به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
میثم نیلی با انتقاد به برخی اظهارات میهمانان برنامه در خصوص اقدامات دولتی درباره وضعیت کتاب‌خوانی گفت:دوستان نباید در نقش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرند؛ همچنان‌که به نمایشگاه کتاب امسال و نیز درخصوص تخصیص یارانه‌ها انتقاداتی وجود دارد.
"خیبرآنلاین" -  مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که شب گذشته با محوریت «چالش‌های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی» در کنداکتور تلویزیون قرار گرفت، با انتقاد به برخی اظهارات میهمانان برنامه در خصوص اقدامات دولتی درباره وضعیت کتاب‌خوانی گفت:دوستان نباید در نقش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرند؛ همچنان‌که به نمایشگاه کتاب امسال و نیز درخصوص تخصیص یارانه‌ها انتقاداتی وجود دارد.
 
میثم نیلی با انتقاد به برخی اظهارات میهمانان برنامه در خصوص اقدامات دولتی درباره وضعیت کتاب‌خوانی گفت:دوستان نباید در نقش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرند؛ همچنان‌که به نمایشگاه کتاب امسال و نیز درخصوص تخصیص یارانه‌ها انتقاداتی وجود دارد.

به گزارش رجانیوز، میثم نیلی با این حال افزود: خوشبختانه در نمایشگاه کتاب تهران امسال، بر برخی مشکلات اجرایی مثل ولنگاری در هزینه‌ها کنترل بیشتری شکل گرفته و به همفکری با نشر نیز توجه بیشتری شده است.
 
هزینه نمایشگاه کتاب و تخصیص یارانه باید اصلاح گردد
وی درباره تخصیص یارانه‌ها و انتقاد وارد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ما باید به عددی در تخصیص یارانه‌ها برسیم که مخاطب را به نمایشگاه راغب کند. هزینه اجرایی نمایشگاه با یارانه‌ای که برای افراد مختلف تعیین کرده، یک به یک است که این تخصیص باید اصلاح شود و هزینه نمایشگاه را پایین آورد.
 
نیلی همچنین تاکید کرد: مخاطبان نمایشگاه متأسفانه به دلیل مشکلاتی که بر نشر وارد شده، با مشکل در قیمت و خرید کتاب روبه‌رو می‌شوند.
 
وی روند برگزاری نمایشگاه کتاب در وضعیت فعلی را شبیه یک چهارشنبه‌بازار بزرگ خسته‌کننده دانست و افزود:در اوضاع فعلی با عرضه این همه کتاب، مخاطب برای یافتن کتاب دلخواهش به دردسر می‌افتد. در حالی که باید به سمت هدفمندکردن و  نمایشگاهی‌ترشدن نمایشگاه رفت؛ البته با این ملاک که فروشگاهی بودنش در پس‌زمینه تقویت گردد.
 
برخی از ناشران ما گرفتار در آمارهای ساختگی شده‌اند
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی اذعان کرد: ما تبعات کمیت‌گرایی در بازار کتاب را می‌بینیم؛ به طوری که آمار تعداد ناشران و کتاب‌فروشان و عناوین تولیدی واقعی و منطقی نیست. این کمیت‌گرایی به منافعی برمی‌گردد که در ناشر بودن نهفته است.
 
نیلی ادامه داد: برخی از ناشران ما در آمارهای ساختگی گرفتار شده‌اند؛ حتی بعضی از آمارهای ثبت‌شده در خانه کتاب نیز دقت کافی ندارد؛ همان طور که ناشران اعدادی را بدون حساب و کتاب، به عنوان تیراژ و چاپ اعلام می‌کنند که با واقعیت منطبق نیست.
 
به گفته این فعال حوزه بازار نشر، موضوع تورم عناوین کتاب که مایه ضعف کتاب‌خوانی و حیرت مخاطب است، به دلیل سیاست‌های نمایشگاه کتاب هم هست که گاه با ورود مدیران بهتر شده؛ اما همچنان باید اصلاح شود.
 
روند ترجمه در کتب کودک و نوجوان برخلاف تفکر بومی است
نیلی در خصوص وضعیت نشر و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان نیز یادآور شد: متاسفانه حدود ۶۴ درصد آثار این گروه سنی در واقع ترجمه است؛ یعنی از طرف تفکر غیربومی به نسل ما منتقل می‌شود. امسال این ماجرا افزایش هم یافته و به ۷۰ درصد رسیده است که البته بیشتر هم خواهد شد.
 
وی در این باره توضیح داد: وقتی نقش مولف تضعیف می‌شود و به جایش جریان ترجمه یا حتی تالیف به سوی کتاب‌سازی تقویت می‌شود، ذائقه کتاب‌خوان را نیز تضعیف می‌کنیم. لااقل دولت بر کتب خارجی و ترجمه اینها نظارت کند و عملکردش را جدی‌تر کند.
 
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تاکید کرد: دقت در مسائل زیرساختی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی نباید صرفاً متوجه ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد؛ بلکه در طول سال باید به حوزه فرهنگ توجه کرد؛ چنان‌که مسئله بسیار مهم کاغذ را نباید نادیده بگیریم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: