به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
عربستان سعودی و امارات برای نخستین بار وارد جنگ رسانه‌ای به زبان تُرکی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور شده‌اند.
"خیبرآنلاین" -  روزنامه القدس العربی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: برای نخستین بار راهبرد رسانه‌ای عربستان سعودی و امارات علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، استفاده از طرح‌های رسانه‌ای گسترده به زبان ترکی و اتخاذ سیاست‌های کاملا مخالف است.

جنگ رسانه‌ای عربستان و امارات به زبان تُرکی علیه اردوغان

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از سال‌ها پیش، تریبون‌های متنوع و گسترده رسانه‌ای عربستان سعودی و امارات یا تریبون‌هایی که تحت حمایت مالی این کشور‌ها هستند، در چارچوب راهبرد بزرگ رسانه‌ای علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همچنین حزب حاکم این کشور در همه زمینه‌ها بویژه بخش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی فعالیت می‌کنند.

اما در یک تحول قابل توجه، عربستان سعودی و امارات از چند سال پیش و در چارچوب یک برنامه هماهنگ، نفوذ به رسانه‌های ترک زبان با هدف تاثیرگذاری مستقیم بر مردم ترکیه را آغاز کردند که برخلاف راهبرد سابق است که حمله به جایگاه ترکیه و جایگاه رجب طیب اردوغان در جهان عرب از طریق رسانه‌های عرب زبان را شامل می‌شد.

این تلاش‌ها به طور عمده، از سال ۲۰۱۷ یعنی زمانی که ولید الخریجی، سفیر عربستان در ترکیه از تمایل آنکارا برای بهبود و تقویت روابط با ریاض بهره‌برداری کرد، آغاز شد و تلاش‌های وسیعی برای ارتباط با خبرنگاران و رسانه‌های ترکیه از طریق برگزاری همایش‌های دوره‌ای، امتیازات و هدایا صورت گرفت تا این رسانه‌ها برای بهبود وجهه عربستان و نادیده گرفتن اخبار منفی در مقابل انتشار مقادیر وسیعی از اخبار مثبت درباره این کشور تشویق شوند و این مساله برای مدتی در بسیاری از رسانه‌های ترکیه صورت می‌گرفت.

اما بخش زیادی از این تلاش‌ها، پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی (منتقد آل سعود) در کنسولگری این کشور در استانبول در اواخر سال گذشته و وخامت روابط دو کشور متوقف شد یا به شدت کاهش یافت در عین حال تلاش‌های عربستان و امارات برای حمایت مالی از رسانه‌های معارض در ترکیه بویژه رسانه‌های کُرد زبان افزایش یافت به طوریکه برخی رسانه‌های ترکیه از حمایت‌های مالی برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به برخی رسانه‌های معارض و دیگر رسانه‌های کُرد زبان که به مخالفت با حزب حاکم مشهورند، سخن گفتند.

همچنین حمایت‌هایی از برخی پایگاه‌های خبری و مراکز پژوهشی برای دستیابی به برخی اطلاعات یا سهیم شدن در توجیه افکار عمومی ترکیه صورت گرفت.

در تحول دیگری، روزنامه الشرق الاوسط چاپ عربستان با راه اندازی نسخه ترکی خود، پخش اخبار و گزارش‌ها به زبان ترکی را آغاز کرد و این پایگاه خبری مایل است مقالات نویسندگان سعودی و اماراتی به زبان ترکی علیه اردوغان را ترجمه کند.

این درحالیست که نسخه ترکی روزنامه ایندیپندنت انگلیس نیز پس از دستیابی «گروه تحقیقات و بازاریابی عربستان» به حق انتشار این روزنامه به زبان‌های ترکی، اردو و فارسی علاوه بر عربی صورت گرفت و پس از گذشت چند ماه از راه‌اندازی نسخه عربی ایندیپندنت، نسخه ترکی آن راه‌اندازی شد.

نسخه ترکی ایندپندنت در استانبول توسط ده‌ها خبرنگاری اداره می‌شود که به دشمنی با اردوغان معروف هستند و این مساله به طور آشکار در سیاست این روزنامه مشخص است. افزون بر این، رسانه‌های ترکیه بار‌ها امارات و عربستان را به حمایت مالی از رسانه‌های معارض بویژه رسانه‌های وابسته به فتح الله گولن، مظنون اجرای کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶ متهم کرده‌اند.

به گفته برخی منابع ترک زبان، امارات به طور کلی اداره و حمایت مالی از دو گروه رسانه‌ای «زمان» و «احوال» وابسته به گولن را بر عهده دارد و این دو رسانه مالکیت برخی پایگاه‌های خبری به زبان‌های عربی، ترکی و انگلیسی را بر عهده دارند که سیاست رسانه‌ای مخالف اردوغان در خارج از این کشور را اتخاذ کرده‌اند.

شایان ذکر است سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه چند روز پیش، از بازداشت دو نفر به اتهام ارتباط با سازمان‌های اطلاعاتی امارات پس از تحت نظر گرفتن این افراد به مدت شش ماه خبر دادند. به گفته برخی منابع ترکیه ای، تحقیقاتی از این افراد درباره میزان ارتباط آن‌ها با جنایت قتل خاشقجی صورت می‌گیرد و آن‌ها اعتراف کرده‌اند که برای تشکیل یک شبکه جاسوسی به نفع امارات تلاش می‌کردند. در نتیجه برخی تریبون‌های رسانه‌ای عربستان و امارات با بهره‌برداری از این حادثه، فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده علیه ترکیه به راه انداخته و این کشور را متهم کردند که به بازداشت جهانگردانی از کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌پردازد و از شهروندان برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس خواستند از سفر به ترکیه خودداری کرده و کالا‌های این کشور را تحریم کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: