به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
"خیبرآنلاین" - رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به صورت رسمی از قصدش برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داد. این موضوع برای اجرایی شدن دستکم طی یک هفته آینده به طرح در کنگره هم نیاز دارد، اما تا همین حد هم از زوایای گوناگون قابل تحلیل است.

۱- تقارن اقدام آمریکا با روز پاسدار که همزمان با ولادت حضرت امام حسین(ع) است، بیانگر مسیر درست استکبارستیزی است که سپاه پاسداران از بدو شکل گیری طی 4 دهه گذشته تاکنون داشته است.

۲- اقدام آمریکا مغایر با حقوق بین الملل است، زیرا نمی‌توان بخشی از یک کشور مستقل عضو سازمان ملل را تروریستی قلمداد کرد.

۳- اقدام آمریکا به حدی در تعارض با عرف بین الملل است که نه فقط همپیمانان سنتی اروپایی کاخ سفید، بلکه در کنگره هم مناقشه برانگیز است.

۴- اقدام رئیس جمهور دلال مسلک آمریکا یک حرکت تبلیغاتی برای کمک به پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات است که در اسرائیل انجام می‌شود.

۵- انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، ضمیمه کردن جولان سوریه به فلسطین اشغالی و اقدام بر ضدسپاه در چارچوب به دست آوردن دل لابی صهیونیست هاست.

۶- رفتار ترامپ در تروریستی قلمدادکردن سپاه استمرار سیاست رهبران پیشین کاخ سفید است که گروهک تروریستی منافقین که دستش تا مرفق به خون ۱۷ هزار ایرانی آغشته است، را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند.

۷- ترامپ در حالی جنجال ضدپاسداران راه می‌اندازد که جهان شاهد آن است که طی ۶ سال گذشته خون پاسداران مانند شهید حججی‌ها، شهید همدانی‌ها، شهید تقوی‌ها و صد‌ها شهید دیگر در جهاد با تروریست‌ها در سوریه و عراق و... ریخته شده است.

۸- ترامپ که مدعی مبارزه با تروریسم است، پیشتر به صراحت اذعان داشت که گروه تروریستی تکفیری داعش زاییده دولت آمریکا بوده است.

۹- اقدام رئیس جمهور ترامپ انفعالی است، زیرا او معتقد است ۷ تریلیون دلار از جیب مالیات دهندگان امریکایی در غرب آسیا هزینه کرده اند اما هیچ دستاوری نداشته است.

۱۰- ترامپ با این اقدام درصدد انتقام از عاملان رسوایی ناشی از فرود شبانه هواپیمایش با چراغ خاموش در عراق است. مقایسه سفر دزدانه او با سفر رئیس جمهور ایران که با اعلام قبلی در روز روشن آن هم 3 روزه و دیدار با مقام‌های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی عراق صورت گرفت، برای او بسیار گران آمده است.

۱۱- خصومت با سپاه از آن رو در رهبران کاخ سفید نهادینه شده که علت اصلی شکست راهبرد‌های آمریکا در غرب آسیا قلمداد می‌شود. راهبرد‌هایی که از تجزیه کشور‌ها تا دولت سازی‌های دروغین و از ایجاد ائتلاف با ارتجاع عرب تا ساخت کمربند امنیتی برای رژیم صهیونیستی را شامل می‌شد.


۱۲- جمهوری اسلامی ایران از توان بازدارندگی کافی برای دفاع راهبردی از منافع ملی برخوردار است، بنابراین اگر هنوز عقلایی در هیات حاکمه آمریکا باقی مانده اند، با ابررایانه‌ها هزینه خطای محاسباتی ترامپ را گوشزد کنند...

و نکته آخر هم اینکه جمهوری اسلامی ایران حق اقدام متقابل را برای خویش محفوظ می‌داند. فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا موسوم به سنتکام و همه نیرو‌های وابسته به آن را گروه تروریستی و دولت آمریکا را دولت حامی تروریسم قلمدادکردن در این چارچوب قابل تحلیل است.

 

* حسن عابدینی
کارشناس مسائل سیاسی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: