به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سفیر انگلیس در تهران با انتشار تصاویری از برگزاری افطاری با حضور برخی دولتی‌ها و کارمندان بخش خصوصی در سفارت این کشور در تهران خبر داد.
"خیبرآنلاین" -  راب ماکر سفیر انگلیس در تهران، با انتشار پستی در توئیترش خبر از برگزاری یک مراسم افطاری داد و نوشت: «باعث افتخار بود که میزبان تعدادی از همکاران دولت، بخش خصوصی و دیگر دیپلمات‌ها برای صرف افطار در سفارت بودیم. بیش از 3 میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند و بسیاری از سفارت‌های بریتانیا در دنیا مراسم افطار در طی ماه رمضان برپا می‌دارند.»


به گزارش شهدای ایران، هرچند همیشه جای سؤال داشته است که چرا اینگونه مهمانی‌های سفارت‌های خارجی کاملاً خصوصی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود اما کاش اگر به زعم سفیر انگلیس سفره افطاری‌شان افتخارآمیز بوده، لااقل به احترام ملت ایران تصاویر مهمانان‌شان را نیز منتشر می‌کردند تا مردم بدانند که چه کسانی سفیر انگلیس را مفتخر کرده‌اند!

گرچه انگلیسی‌ها قطعاً خوب می‌دانند که مردم ایران هنوز خاطره دیگ پلو این سفارت در ماجرای مشروطه را فراموش نکرده‌اند اما حتما نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان نیز باید حواس‌شان به روند تغییر دیگ‌های پلو به شله‌زرد و حلوا باشد.

 ماجراي مشروطه و ديگ پلو انگليس

تیر 1285 (113 سال پيش) تحصن مشروطه‌خواهان در سفارت انگليس آغاز شد. اين تحصن تا17 مرداد به مدت 23 روز ادامه يافت‌.چندين هزار نفري که آنجا حضور يافتند مطالبه خود را «عدالت خانه» اعلام کردند و از مظالم حکومت ناراحت بودند. سفارت تمام مدت 23 روز را به اين جمعيت که تا 18 هزار نفر تخمين‌زده شده است غذا مي‌داد تا سفارت را ترک نکنند.حتي به افراد مرجع حاضر، مبلغي هم مي‌دادند که مردم را تحريک به خروج نکنند.

يک روز افراد بيکار حاضر درتحصن که در سفارت قدم مي‌زدند به محل پخت وپز که در محوطه باز سفارت بود رسيدند و آشپزي که ديگ پلو را دم مي‌انداخت از آنان سؤال کرد: شما چي مي‌خواهيد؟ چند روز است خسته شديم بس که براي شما غذا درست کرديم. گفتند ما عدالت مي‌خواهيم و..... آشپز گفت: ها.... فهميدم شما مشروطه مي‌خواهيد و آنان گفتند مشروطه چيست و طرف توضيح داد.ناگهان واژه مشروطه مثل باد در جمعيت پيچيد و به گفتمان تبديل شد.

زن سفير که با کالسکه در حال خروج از درب سفارت بود به افرادي که کنار درب ايستاده بودند گفت: چه مي‌خواهيد شما؟ و پاسخ شنيد: مشروطه. همسر سفير گفت ما وقتي در انگليس مشروطه مي‌خواستيم بسياري از علماي مذهبي را کشتيم. طرف ايراني که هنوز غير نام مشروطه چيزي از آن نمي‌دانست گفت: علما که هيچ، ما براي مشروطه اگر لازم باشد امام زمان را هم مي‌کشيم. و اينچنين مشروطه انگليس حاکم و امثال شيخ فضل‌الله‌ها به بالاي ‌دار رفتند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: