادن دست یا سر یک بازیکن، ساعت ها روی آنتن زنده بحث می‌کرد، حتی برای یکبار هم حاضر نشد به محتوای گزارش مستند کمیسیون اصل ۹۰ درباره فساد در فوتبال بپردازد؟" پاسخ قانع کننده فردوسی پور به این سوال مهم می تواند عیار ادعاهای ضدفساد او را مشخص کند.

5. شفافیت، روحیه ی نقادانه، سوال و ایجاد مطالبه از جمله اقدامات انقلابی و مردم گرایانه ای است که می تواند پرچمداران این مقولات را به افراد محبوب نزد جامعه تبدیل نماید. اما اخلاق اسلامی حکم می کند که همزمان با داشتن روحیات فوق، ادب و احترام به ویژه نسبت به پیشکسوتان و مسئولان رسمی نیز مورد توجه قرار گیرد. لیست بلند بالایی از فوتبالی ها، مدیران، مسئولان در رده های مختلف و... وجود دارد که به صورت مکرر از جانب مجری برنامه 90 و روی آنتن زنده اصطلاحا "سکه روی یخ" شدند و موجبات هتک حرمت آنها فراهم آمد. آیا ترویج بی اخلاقی و پرده دری و گستاخی هم جزئی از فوتبال حرفه ای است؟ آیا مقابل هم قراردادن بازیکنان و مربیان، مربیان و مدیران، مدیران و مسئولان، مردم و طیف های فوق هم اجزای تشکیل دهنده ی فوتبال حرفه ای به حساب می آیند؟ برجسته سازی قومیت گرایی، تمسخر تصویری لهجه ها و... چه؟ آنها را هم باید به حساب فوتبال نوشت یا به شیطنت های مجری پرحاشیه مربوط دانست؟ اگر فردوسی پور از این اقدامات صرف نظر می کرد و مطالبه واقعی و حقیقی را با رعایت احترام و ادب پیگیری می نمود، مشکلی داشت؟

6. تلاش برای غربی سازی زندگی فقط نزد مدیران دولتی لیبرال و فعالان سیاسی وجود ندارد، بلکه یک برنامه به اصطلاح ورزشی نیز می تواند براساس ماموریتی که دریافت کرده، در این زمینه فعالیت داشته باشد. وقتی مجری یک برنامه به صورت علنی و تقریبا در تمامی برنامه ها، فوتبال اروپا و غرب و به قول معروف "چشم آبی ها" را بر سر فوتبال ایرانی می کوبد و در همه حال درصدد تزریق این باور به جوانان و ورزشدوستان است که "ما هیچ چیزی نداریم"، "فقط باید از اروپا الگو بگیریم"، "کجا دنیا فلان کار را انجام می دهند که ما انجام بدهیم؟"، "در کدام لیگ انگلیس یا آلمان فلان مدل برنامه ریزی صورت می گیرد؟"، چه ذهنیتی نزد مخاطبان از ایران و توانمندی های ایرانی نقش می بندد؟ وقتی فردوسی پور آشکارا به حمید استیلی (به عنوان یک پیشکسوت و مربی) می گوید که "اگر ما می خواستیم شما را تخریب کنیم، از همان هفته اول اقدام می کردیم تا سکوها و تماشاگرها علیه شما شوند!"، چه مفهومی را به آن مربی، سایر مربیان و مخاطبان القا می کند؟ اگر به جای کارلوس کی روش و هزینه هایی که او به فوتبال ایران تحمیل کرد و نتایج ضعیفی که گرفت، یک مربی ایرانی مثل علی دایی و امیر قلعه نویی بودند، او چه بلایی بر سر آنها می آورد؟ این مدل برتری دادن غربی ها به وطنی ها، و تزریق "ما نمی توانیم" یکی از مخرب ترین نقش هایی بود که از سوی مجری این برنامه به مدت 17 سال ایفا شد. چرا او در این باره از پذیرش مسئولیت فرار می کند؟

و...

جمعبندی آنکه اگر عادل فردوسی پور ارزش کار خود و برنامه اش را می دانست و خود را ملزم به رعایت چارچوب های رسمی می نمود و به جای حاشیه سازی و حاشیه پردازی، به اصل موضوع برنامه اش می پرداخت و تمرکزش را بر اجرای هرچه بهتر آن معطوف می ساخت، نه تنها از تعداد مخاطبانش کاسته نمی شد (آمار پیامک های دریافتی این برنامه نشان از کاهش مخاطبان داشت)، بلکه با اقتدار و حمایت مدیران رسانه ملی، همچنان روی آنتن زنده سیما (که همه ی اعتبارش را از صداوسیما دارد) مشغول اجرای برنامه بود.

پس، در لابلای هوچیگری ها و جنجال سازی هایی که تلاش می کنند ظلم ها و ضعف های طرف اصلی پایان تلخ 90 را پنهان نگاه دارند، واقعیات نباید فراموش شود؛ واقعیاتی که لازم است برای دیگر شومن های صداوسیما به عنوان درس عبرت تلقی شده و از تکرار آن پرهیز نمایند.

اینجاست که از اقدام انقلابی و شجاعانه فروغی (مدیر شبکه 3) میتوان دفاع کرد؛ هرچند نحوه ی اقدام می شد بهترین از این باشد اما ظاهرا خود فردوسی پور دوست داشت ماجرای برنامه 90 اینگونه و با مظلوم نمایی خاتمه یابد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
1
مردم ایران عاشق تماشای دعوا هستند. چه در مناظره انتخاباتی و چه در بین فوتبالیها. فردوسی پور هم با دعوا درست کردن و دو به هم زنی بین اهالی فوتبال حسابی مجبوبیت کسب کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
نظرر من فقط دروغگوید
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
واقعا چه رویی دارید؟!!!!!!!!!
با آرامش و طمانینه فروغی غبارها کنار رفت!!!!!!!!!!!!!!!
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
0
واقعا من موندم چرا بعضی هنوز قصد فک کردن ندارند مثلا همون تهدید حمید استیلی یعنی چه ؟و جانب کی روش را با اون همه نتایج افتضاح یعنی چه ؟ همین که سوالات کاملا شخصی از مهمانان برنامه بپرسد و مهمانان رو معذب کند یعنی ؟ پس چرا خودش به سوال مدیری درباره عشق که مثلا شخصی بود جواب نداد و طفره رفت ...سوال خصوصی از دیگران بپرس ولی جودت سوال خصوصی جواب نده تازه این سوال که از او پرسیده شد اصلام خصوصی نبود و درضمن چارچوب برنامه و محتوا این شکلی تعریف شده .ن برنامه نود که باید فقط سوالات فوتبالی از مهمان پرسیده شود و نهایت سوالات سطحی خانودگی که اصلا اهل کجایی چند نفر بود و ازدواج کردی و نهایتا بچه داری در همین حد .حتی میگم واقعا اگه سولات پیش میومد در خلا بحث ن جز برنامه میشد. به تو و ملت چه که کدام فوتبالیست دوس دختر داره که تیکه پرانی کنی یا قیمت اسب بپرسی یا تب خالت خوب نشد که طرفین معذب بشن روی آنتن جلوی ملت ....خدایی برو خجالت بکش . یک عده هم به طرفداری از ایشون کلا تعصبی و خود رو عمدا کر کور و لال کردن نسبت به رفتار های ایشان و یک مثال ساده تر اگه به قول شما ایشان استاد هستند و فرد دیگری شاگرد چرا نیومد بگه همه حق پیشرفت دارند و کم فحش بدید به طرف ایشون مقصر نیستند تازه بدتر هم عمل کرد با کینه که نباید حداقل در این سطح اینجور خودشو نشون بده مجری برنامه رو عوض کرد ...حالا مقایسه خود ایشون و بهرام خان شفیع ....آقای شفیع برعکس اومد زیر پرو بال ایشون و دوستان دیگه رو گرفت و حتی با برنامه ساز بودن ایشون و همکاران جدید مشکل نداشت و نگفت این برنامه می شود رقیب من و عادل نمک نشناس هستش چون رفته برنامه ساخته و حق استاد شاگردی رو نایده گرفته و من تو آستین مار پرورش دادم و نظایر این ادبیات که حالا شاهد آن هستیم .استاد عادل تو واقعا حتی مرد نیستی که اجازه میدی به خانواده همکلرت فحش بدن که هیچ تخصیری در این وسط ندارند .تو فقط با مظلوم نمایی و اشک تمساح ریختن و بلض مصنوعی کردن و از موضع حق به جانب مردم ساده رو وارد این جنجال صوری کردی واقعا حیف اسم تورو استاد یا حتی آدم نامید کسی که فقط به فک منافع خودشه و لاغیر با برنامه وزین شما ما چند قهرمانی برای فوتبال کشورمون در تیمهای باشگاهی و تیم ملی بزرگ سالان آوردیم (الان حرف منم بی منطق هست ) می خوام بگم چقد حرف بی منطق بده و آزار دهندس پس طرف دارا تو رو به خدا به خدتون بیاید که این آدم سد راه استعدادها شده و خودش همه کاره .بفهمید یک آدم موفق لزوما آدم قدیس و عاری از عیب نیست .مردانه در باره حرفهایی که میزنید فک کنید ...به امید روزی که از روی تعصب و سابقه خوب رای ندیم حال و احوال امروز افراد رو هم ببینیم همین ملت نمیدونم تا همین چند ماه قبل از سال جدید در وزشگاه ها شعار علیه ایشون می دادند نمی دونم چرا الان ورق برگشته این یعنی هنوز عقل رو حاکم نکردیم و احساساتی برخورد میکنیم ...بازم میگم به امید روزی که قضاوت درست انجام بدید وبا دلیل و مدرک نه فقط دهن بین رسانه های مجازی که عقل رو از ما گرفتن .خودمون حرف دو طرف رو کامل گوش دهیم بعد نظر بدیم شاید طرف مقابل یک چیزای رو میگه که ما از روی تعصب نادیده گرفته باشیم و وقتی تعصب کنار بره فک تازه به کار می افته .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
0
اضافه کن پخش فیلم مستهجن وسط برنامه زنده پاسخگو نبودن آقای فردوسی پور درباره این اتفاق.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: