به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مدیران خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌های زیر از جمله حاضران در این دیدار بودند: خیبرآنلاین، ایسنا، آریا، فارس، ایرنا، دانشجو، موج، وطن امروز، همشهری، فرهیختگان، آفتاب یزد، جوان، آرمان امروز، عصر ایران، فردا، پارسینه، انصاف نیوز، راه دانا، 9 دی، صداوسیما و...
"خیبرآنلاین" - آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار مدیران مسئول خبرگزاری ها، روزنامه ها، نشریات و پایگاه های خبری، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) این دیدار را فرصتی مغتنم برشمرد و با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این ارتباط تصریح کرد: رفع ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی، قانونمداری، مبارزه با فساد، حفظ و ارتقای امنیت ملی، افزایش اعتماد عمومی به نظام و کارآمدی آن، حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی به عنوان مهمترین مولفه قدرت و اقتدار کشور، ایجاد نفرت عمومی نسبت به جرم و جنایت در جامعه و فضاسازی برای نشان دادن هزینه های سنگین ارتکاب جرم، نظم اجتماعی، امنیت ملی و عدالت اجتماعی از جمله موضوعات و دغدغه های مشترک رسانه ها و دستگاه قضایی هستند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم تهیه پیوست های رسانه ای به ویژه درخصوص پرونده های ملی با رویکرد اقناع افکار عمومی، کار تبیینی، توجیهی و اقناعی از سوی قوه قضاییه را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ما رسانه ها را همکاران خود در اجرای عدالت می بینیم، نه در مقابل خود. همچنین خود را بی نیاز از نقد رسانه ای نمی دانیم زیرا نقد سازنده و منصفانه، زمینه ساز اجرای عدالت در جامعه است. این اطمینان را به رسانه ها می دهم که مجموعه دستگاه قضایی از نقد منصفانه استقبال می کند و آن را در جهت رفع آسیب ها می داند.

آیت الله رئیسی در خصوص اعلام رضایت دستگاه قضایی در برخی پرونده های مطبوعاتی که از سوی یکی از مدیران مسئول مطرح شد، اظهار کرد: اگر رسانه ای صرفا به دلیل انتقاد از دستگاه قضایی تحت پیگرد قرار گرفته باشد، ما گذشت می کنیم. در مواردی هم که شاکی خصوصی وجود دارد، همانند سایر پرونده ها تلاش خود را برای اخذ رضایت به کار می گیریم. اما به هیچ وجه در مواردی که بحث نظام مطرح است نمی توانیم از حق نظام عبور کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: تاکید ما این است که مسائل و اختلافات رسانه ها با مردم در مواردی که بحث نظام مطرح نیست، به صورت درون صنفی و با ریش سفیدی و کدخدامنشی حل و فصل شود تا پرونده به دادگستری و دادسرا کشیده نشود.



آیت الله رئیسی در ادامه، حفظ آزادی رسانه و مطبوعات را در گرو رعایت خط قرمزهای قانونی دانست و افزود: این از برکات انقلاب اسلامی و خون شهداست که امروز از موهبت آزادی بیان، قلم، تفکر و اندیشه برخورداریم. ما نیز خود را موظف به حمایت از آزادی ها از جمله آزادی مطبوعات و رسانه ها می دانیم و معتقدیم این امر به نفع کشور و مردم عزیزمان است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: امروز دشمن در مقابل ما صف آرایی کرده است. همانگونه که دولت و مجلس در این زمینه وظیفه ای بر عهده دارند، دستگاه قضایی و رسانه ها نیز باید نقش خود را به درستی ایفا کنند. نقطه مشترک ما با رسانه ها در عرصه مقابله با جنگ روانی و رسانه ای دشمن این است که نباید اجازه بدهیم افرادی با بیان و رفتار و قلم خود، پیام ها و سیگنال هایی ارسال کنند که موجب امیدواری و طمع دشمن شوند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ آبرو، حرمت و منزلت مردم، از تهیه و تدوین دستورالعمل حفظ کرامت خبر داد و با اشاره به طراحی سامانه ای برای انتشار آرای محاکم، این امر را موجب اتقان احکام و در نتیجه اجرای هر چه بهتر عدالت قلمداد کرد.

رئیس قوه قضاییه در خصوص برخی گلایه ها مبنی بر توقیف مطبوعات به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حالی که رسانه ها از آن بی اطلاع هستند، خاطرنشان کرد: اقتضای عدالت و اصول حقوقی این است که همه قوانین، مقررات و دستورالعمل ها ابلاغ شود. بر همین مبنا شورای عالی امنیت ملی موظف است مصوبات مربوط به مطبوعات را به همه رسانه ها به نحو مقتضی ابلاغ کند و در مقابل، رسانه ها نیز به جهت حفظ امنیت کشور موظف به رعایت آنها هستند.

دیدار رئیس قوه قضاییه با اصحاب رسانه

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما برای اجرای قانون و برخورد با افرادی که مرتکب فساد شده اند هیچ خط قرمزی نداریم، اظهار کرد: تنها خط قرمز ما، سخن بی دلیل و غیرمستند است. در جایی که یک ادعا مستند به ادله و براهین قطعی و محکمه پسند باشد، بدون آنکه تحت تاثیر جریان یا نگاه خاصی باشیم به این ادعا رسیدگی خواهیم کرد زیرا معتقدیم در کشوری که برای دوام و قوام آن خون شهدا، ایثار ایثارگران، تلاش مجاهدان و خون دلهای فراوانی صرف شده است، نباید فساد لانه کند، دست ناپاکان به اموال مردم برسد و متجاسران میدان داری کنند. در این زمینه فرقی هم بین دانه ریز و دانه درشت قائل نیستیم و با هر دو قاطعانه برخورد می کنیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر ضرورت حمایت های سیاسی و حقوقی از ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و این امر را به سود امنیت ملی و از جمله سیاستهای کلان نظام برشمرد.

آیت الله رئیسی همچنین با بیان اینکه علاوه بر انعکاس نظرات مسئولان در رسانه ها، حرف مردم نیز باید از طریق رسانه ها به گوش مسئولان برسد، جریان اطلاع رسانی را جاده ای دو طرفه توصیف کرد و در خصوص تلقی جامعه از فساد گفت: تلقی فساد فراگیر در جامعه، امری نادرست و ناشی از تبلیغات گسترده است. اینکه ما مدام خبر از وقوع فساد بدهیم، برای مردم اطمینان بخش نیست بلکه آنجایی مردم اطمینان پیدا می کنند که از برخورد با مفسدان و اجرای مجازات ها خبر بدهیم. لذا قانون نیز تاکید کرده که تا وقتی حکمی قطعی نشده، جزئیات اطلاع رسانی نشود. اما بنای ما این است که در موارد قطعیت و به خصوص در پرونده هایی که اطلاع رسانی آنها الزام قانونی دارد، به نحو اقناعی و تبیینی به اطلاع رسانی روند رسیدگی و احکام صادره بپردازیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اجرای پروژه ناامیدسازی از سوی دشمن تصریح کرد: تنها راه مقابله با این پروژه، اقدام و عمل مسئولان و امیدآفرینی و اطمینان بخش رسانه هاست. ان شاءالله با امید به آینده ای بسیار روشن و پشت سر گذاشتن همه تنگناهای موجود با تعامل همه بخشها، هرچه بیشتر به سمت رضایتمندی مردم و افزایش اعتماد عمومی به نظام و کارآمدی آن گام برخواهیم داشت.



براساس این گزارش، رئیس قوه قضاییه در این دیدار به مدت 2 ساعت شنونده دیدگاه ها و نقطه نظرات صریح مدیران رسانه بود. بعد از دیدار، نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آیت الله رئیسی برگزار شد و سپس در جمعی صمیمی و با حضور ریاست قوه قضائیه، مدیران رسانه ها روزه ی خود را افطار نمودند.

مدیران خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه‌های زیر از جمله حاضران در این دیدار بودند:
خیبرآنلاین، ایسنا، آریا، فارس، ایرنا، دانشجو، موج، وطن امروز، همشهری، فرهیختگان، آفتاب یزد، جوان، آرمان امروز، عصر ایران، فردا، پارسینه، انصاف نیوز، راه دانا، 9 دی، صداوسیما، 598، رسالت، مهر، اطلاعات و...


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: