به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پس از هشدار سازمان جهانی فائو (خواربار و کشاورزی)مبنی بر هجوم ملخ‌های مهاجم و مخرب صحرایی به استان‌های جنوبی ایران ،در هفته های اخیر نیزهجوم این ملخ‌ها در بسیاری از مناطق شهرستان گچساران مشاهده شده است.
"خیبرآنلاین" - پس از هشدار سازمان جهانی فائو (خواربار و کشاورزی)مبنی بر هجوم ملخ‌های مهاجم و مخرب صحرایی به استان‌های جنوبی ایران ،در هفته های اخیر نیزهجوم این ملخ‌ها در بسیاری از مناطق شهرستان گچساران مشاهده شده است.

به گزارش بسیج، شهرستان گچساران از قطب‌های اصلی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود که هزاران هکتار از اراضی این شهرستان به کشت انواع محصولات صیفی و باغی اختصاص دارد و هجوم ملخ‌ها ،امنیت غذایی و سرمایه مردم این دیارنفت خیز را نشانه گرفته است.

اگر چه بیش از 3هزار هکتار از مراتع این شهرستان در مناطق مختلف مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفته است که عملیات سمپاشی و مبارزه با بسیج امکانات مردمی و دولتی و حضور جهادگران بسیجی در حال انجام است اما با توجه به حجم و گستردگی مراتع آلوده به ملخ‌های صحرایی برنامه ریزی دقیق و تداوم مشارکت‌های مردمی و همچنین تأمین به موقع بودجه و امکانات مورد نیاز برای مقابله با این آفت خطرناک از سوی جهادکشاورزی و مدیریت بحران استانداری برای اجرای موفق طرح باز هم ضروری به نظر می رسد.
به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد مقابله جدی با جمعیت بسیار انبوه ملخ های صحرایی مهاجم ،موجب شده است که تلاش های یکماهه اخیر برای مبارزه با آفت ملخ هم اینک به نقطه اوج برسد که در این شرایط ، مسئولیت مهمی نیز فراروی کشاورزان و باغداران است که با رصد مزارع و باغات خود کمک قابل توجه ای به مقابله با آفت ملخ صحرایی دراین استان کنند.

این درحالی است که سید عبدالوهاب پورالحسینی، رئیس جهاد کشاورزی گچساران در این خصوص می گوید:تمهیدات لازم جهت مبارزه با ملخ ها در شهرستان گچساران از سوی جهاد کشاورزی انجام شده و اخیرا نیزبا تلاش نیروهای مردمی و جهاد کشاورزی بالغ بریکهزارو 500 هکتار از اراضی این شهرستان در مناطق سرآبننیز، امام زاده جعفر، سربیشه، خربل، چم نوری جان بی بی، باباکلان و خشاب لیشتر پایش شده است.

وی می افزاید:در مناطق بویراحمد گرمسیری این شهرستان نیز گزارش حضور ملخ ها برای ما ارسال شد وکارشناسان جهاد کشاورزی سریعا به محل اعزام شده و منطقه را پایش کردند که در مناطق اسپر، مارین، دیل ، آرو و نیز منطقه خیرآباد ملخ ها به صورت جزئی بوده و از این مناطق عبور کرده اند.


پورالحسینی اظهارمی کند:در چند روز گذشته بالغ بر ۲۷۰ هکتار در مناطق کانون هجوم ملخ ها اعم از مناطق باباکلان و خشاب لیشتر سم پاشی شده که این سم پاشی ها توسط ۵ اکیپ با حضور ۲۵ نفر نیرو انجام شده است.

وی درادامه تصریح می کند: جهاد کشاورزی ۸ دستگاه تراکتور و ۱۴ نفر نیرو جهت مبارزه با ملخ و پایش مناطق آلوده را به حالت آماده باش قرار داده و در این شهرستان به جز مناطق جنوبی هم مرز با بنادر دیلم و گناوه مشکلی در خصوص هجوم ملخ ها وجود ندارد.

پایش بیش از 46هزار هکتار از اراضی گچساران

رئیس جهاد کشاورزی گچساران درادامه می گوید: تاکنون ۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان گچساران در همین خصوص پایش شده و نیز تاکنون ۳ هزار و ۳۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان در راستای مبارزه با ملخ ها سم پاشی شده است.

پورالحسینی درادامه می افزاید:جا دارد در این خصوص از تمام طوایف ، نیروهای مردمی،روستاییان عزیز، گروه های جهادی بسیج سپاه گچساران و نیز فرماندار گچساران تقدیر و تشکر کنم هرچند باید گفت که در راستای هجوم ملخ ها تاکنون خسارتی به مزارع این شهرستان وارد نشده و بیشتر خسارت درمراتع بوده است.

با این تفاسیر ،ملخ های صحرایی از جمله آفات بخش کشاورزی به حساب می آیند که در طول زندگی خود ۵۰۰ گرم از انواع محصولات کشاورزی را مصرف می کنند اما بیشتر علاقه مند به مصرف گونه های زراعی و باغی هستند، از این رو با ورود این آفت به استان خطری جدی محصولات کشاورزی استان را تهدید می کند.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان حفظ نباتات این ملخ‌های پرنده روزانه، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق این رقم به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت در روز نیز می‌رسد؛بنا به گفته مسئولان جهاد کشاورزی گچساران تاکنون هیچ خسارتی به مزارع و باغات این شهرستان وارد نشده است اما با این وجود، رصد و پایش مزارع همچنان ادامه دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: