به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دولت به هر جهت با انتخاب ربیعی نشان داد که بدون سخنگو نمی توانست ادامه دهد.
"خیبرآنلاین" -  دولت بعد از بیش از 9 ماه دست به کار شد و «علی ربیعی» وزیر سابق کار را به عنوان سخنگوی جدید انتخاب کرد. البته ربیعی بعد از اینکه توسط مجلس از پست وزیری برکنار شد پیشنهاد حضور در این سمت را داشت اما چه شده که بعد از بیش از 9 ماه با اینکه وی از اولین گزینه‌های چنین پستی بوده قبول کرده است که سخنگوی دولت دوم روحانی شود مسئله جالبی است. از سوی دیگر کار دولت را به نوعی نشان می دهد که پس ازاین همه مدت خالی گذاشتن پستی به این مهمی به نقطه سر خط رسیده است و دوباره به گزینه اولیه خود بازگشته است.

۴ گزاره درباره انتصاب سخنگوی جدید دولت/ ربیعی به کدام یک از مشکلات مردم پاسخ می‌دهد؟

به گزارش جهان نیوز، «محمد باقر نوبخت» با تبریک و تایید خبر سخنگو شدن ربیعی بیان کرده که وی اولین سخنگویی است که تمام وقت در این سمت حضور خواهد داشت. حالا موضوعات خاصی بر تعیین سخنگوی جدید دولت مترتب است که در ادامه به برخی از این نکات می پردازیم.

چالش‌های آقای سخنگو: مردم با توجه به گرانی های سرسام آور که هر روز در یک کالا به طور فزاینده‌ای بروز می کند، به دنبال پاسخی مناسب هستند. از سوی دیگر با توجه به گرانی ها و مشکلات بسیاری که گریبانگیر مردم شده و سفره آنان را کوچک کرده است سخنگو وظیفه خطیری بر عهده دارد. دولت بعد از چندین ماه به این نتیجه رسید که نمی تواند این پست را خالی بگذارد. هر چند که در این مدت که پست سخنگوی دولت خالی بود بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده بودند که دولت در جهت تنویر افکارعمومی سعی ندارد کاری کند و خالی گذاشتن این پست به سبب همین مسئله است آنهم در سیل گرانی ها. حالا مشکلات مختلف تلنبار شده است و آقای سخنگو اگر چندین جلسه در هفته برای اصحاب رسانه بگذارد نیز نمی تواند پاسخگوی همه این موارد باشد.

آیا سخنگوی دولت یک پست تشریفاتی است: سخنگوی دولت برخلاف ظاهری که دارد یک پست تشریفاتی نیست مگر اینکه دولت بخواهد با آن به این شکل رفتار کند. علی ربیعی مدت مدیدی بود که پس از آنکه توسط مجلس از وزارت کار عزل شد، بی کار بود. ظاهرا پیشتر این شغل به وی پیشنهاد شده بود اما ربیعی آنرا نپذیرفت تا اینکه بعد از 9 ماه گویا قبول کرده است که سخنگوی جدید باشد. جالب اینجاست که وزرای دیگری که استیضاح شدند یا استعفا دادند دولت را ترک کردند اما ربیعی همچنان با دولت همراه بود و حالا دولت به این نتیجه رسیده که برای وی باید پستی دست و پا کند. این موضوع از رابطه نزدیک ربیعی و روحانی حکایت دارد.

اما باید این موضوع تاکید شود که پست سخنگویی دولت یک سمت تشریفاتی نیست. مردم امروز بیش از همیشه با توجه به وضعیت بد اقتصادی نگران سرنوشت و آینده شان هستند. فقط یک نمونه هجوم ملت به پمپ بنزین‌ها بعد از ماجرای انتشار خبر سهمیه بندی و گرانی بنزین و صف های طویلی که پشت سر هم شکل گرفت و اوضاعی که در کشور بوجود آمد خود نشان دهنده وظیفه خطیر آقای سخنگو است. از این باب ربیعی وظیفه سخت و خطیری بر عهده دارد مگر اینکه مانند اسحاق جهانگیری که پیشتر بیان کرده بود در 5 دقیقه می توان جواب همه منتقدان را داد این تفکر وجود داشته باشد که می شود پاسخ همه مشکلات را داد. البته اگر سخنگوی جدید با این رویکرد بخواهد پیش برود قطعا مشکلات بیشتری گریبانگیر دولت درعرصه مدیریت روانی جامعه می شود.

پیشتر رئیس جمهور بایستی پاسخگوی خوبی باشد: سمت سخنگویی دولت اگرچه باعث رسمی شدن مواضع دولت می شود و مواضع دولت به وسیله آقای سخنگو به سمع و نظر مردم می رسد اما باید گفت که تنها سخنگو نمی تواند در جهت تنویر افکارعمومی مثمر ثمر واقع شود. بلکه رئیس جمهور نیز بایستی نسبت به رویدادهایی که در کشور رخ می دهد با افکارعمومی سخن بگوید. به طور کل با توجه به جو روانی که در جامعه وجود دارد گفتگوی دولت با مردم یک نیاز مبرم و حیاتی است و از این رو نه تنها دولت نباید تنها به سخنگو تکیه و بسنده کند بلکه بایستی مقامات بلندپایه دولتی از جمله رئیس جمهور و معاونش با مردم سخن بگویند.

دولت بدون سخنگو نمی توانست ادامه دهد: دولت به هر جهت با انتخاب ربیعی نشان داد که بدون سخنگو نمی توانست ادامه دهد. شلختگی در افعال دولت دیده می شد و بایستی فردی خصوصا در مقام سخنگوی دولت با رسمیت دادن به مواضع پاستورنشینان هماهنگی سیاسی و مدیریتی را در دولت بوجود بیاورد. چندپارگی و مواضع ریز و درشت دولتمردان جامعه و خصوصا بازار اقتصادی را دچار سردرگمی کرده بود. مردم نیاز دارند که از دولت یک صدای واحد بشنوند.

از سویی در موارد راهبردی از جمله قیمت ارز و طلا و ... دولت باید قیمت پایه خود را مشخص و بر روی آن تاکید کند. چند روز پیش بود که رئیس جمهور بیان کرد که قیمت دلار نباید 13 هزار تومان و حتی 8 هزار تومان باشد اینکه دولت با مواضع صریح از طریق سخنگو اعلام کند که از نظر آن قیمت دلار چند است و باید چه مسیری در این خصوص طی شود، کمک شایان توجهی به بازار و ثبات قیمت ها می کند. لااقل خالی نماندن این پست اگر سخنگو وظیفه خود را به خوبی انجام دهد باعث می شود بار روانی جامعه تا حد زیادی کاسته و در جهت مثبت حرکت کند.

به نوعی خالی بودن این سمت باعث می شد که دلالان و سوداگران بازار با استفاده از خلاء صدای واحد از دولت و تصمیم گیری و تصمیم سازی در این عرصه بازار را در دست بگیرند. دولت می تواند با مدیریت روانی جامعه در این عرصه بسیاری از مشکلات کشور خصوصا بخش اقتصادی که کارشناسان در آن موضوع عملیات روانی را بسیار مهم می دانند، به اوضاع کشور سرو سامان دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: