به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
«گفتم اعتماد نکنید؛ بازخوانی مستند و جامع تدابیر، بیانات و نقدهای مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای دولت اعتدال» توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.
"خیبرآنلاین" - «گفتم اعتماد نکنید؛ بازخوانی مستند و جامع تدابیر، بیانات و نقدهای مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای دولت اعتدال»  توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

«گفتم اعتماد نکنید»؛ نقدهای رهبر انقلاب درباره برجام منتشر شد
 
به گزارش تسنیم، این کتاب تنها گردآوری ساده بیانات مقام معظم رهبری نیست، بلکه کوشیده شده که در آن منطق مواجهه رهبری با مسئله هسته‌ای را به تصویر بکشد. علاوه بر این بیانات معظم له بر اساس رویدادهای تاریخی در سیر پرونده هسته‌ای، مستندسازی شده است. با گردآوری برخی مستندات، به نوعی شرح و تبیین بیانات صورت گرفته است. این بخش‌ها با عنوان «درنگ» از نظر خوانندگان خواهد گذشت که در واقع نوعی زمینه شناسی و بسترهای تاریخی – سیاسی ایراد بیانات مقام معظم رهبری به شمار می‌آیند. مستندسازی بیانات رهبری در طول مذاکرات هسته‌ای، به نوعی تاریخ‌نگاری پرونده مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم است.
 
این کتاب از 6 فصل اصلی تشکیل شده است.
 
در فصل اول با عنوان «تحلیل کلان از شرایط کنونی کشور» رویکرد کلان رهبری در تحلیل مسائل پیش روی نظام اسلامی و منطق مواجهه با هر مسئله روشن می‌گردد. مقام معظم رهبری با تحلیلی کلان از وضعیت تاریخی – تمدنی انقلاب، به عوامل راهبردی شکست و پیروزی در مواجهه‌های تمدنی اشاره می‌کنند و عنصر «سنت‌های الهی» را به عنوان عنصری تعیین کننده برای پیروزی جبهه حق بر باطل معرفی می‌کند.
 
فصل دوم با عنوان «دو نگاه کلان برای حل مشکلات کشور» به معرفی دو رویکرد کلان مدیریتی در کشور اشاره دارد که هر یک راهبرد خروج از مشکلات را در مسئله‌ای ویژه می‌بینند. مقام معظم رهبری به معرفی این دو رویکرد و نتایج هر یک می‌پردازند. مسئله هسته‌ای نیز یکی از مسائلی است که مبتنی بر هر رویکرد، سرنوشت متفاوتی خواهد یافت. این فصل نشان می‌دهد چرا دولت همه تخم مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات هسته‌ای چیده است و خطای راهبردی او در اعتماد و اتکای بی حساب به غرب بوده است.
 
فصل سوم با عنوان «تحریم از تهدید تا فرصت» به مهمترین مسئله‌ای که موجب گرایش دولت به سمت مذاکرات هسته‌ای شد، می‌پردازد. دولت با هدف رفع تحریم برای ایجاد گشایش اقتصادی قدم در مسیر مذاکره نهاد ولی تحلیل صحیحی از ماهیت و آثار تحریم و شیوه‌های درست مقابله با آن نداشت. مقام معظم رهبری بارها کوشیدند تحلیل جامعی از ماهیت تحریم و شیوه‌های واقعی مقابله با آن ارائه دهند که اگر این بیانات با دقت فهم می‌شد، انتخاب‌های دیگری در پرونده هسته‌ای داشتیم.
 
فصل چهارم با عنوان «نقد رویکردهای کلان و عملکرد دولت در سیاست خارجی» آسیب شناسی های راهبردی رهبری معظم انقلاب نسبت به نگاه کلان دولت به سیاست خارجی، امریکا و رابطه با غرب است. همچنین در برخی موارد به انتقادهای موردی معظم له نیز اشاره شده است.
 
فصل پنجم با عنوان «تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی، مذاکرات هسته‌ای و برجام» مهم‌ترین فصل کتاب را تشکیل می‌دهد. به نوعی فصل‌های قبل همه مقدمات رسیدن به این فصل بودند. در این فصل تدابیر سه گانه مقام معظم رهبری نسبت به مذاکرات هسته‌ای در مراحل قبل، حین و بعد از مذاکرات و نیز آسیب شناسی جامع ایشان نسبت به برجام بیان می‌شود.
 
اما فصل آخر با عنوان «پیش بینی افول امریکا» در حقیقت نشان دهنده تصویری از صحنه کلان مناسبات ایران و امریکا است.
 
اساس مذاکرات هسته‌ای مبتنی بر پیش فرض گرفتن قدرت مطلقه امریکا در صحنه جهانی بوده است. اما مقام معظم رهبری نشان می‌دهند ما نه تنها در موضع انفعال نسبت به امریکا قرار نداریم که در چالشی چهل ساله امریکا را به نقطه افول نزدیک کرده‌ایم. این نتیجه گیری و تحلیل در فضایی صورت می‌گیرد که برخی برجام را کرنش وانفعال ایران در برابر امریکا می‌دانستند و بر این باور غلط بودند که امریکا با ابزار تحریم و تهدید می‌تواند ایران را از صحنه بین المللی به کلی محو کند، پس باید به او امتیازهای گزاف داد تا از نابودی در امان ماند. این تحلیل غلط، تصمیات غلطی را نیز در پی دارد ولی رهبری فرزانه انقلاب نشان می‌دهند این تحلیل از اساس بی پایه است.
 
کتاب «گفتم اعتماد نکنید» در 400 صفحه و به همت دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی تدوین شده است که به زودی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر روانه بازار می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: