به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کمپین «فارس من» برای محاکمه مهناز افشار در یک روز به 20000 امضا رسید! مردم معتقدند دستگاه قضا باید به پرونده وی به‌خاطر زمینه‌سازی برای قتل طلبه همدانی رسیدگی کند.
"خیبرآنلاین" -  بیش از 19000 حامی فقط در یک روز! همگی با امضای یک کمپین در «فارس من» خواستار رسیدگی قضائی به اظهارات اخیر مهناز افشار شدند. امضاکنندگان کمپین معتقدند نفرت‌پراکنی‌های خانم سلبریتی زمینه‌ساز شهادت طلبه مظلوم همدانی را فراهم کرد.

به گزارش فارس، بگذریم از این‌که هماهنگی و همزمانی این اقدام با فاجعه همدان حسابی مشکوک هم هست. حالا معاون دادستان کل کشور به خبرنگار ما گفته اقدامات لازم برای رسیدگی قضائی به ماجرا آغاز شده و ایشان باید پاسخگوی قانون و وجدان عمومی باشد. برخی رسانه‌ها هم عصر دیروز از ممنوع‌الخروج شدن وی توسط دستگاه‌های ذی‌صلاح خبر دادند. همکاران ما در تحریریه پیگیر ماجرا هستند.

مخاطبان «فارس من» از کدام اظهارات مهناز افشار خشمگین هستند؟/ ماجرا چه بود؟

همه چیز از یک توئیت شروع شد؛ آن هم از یک اکانت فِیک. توئیتی که با تصویر یک طلبه و به نام «سید مصطفی حجازی» از «خواهران مجاهدۀ مجرد»! خواسته بود برای تأمین صیغه حشدالشعبی اقدام کنند! باور کنید تشخیص لحن و محتوای ناشیانه‌ی پیام سواد و تخصص چندانی لازم نداشت. احتمالاً هر کسی می‌توانست با یک جستجوی ساده متوجه جعلی بودن آن حساب کاربری شود. مهناز افشار اما پیام کذایی را در صفحه شخصی‌ بازنشر کرد و با این استناد سخنان نژادپرستانه‌ی قبلی خود را در رابطه با برادران عراقی، مورد تأکید قرار داد.

 



همزمانی مشکوک این اتفاق با فاجعه‌ی همدان نکته‌ی قابل تأملی است که امضاکنندگان کمپین «فارس من» از دستگاه قضا خواسته‌اند به آن ورود کند. آن‌ها می‌گویند تناوب اقدامات حاشیه‌ساز مهناز افشار و هماهنگی وی با برخی گروهک‌های معاند مطلبی نیست که ساده بتوان از آن عبور کرد.

 صاحب واقعی تصویر پروفایل آن حساب مجعول هم از سوی دیگر  اعلام کرده از سوءاستفاده‌گران شکایت می‌کند. حجت‌الاسلام غفار دریاباری به خبرنگار ما می‌گوید: «من با کسی که با استفاده از تصویر من سوءاستفاده می‌کند حرفی ندارم، او یک فرد معاند و بی‌معرفت است. حرف حساب من اما با سلبریتی‌هایی است که مطالب را بدون تحقیق منتشر می‌کنند و منجر به یتیم شدن فرزندان این روحانی همدانی شدند.»

وی در پایان درباره اضافه کرد: «سخت در حال پیگیری هستم تا با افرادی که از این فضا سوءاستفاده کردند برخورد شود، حتی به همین منظور وکیل اختصاصی گرفتم و از این افراد هم شکایت کرده‌ام.»


دردسرهای نفهمیده حرف زدن؛ مردم درباره اقدامات افشار چه گفتند؟

حق دارند اگر مردم عصبانی باشند. اظهارات خانم سلبریتی آن هم درست در روزهایی که عموم ایرانی‌ها از فاجعه همدان بُهت‌زده بودند، نمک روی زخم بود. اظهاراتی که با استناد به محتوای یک اکانت فِیک، رسماً می‌توانست از مصادیق محتوای نژادپرستانه و نفرت‌پراکنانه تلقی شود. احتمالاً برای همین مطالبه «محاکمه مهناز افشار» در فارس من تا این اندازه مورد توجه قرار گرفت. کامنت‌های مخاطبان خبرگزاری ذیل کمپین خواندنی است.

یکی از کاربران نوشته بود: «این فرد اگر همین اقدامات نفرت‌پراکنانه را در هر کشور غربی انجام داده بود، پدرش را در می‌آوردند.» مخاطب دیگری از دستگاه قضا خواسته بود تا روشن شدن قضیه وی را ممنوع‌الخروج کنند: «داره می‌ره آلمان برای 18+ ساله‌ها ورکشاپ برگزار کنه! اجازه ندهید از کشور فرار کند.» فرد دیگری با یادآوری وظایف وزارت ارتباطات برای مدیریت و ساماندهی فضای مجازی، نوشت: «قطعاً اگر ساز وکار و مدیریت نافذی بود و این شبکه‌ها بومی‌سازی و داخلی بود افرادی مثل افشار و یا حتی قاتل این روحانی فرصت این اقدامات بدون پذیرش مسئولیت را نداشتند.»



 

آقای کریمی راد از دیگر مخاطبان خبرگزاری در پاسخ به کامنت فردی که اقدامات مهناز افشار را از بی‌سوادی وی دانسته بود، نوشت: «با نظر شما موافق نیستم. بی‌سواد دانستن امثال مهناز افشار کم کردن نقش آنها در جنایت اخیر و دیگر موارد است. تمام شواهد موجود نشان می‌دهد بین سلسله توییت‌ها و مواضع امثال افشار ارتباط غیرقابل انکاری هست. این موضوع را باید مسئولین قضایی و امنیتی کشور به جد بررسی کنند.»



 
فرد دیگری هم با انتقاد از تداوم اظهارات حاشیه‌ساز سلبریتی‌ها در فضای مجازی، نوشت: «بابا خسته شدیم از دست این خانم‌ها و آقاین سیلبریتی. تا کی قرار هست هرکاری دلشون می‌خواد بکنند، هر حرفی دوست دارند بزنند، بعد هیچ کس بهشون نگه بالای چشمتون ابرو هست!» مخاطب دیگری هم با اشاره به حساسیت‌های محاکمه مهناز افشار، نوشت: «امیدوارم روند برخورد قضائی با این فرد باعث نشود این فرد قهرمان شود! گاهی اقدامات قضائی اثر عکس می‌گذارند.»



 

«فارس من» برای پیگیری مطالبه ده‌ها هزار نفری #محاکمه_مهناز_افشار چه کرد؟

موضوع را غیر از این‌ها از آقای جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور پیگیری کردیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست در ارتباط با اقدام اخیر مهناز افشار درخصوص بازنشر محتوای مرتبط با منافقین پرونده‌ای تشکیل شود، گفت: «بله متأسفانه. اقدامات لازم در دستگاه قضایی در حال انجام است. قطعاً در این فضا دنبال اجرای قانون هستیم. هرکسی باید پاسخگوی اعمال و رفتارش باشد.»



 

معاون دادستان کل کشور اضافه کرد: «قطعاً این افراد متوجه حساسیت‌های موضع‌گیری‌های خود در فضای مجازی هستند. آنها باید در منابع خبری خود دقت کنند. باید سواد فضای مجازی افزایش یابد و هر خبری را منتشر نکنیم. زیرا باید هم پاسخگوی قانون و هم وجدان عمومی باشیم.»

 

آقای جاویدنیا هم‌چنین درباره مطالبه امضاکنندگان کمپین از دستگاه قضا که خواسته بودند ارتباطات مشکوک توئیت مهناز افشار و قتل روحانی همدانی را بررسی کند، گفت: «این‌ها مسائل قضایی است. باید بررسی شود. در مسائل قضایی نمی‌توان بر مبنای موجی که راه افتاده اقدام کرد. ممکن است این موج صحیح هم باشد؛ ولی باید بررسی شود. به عنوان دستگاه قضایی نمی‌توانیم آنچه را در افواه عمومی وجود دارد، تایید و بر مبنای آن حکم صادر کنیم.»

مردم حالا منتظرند. ده‌ها هزار نفری که پویش «فارس من» را امضا کردند، انتظار دارند دستگاه قضا قاطعانه ورود کرده و جوانب مجهول ماجرا را روشن کند. دوستان من در تحریریه خبرگزاری هم‌چنان پیگیر مطالبه شما هستند. اخبار تکمیلی را از فارس دنبال کنید.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: