به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ریشه های آنچه را این شبکه های اجتماعی و زورگویان حاکم بر آنان به بهانه تاثیرگذاری بر انتخابات یا نشر اخبار جعلی انجام می دهند، باید در ترس کاخ سفید از گسترش گفتمان ضدصهیونیستی و فراگیرشدن روحیه ضدآمریکایی پیگیری کرد
"خیبرآنلاین" - شبکه های اجتماعی پدیده ای نوظهور هستند که انحصار سخن را از چنگ رسانه های پرقدرت و زورمندان حاکم بر آن رسانه ها خارج و همگان را قادر به بیان نظرات خود در فضایی آزاد کردند.

به گزارش ایرنا، در حالی که کمتر از 3 دهه از ظهور شبکه های اجتماعی پرنفوذ و فراگیر می گذرد، تاثیر آنها بر زندگی روزمره، دنیای سیاست، اقتصاد و حتی روابط بین المللی کامل مشهود است.

امروزه این شبکه ها با ضریب نفوذ بالایی که در میان همه اقشار مردم جهان یافته اند، حتی برای سیاستمداران و رهبران کشورها نیز محملی برای بیان نظرات و تاثیرگذاری بر مخاطبانشان شده است.

ظهور شبکه های اجتماعی همچنین در آغاز این امیدواری را در برخی ایجاد کرده بود که آزادی بیان را که غربی ها خود را مدعی اصلی آن می دانند، برای همیشه تضمین می کنند.

اما طولی نکشید که خوش بینی ها درباره شبکه های اجتماعی، جای خود را به نگرانی های جدید در زندگی روزمره مردم و حتی در محیط بین المللی و منازعات میان دولت ها داد.

با افزایش استفاده مردم و دولت ها از این شبکه ها، نگرانی زورمداران به ویژه کشورهای غربی از تاثیرگذاری دیگر کشورها بر افکار عمومی آنان باعث شد غرب و در راس آن آمریکا اقداماتی در تضاد با ادعای حمایت از آزادی بیان انجام دهند.

یکی از مهمترین تنش های بین المللی با محوریت شبکه های اجتماعی از سال 2016 و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکل گرفت که به یکی از جنجالی ترین مباحث در سیاست داخلی این کشور نیز تبدیل شد.

آمریکا دولت روسیه را متهم کرد که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آن سال تلاش کرده از راه های مختلف از جمله از طریق شبکه های اجتماعی بر این انتخابات تاثیر بگذارد.

اگرچه دولت روسیه این اتهام را نپذیرفت، اما آمریکا در کنار اقدامات مختلفی نظیر اخراج دیپلمات های روس و بستن برخی اماکن دیپلماتیک این کشور، برخی حساب های مرتبط با مسکو را در شبکه های اجتماعی بست.

فیسبوک و توئیتر اگرچه ظاهرا شرکت های خصوصی هستند اما در موارد بسیاری از جمله موضوع فوق برخلاف آنچه از سیاست هایشان در قبال آزادی بیان اعلام می دارند، همراهی کاملی با دولت آمریکا داشته اند.

توئیتر در آبان ماه سال 1396 تبلیغات «راشاتودی» و «اسپوتنیک» دو خبرگزاری دولتی روسیه در این شبکه را با ادعای دخالت این رسانه ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا متوقف کرد.

در واکنش به این اقدام، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: لغو تبلیغات در صفحات توییتری کانال راشاتودی و خبرگزاری اسپوتنیک را اقدامی می داند که تحت فشار سازمان های اطلاعاتی آمریکا انجام گرفته است.

همچنین «مارک زاکربرگ» مدیر عامل فیسبوک اوایل سال گذشته با حضور در کمیته قضایی سنای آمریکا از همکاری این شرکت با «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مرتبط با ادعای دخالت روسیه در تحولات سیاسی آمریکا خبر داد.

دلیل اصلی این اقدام، رسوایی مرتبط با شرکت تحلیل داده موسوم به «کمبریج آنالیتیکا» است که با ستاد انتخاباتی ترامپ همکاری داشته و به نگه‌داری بخشی از اطلاعات کاربران فیس بوک پس از قول به حذف آن، متهم شده است.

این شرکت با دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربری هزاران آمریکایی در فیسبوک و تحلیل روانشناختی آنان، به کارزار تبلیغاتی ترامپ کمک کرده بود.

اما این تنها رسوایی فیسبوک در آنچه ظاهرا ناتوانی از نگهداری اطلاعات شخصی کاربران عنوان می شود، نیست و به عقیده برخی کارشناسان این شرکت ها اطلاعات کاربران را به دولت ها می فروشند.

فیسبوک در مهرماه سال گذشته اعلام کرد که حساب کاربری 50 میلیون عضو این شبکه مورد سرقت قرار گرفته و اطلاعات شخصی 29 میلیون نفر از آنان مثل نام و اطلاعات تماس شامل شماره تلفن یا ایمیل و یا هر دو، نام کاربری، جنسیت، زبان و محل، وضعیت رابطه، مذهب، محل زندگی، شهر اقامت کنونی، تاریخ تولد، دستگاه های مورد استفاده برای دسترسی به فیسبوک، وضعیت تحصیل و کار، و همچنین 10 مورد از آخرین مکان هایی که در آن ها به فیسبوک متصل شده اند، به دست عاملان این سرقت افتاده است.

اما روسیه تنها قربانی سلطه زورگویی آمریکا بر شبکه های اجتماعی نیست. اسفندماه گذشته فیسبوک، حساب دفتر سیاسی انصارالله یمن را به دنبال انتشار بیانیه ضد سازش با رژیم صهیونیستی بست.

همچنین کمتر از 6 ماه پیش از آن شعبه فیسبوک در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با درخواست اداره امنیت داخلی دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، هزاران حساب کاربری را از روی این شبکه اجتماعی حذف کرد.

این شرکت همچنین در آذرماه گذشته، انتشار تصاویر فاش شده از نیروهای ویژه تروریستی رژیم صهیونیستی در عملیات علیه مردم غزه را ممنوع کرد.

پیشتر سایت افشاگر ویکی‌لیکس فاش کرده بود که رژیم صهیونیستی برای رصد فعالیت های کاربران شبکه های اجتماعی در سراسر جهان، مرکز فرماندهی مجازی در تل‌آویو تاسیس کرده و از همه کاربران فیسبوک و توئیتر با اطلاع مدیران این دو شبکه اجتماعی جاسوسی می کند.

همراهی شبکه های اجتماعی فیسبوک و توئیتر و در کنار آن ها شرکت گوگل با سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران البته گستره بیشتری نسبت به دیگر کشورها، نهادها و افراد داشته است.

شرکت فیسبوک روز اواخر مردادماه سال گذشته اعلام کرد 652 صفحه کاربری مرتبط با روسیه و ایران را از شبکه های اجتماعی تحت مالکیت خود از جمله اینستاگرام، حذف کرده است.

این شرکت دلیل اقدام خود را رفتارهای هماهنگ نامعتبر و تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا اعلام کرده اما نتوانست مشخص کند که بین کاربران روسی و ایرانی ارتباطی وجود داشته است.

شبکه اجتماعی توئیتر هم اعلام کرد 284 حساب کاربری مرتبط با ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

شرکت گوگل نیز یک روز بعد به تبعیت از اقدام مشابه این دو شرکت، 58 حساب کاربری در شبکه‌های یوتیوب، بلاگر و گوگل پلاس را با ادعای ارتباط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اتهام تلاش برای جهت دهی به فضای سیاسی و انجام حملات فیشینگ مسدود کرد.

اما گسترده حذف های این شرکت ها با اعلام های بعدی افزایش شدید یافت. بهمن ماه گذشته شبکه خبری ان بی سی آمریکا گزارش داد که فیسبوک و توئیتر هزاران حساب کاربری مرتبط با روسیه، ایران و ونزوئلا را به اتهام تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات حذف کرده است.

در این اقدام، توئیتر 2 هزار و 600 حساب کاربری و فیسبوک 763 صفحه، گروه و حساب کاربری مرتبط با ایران را به همراه هزاران حساب مرتبط با روسیه و ونزوئلا حذف کرد.

به گفته فیسبوک، یکی از این صفحه ها دست کم 2 میلیون دنبال کننده داشت و همه این صفحات و حساب های کاربری در مجموع 30 هزار دلار برای تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام هزینه کرده بودند.

در حالی که اینگونه اخبار کم کم به روال عادی این شبکه های اجتماعی بدل شده بود، فیسبوک اوایل سال جاری نیز از حذف 513 صفحه، گروه و حساب کاربری مرتبط با ایران خبر داد.

این شبکه های اجتماعی در بیشتر اقدام های قبلی خود جعلی بودن، ربات بودن و نشر اکاذیب را بهانه حذف حساب هایی اعلام می کردند که فعالیتشان برخلاف سیاست های زورگویانه آمریکا بود. اما تازه ترین حذف این شرکت های مدعی آزادی بیان، تهی بودن این ژست را نیز ثابت کرد.

روز سه شنبه نیز در اقدامی بی سابقه حساب های کاربری انگلیسی زبان سایت دفتر حفظ آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی، سردار محمدعلی جعفری، سردار قاسم سلیمانی و سردار حسین سلامی در شبکه اجتماعی اینستاگرام متعلق به شرکت فیسبوک از دسترس خارج شد.

سخنگوی شبکه اینستاگرام در اظهاراتی این اقدام را در راستای قرارگرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی خارجی توسط آمریکا عنوان کرد.

اما ریشه های آنچه را این شبکه های اجتماعی و زورگویان حاکم بر آنان به بهانه تاثیرگذاری بر انتخابات یا نشر اخبار جعلی انجام می دهند، باید در ترس کاخ سفید از گسترش گفتمان ضدصهیونیستی و فراگیرشدن روحیه ضدآمریکایی پیگیری کرد.

تاییدکننده این مطلب حمایت شتابزده و بی سابقه دولت دونالد ترامپ از رژیم صهیونیستی و هدایای بی سابقه و پی در پی او به جنایتکاران این رژیم است که در پیشینیان کاخ سفید هم سابقه نداشته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: