به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مهدی طغیانی عضو کارگروه اقتصادی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به هزینه‌های فرصت و از سوی دیگر رعایت نسبی بودن قیمت‌ها درمجموع به این نتیجه می‌رسیم که باید اصلاحاتی در قیمت‌ حامل‌های انرژی انجام شود.
"خیبرآنلاین" -  مهدی طغیانی اظهار کرد: قیمت‌های نسبی تعیین‌کننده تخصیص منابع در اقتصاد هستند، وقتی قیمت نسبی یک کالایی پایین باشد عملاً منابع به آن سمت نمی‌روند؛ در حامل‌های انرژی به علت تورم موجود و ثابت نگه‌داشتن قیمت حامل‌های انرژی اثر سیگنال‌دهی قیمت‌ها در تخصیص بهینه منابع برای آن‌ها از بین رفته است.

به گزارش فارس، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تشریح کرد: برای خانواده‌ها اهمیتی ندارد که خودرو آن‌ها چقدر سوخت مصرف می‌کند و قیمت سوخت در تصمیم‌گیری استفاده از خودرو برایشان مهم نیست و از متغیرهای تصمیم حذف می‌شود، درحالی‌که وقتی در تخصیص منابع به حامل‌های انرژی اهمیت داده نشود دچار مصرف بی‌رویه می‌شویم و ثروتی که متعلق به همه مردم است نابود می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ناچار به افزایش قیمت برای اصلاح قیمت نسبی در حامل‌های انرژی هستیم تا از وضعیت موجود خارج شویم و قیمت سوخت به‌عنوان متغیر تصمیم در مرحله تولید و مصرف نهایی لحاظ شود.

 یارانه‌ای برای بنزین پرداخت نمی‌شد

طغیانی خاطرنشان کرد: یارانه سوخت که امروز از آن صحبت می‌شود از مابه‌التفاوت قیمت عرضه داخلی با قیمت صادراتی حامل‌ها در بازارهای جهانی به دست می‌آید، به عنوان مثال قیمت هر لیتر بنزین در کشور ما هزار تومان (۰.۰۷ دلار) و در کشور همسایه ۱.۵ دلار است، این مابه‌التفاوت به دلیل قیمت ارز به وجود آمده و تا زمانی که تغییر نرخ ارز نداشتیم این تغییر هم لازم نبود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: این شکاف که به دلیل تغییر نرخ ارز به وجود آمده و ارزش سایه‌ای یا هزینه‌ی فرصت صادراتی ایجاد کرده را یارانه نام‌گذاری کرده‌ایم درحالی‌که یارانه‌ای برای بنزین پرداخت نمی‌شد.

وی تأکید کرد: با توجه به هزینه‌های فرصت و از سوی دیگر رعایت نسبی بودن قیمت‌ها در مجموع به این نتیجه می‌رسیم که باید اصلاحاتی در قیمت‌ حامل‌های انرژی انجام شود اما اصلاحات باید منافع عموم مردم را حداکثر کند نه این‌که افرادی که بیشتر مصرف می‌‌کنند از قیمت‌های نسبی پایین‌تر حامل‌های انرژی بهره‌مند شوند.

طغیانی در تبیین روش‌های منفعت حداکثری مردم گفت: یکی از الگوها، تقسیم حق بهره‌مندی به‌صورت مساوی در میان همه مردم است، در این روش اگر فردی نیاز به مصرف بیشتر داشته باشد باید این حق را از فردی با مصرف کمتر خریداری کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر سابقه اجرای چنین الگویی در کشورهای دیگر گفت: مسأله در کشور ما متفاوت از دیگران است، کشور ما تولیدکننده نفت است و سرمایه ملی را وارد پالایشگاه می‌کند درحالی‌که دیگران واردکننده هستند و باید قیمت آن را بپردازند.

وی در تشریح یکی دیگر از راه‌های توزیع عادلانه درآمد نفتی گفت: دولت می‌تواند به‌جای آن‌که خودش درآمدهای نفتی را با ناکارآمدی هزینه کند، تمام درآمدهای نفتی را با رعایت مصالح بین نسلی میان مردم تقسیم و هزینه‌ها را در قالب مالیات و اصول اقتصادی دریافت و هزینه کند.

 
در اجرای الگوهای موفق بین‌المللی ناموفق بوده‌ایم

طغیانی با اشاره به عدم موفقیت کشور در اجرای الگوهای بین‌المللی افزود: صندوق توسعه ملی الگوی بین‌المللی کشورهای موفق تولیدکننده نفت است که از درآمد نفتی برای توسعه استفاده کرده‌اند اما در ایران به دلایل مختلف سهم صندوق واریز نمی‌کنیم و برداشت اضافه داریم که نشان می‌دهد الگوی کشور باید تغییر کند.

 
قیمت‌ها بالا می‌رود اما راه دیگری نداریم

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در پایان تصریح کرد: قطعاً تغییر قیمت حامل‌های انرژی بر بازار اثرگذار است اما چاره دیگری نداریم، عوامل مختلفی بر قیمت‌های بازار اثرگذار هستند و یکی از آن‌ها قیمت حامل‌های انرژی است ولی نمی‌توان عوامل دیگر را رها کرد و صرفاً یک عامل را ثابت نگه داشت چراکه این کار در بلندمدت عوارض شدیدی برای اقتصاد خواهد داشت.

 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
قیمت واقعی دلار هشتصد تومان است هر گالن بنزین دو دلار است یعنی هر لیتر پنجاه سنت هر لیتر 1.5از کدام سوراخ آمده نمیدانم، قیمت واقعی هر لیتر بنزین چهارصد تومان است نقدینگی ایران یک میلبون وششصد هزار میلیارد تومان است تقسیم بر هزار ونهصد میلیارد دلار تولید ناخالص ملی ایران هر دلار میشود هشتصد تومان قیمت دلار را واقعی کنید وقتی قیمت دلار هشتصد تومان شد و واقعی شد قیمت بنزین هم فوب خلیج فارس می شود هر گالن یک دلار و به قیمت ترکیه میشود هر گالن دو دلار نه هر لیتر 1.5 هر جا که نرفتیم ترکیه که همه رفتیم بنزین هم زدیم لیتری 1.5به شما دادند ترکی بلد نبودید (...) بعد بیا بگو برق وبنزین رو به تو ندیم با دلار آزاد میدیم خارجی (...)
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
قیمت واقعی دلار هشتصد تومان است هر گالن بنزین دو دلار است یعنی هر لیتر پنجاه سنت هر لیتر 1.5از کدام سوراخ آمده نمیدانم، قیمت واقعی هر لیتر بنزین چهارصد تومان است نقدینگی ایران یک میلبون وششصد هزار میلیارد تومان است تقسیم بر هزار ونهصد میلیارد دلار تولید ناخالص ملی ایران هر دلار میشود هشتصد تومان قیمت دلار را واقعی کنید وقتی قیمت دلار هشتصد تومان شد و واقعی شد قیمت بنزین هم فوب خلیج فارس می شود هر گالن یک دلار و به قیمت ترکیه میشود هر گالن دو دلار نه هر لیتر 1.5 هر جا که نرفتیم ترکیه که همه رفتیم بنزین هم زدیم لیتری 1.5به شما دادند ترکی بلد نبودید (...) به ملت چه ربطی داره (...) تو دلار رو الکی گرون کن (...) بعد بیا بگو برق وبنزین رو به تو ندیم با دلار آزاد میدیم خارجی (...) خوبه تحریمی خوبه امریکا گذاشته (...)
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: