به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یک شرکت بیمه نروژی ادعا‌های جدیدی را در خصوص حادثه اخیر بندر «فجیره» در دریای عمان مطرح کرده است.
"خیبرآنلاین" -  یک شرکت بیمه نروژی بدون ارائه هرگونه مستنداتی مدعی شده است «به احتمال خیلی زیاد»، ایران در حمله اخیر بندر «فجیره» نقش داشته است.


به گزارش دانشجو، کمیته تحقیقات درباره بندر فجیره بنا بر گزارش اختصاصی «رویترز»، شامل امارات عربی متحده، عربستان سعودی و نروژ می‌شود.

عربستان سعودی و امارات پیش از این نیز اتهام‌زنی‌هایی را علیه ایران مطرح کرده بودند به طوریکه روز پنجشنبه هفته گذشته، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه و معاون وزیر دفاع این کشور مدعی شدند، ارتش یمن به دستور ایران عملیات پهپادی علیه تأسیسات نفتی سعودی انجام داده است.

از طرف دیگر، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات که کشورش چهار سال است در قالب ائتلاف عربی درگیر جنگ علیه یمن است، ایران را عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه توصیف کرد.

شرکت بیمه نروژ در حالی چنین اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده است که مقامات ایران ضمن محکوم کردن حادثه فجیره تأکید کره بودند که ایران هیچ نقشی در این حادثه نداشته است.

طبق گزارش رویترز، ارزیابی محرمانه انجمن بیمه «خطرات جنگ دوجانبه» (دی ان کی) حاکی از آن است که حادثه فجیره احتمالاً توسط یک کشتی که در نزدیکی محل حادثه مستقر بوده است، صورت گرفته که این کشتی، پهپاد‌های زیردریایی حامل ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره را به محل حادثه ارسال کرده است.

این شرکت نروژی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در سازماندهی این حمله دخیل دانسته و تنها بر پایه احتمالات گزارش کرده است که ممکن است سپاه از قبل، انصارالله یمن را با کشتی‌های حامل پهپاد‌هایی با مواد منفجره تجهیز کرده باشد.

پیش از این «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران تأکید کرد که پیش‌بینی می‌کرده که چنین رخداد‌هایی برای دامن زدن به تنش‌های منطقه اتفاق بیافتد.

شرکت دی ان کی نروژ با نسبت دادن این حمله به ایران، ادامه داد که احتمالاً ایران قصد داشته با اینگونه حملات به آمریکا و همپیمانانش این پیام را ابلاغ کند که برای ایجاد اخلال در عبور و مرور دریایی منطقه، نیازی به بستن تنگه هرمز ندارد.

این شرکت نروژی همچنین مدعی شده است که احتمال می‌رود ایران طی روز‌ها و هفته‌های آینده به اینگونه حملات خفیف به کشتی‌های تجاری ادامه دهد.

طبق این گزارش، امارات عربی متحده هنوز کسی را بعنوان مقصر این حمله معرفی نکرده است.

هفته گذشته، دو منبع آمریکایی مدعی شدند که مقامات آمریکایی بر این باورند که ایران، انصارالله یمن یا نیرو‌های مقاومت عراق را ترغیب به انجام این حمله کرده است.

واشنگتن در ماه‌های اخیر، اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران را تشدید کرده است، درست یکسال بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت ترامپ، در اقدامی غیرمتعارف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که یک نهاد رسمی است را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

البته ایران نیز در اقدامی متقابل، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد.

در هفته‌های اخیر نیز واشنگتن به بهانه آنچه که مقابله با تهدید ایران خوانده است، ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» و یگان بمب‌افکنی خود را به خلیج‌فارس اعزام کرده است و علیرغم این اقدامات، مقامات آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور تأکید دارند که به دنبال جنگ با ایران نیستند.

علیرغم این اقدامات تنش‌زای واشنگتن در منطقه، مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند که ایران از تنش در منطقه دوری می‌کند.

ظریف در سفر اخیر خود به ژاپن در دیدار با مقامات این کشور تأکید کرد که ایران حداکثر خویشتنداری را در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز ایران به کار گرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: