به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حالی که اکثر مناطق سوریه در امنیت کامل قرار گرفته است، کشورهای متحد آمریکا با ادعای ناامنی در سوریه و پرداخت مشوق‌های مالی مانع بازگشت آوارگان به این کشور می‌شوند.
"خیبرآنلاین" - جریان‌های بین‌المللی، بازگشت آوارگان سوری به خاک این کشور را رد می‌کنند و همچنان تلاش دارند با ارائه مشوق‌های مالی پناهندگان سوری را در اردوگاه‌های دیگر کشورهای منطقه به‌ویژه ترکیه و اردن نگه دارند.

توطئه غربی- آمریکایی برای جلوگیری از بازگشت آوارگان به سوریه

به گزارش تسنیم، در حال حاضر تعداد آوارگان سوریه در تمام دنیا بالغ بر 6985282 نفر است که میان آنها 2095585 زن و 3494562 کودک هستند. بر اساس آمار ارائه‌شده توسط وزارت دفاع روسیه تعداد آوارگان سوری حدود 3548273 نفر در ترکیه و 976002 نفر در لبنان و 668123 نفر در اردن است. تعداد باقیمانده نیز در 45 کشور دنیا مستقر شده‌اند.

حمایت‌های صورت‌گرفته توسط عربستان سعودی از آوارگان سوری که اخیراً انجام شده است، در چارچوب بازی جدیدی است که آمریکا آن را در سوریه و لبنان دنبال می‌کند و سعی دارد سرنوشت آوارگان سوری در لبنان را در کنترل خود بگیرد، به‌ویژه که معتقد است این موضوع با امنیت رژیم صهیونیستی و حذف آرمان فلسطین و موضوع آوارگان فلسطینی در ارتباط است.

آمار ارائه‌شده از سوی کمیساریای عمومی آوارگان که در نوامبر سال جاری مطرح شد، نشان می‌دهد در لبنان حدود 1.5 میلیون آواره سوری و 20 هزار نفر از تابعیت‌های دیگر نظیر عراقی، سودانی، اتیوپیایی و مناطق دیگر سکونت دارند. بر اساس گزارش‌های موجود حدود 68 درصد از آوارگان سوریه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حدود 376 هزار نفر از آنها بین 5 تا 17 سال سن دارند که بیش از نیمی از آنها درس نمی‌خوانند. با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای تشویق آوارگان سوریه به تحصیل، تعداد این افراد افزایش قابل‌توجهی نداشت.

کشورهای غربی و آمریکا همچنان در افق راه‌حل سیاسی بحران سوریه تلاش دارند با برگه آوارگان این کشور بازی کنند. لیست مطالبات آنها کاملاً شناخته شده است. آنها به‌دنبال تحمیل کمیسیون قانون اساسی و تدوین قانون اساسی فرقه‌ای در این کشور هستند و تلاش دارند قواعد بازدارنده جدیدی را ایجاد کنند که بتوانند امنیت اسرائیل را تضمین کرده و موجودیت ایران در سوریه را به‌چالش بکشند.

آمریکایی‌ها در راستای همین استراتژی تلاش دارند موجودیت آوارگان در کشورهای هدف به‌ویژه لبنان و اردن را تقویت کنند. این اتفاق از طریق ارائه کمک‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ثبت‌نام آنان در مدارس و پرداخت هزینه‌های آموزشی آن‌ها در تمامی مراحل تحصیلی دنبال می‌شود.

این در حالی است که آوارگان سوری توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیلی در لبنان و اردن را ندارند و هزینه‌های کتب تحصیلی و لوازم التحریر چندین برابر شده است، در حالی که آموزش و پرورش در سوریه کاملاً رایگان بود و حتی کار توزیع کتاب‌های درسی میان دانش‌آموزان نیز به‌صورت رایگان انجام می‌شود، به همین علت آوارگان سوریه فرزندان خود را به شغل‌هایی می‌گمارند که نیاز به تخصص بالایی ندارد.

از دو سال پیش تاکنون بسیاری از مسئولان اروپایی و آمریکایی وارد لبنان شده‌اند و اصرار دارند که سوریه برای حضور آوارگان در این کشورها تلاش دارند شرایط مناسب‌تری برای آموزش رایگان آوارگان سوری در مدارس مهیا کنند و تسهیلات مالی به خانواده‌های آنان داده و اقامت آنها را در لبنان تمدید کنند.

مرکز سعودی ملک سلمان برای امدادرسانی و اقدامات انسان‌دوستانه که در سال 2015 تأسیس شده، به‌صورت اختصاصی به موضوع آوارگان پرداخته است و پروژه‌های مد نظر آمریکا در خصوص آوارگان سوریه را اجرا و مراکز آموزشی برای آن‌ها ایجاد کرده است.

همچنین در لبنان نیز در سال 2013 یک مؤسسه لبنانی با عنوان «کیانی» تأسیس شد تا نیازمندی‌های موجود را بر‌آورده و برنامه‌های آموزشی برای کودکان و آوارگان سوری مقیم در اردوگاه‌ها دنبال کند.

دومینیک هاید مدیر روابط خارجی کمیساریای آوارگان می‌گوید که عربستان سعودی مبلغ 5 میلیون دلار را برای کمک‌های نقدی به 4244 خانواده از آوارگان سوریه اختصاص داده که شامل حدود 30 هزار آواره می‌شود. این کمک‌ها تلاش دارد تا بیشترین حد ممکن این افراد را در لبنان باقی نگه دارد.

آمار ارائه‌شده توسط کمیساریای عمومی آوارگان در سال 2018 حدود 213 هزار سوری در مدارس ابتدایی لبنان تحصیل کرده‌اند. بورسیه‌های این دانش‌آموزان از سوی اتحادیه اروپا و آژانس آمریکایی توسعه تأمین شده و به وزارت آموزش و پرورش لبنان تحویل داده شده است.

در حالی که بسیاری از مناطق سوریه در حال حاضر در امنیت کامل قرار دارند، اما جامعه جهانی و کشورهای غربی و اروپایی بازگشت آنها به کشور را با ادعای نگرانی از سلامت جسمانی آنها نمی‌پذیرند.

این ادعاها با هدف دریافت سهمیه از دولت سوریه در افق سیاسی آینده و نقض تمامیت ارضی این کشور و ملت سوریه و آوارگان انجام می‌شود و تلاش دارد بازگشت آوارگان به اراضی این کشور و خانه و کاشانه خود را با مانع مواجه کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: