به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اقدامات نیک و ماندگار نیرو‌های مسلح در صحنه‌های مختلف طی سالیان گذشته، باعث شده است که همگان نسبت به رویکرد جدید ارتش در زمینه «کمک به حفظ محیط زیست» امیدوار باشند.
"خیبرآنلاین" - «ورود نیرو‌های مسلح برای کمک به حفظ محیط زیست» موضوعی است که از روز گذشته (۱۷ خرداد) و با ابلاغ ماموریت فرمانده کل ارتش، مجدا مورد توجه قرار گرفته است.

چرا نسبت به ورود ارتش برای حفظ محیط زیست «خوش‌بینی» وجود دارد؟

به گزارش میزان، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» در ابلاغ روز گذشته به مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دستورات لازم را در زمینه بررسی چگونگی «کمک موثر ارتش به حفظ محیط زیست» صادر کرد.

در بخشی از این دستور آمده است: در حالی که آحاد رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران جان خود را برای حفظ حتی یک وجب از خاک ایران عزیز تقدیم می‌کنند و در حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل، آتش سوزی و ... به کمک مردم می‌شتابند لازم است در مورد حفظ محیط زیست نیز بیش از گذشته تلاش کنند؛ لذا به آن مرکز مأموریت داده می‌شود با استفاده از نظرات خبرگان و نخبگان چگونگی کمک موثر ارتش به حفظ محیط زیست را بررسی و نتیجه را ارائه کنند.

اقدامات نیک و ماندگار نیرو‌های مسلح در صحنه‌های مختلف طی سالیان گذشته، باعث شده است که همگان نسبت به رویکرد جدید ارتش در زمینه «کمک به حفظ محیط زیست» امیدوار باشند.

کمک‌رسانی نیرو‌های مسلح به بخش‌های مختلف کشور در مقاطع زمانی گوناگون، در شرایطی است که از میزان توجه و اهتمام آنها در حوزه ارتقا توان دفاعی و بازدازندگی نظامی کاسته نمی شود و این موضوعی است که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره و پس از رونمایی از دستاورد‌های جدید نظامی، آن را به اثبات رسانده اند.

طبق اصل یکصد و چهل و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «دولت {حاکمیت} باید در زمان صلح از افراد و تجهیزات فنی ارتش در کار‌های امدادی، آموزشی، تولیدی، و جهاد سازندگی، با رعایت کامل موازین عدل اسلامی استفاده کند در حدی که به آمادگی رزمی ارتش آسیبی وارد نیاید».

نیروهای مسلح در خدمت مردم؛ از گسترش خدمات‌رسانی تا ارتقاء توان رزمی

طی سالیان سپری شده از دوران دفاع مقدس، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، بسیج و وزارت دفاع، در زمینه ارائه کمک‌های غیرنظامی به حاکمیت نقش برجسته‌ای ایفا کردند.

کمک‌های غیرنظامی نیرو‌های مسلح به حاکمیت بلافاصله پس از پایان هشت سال دفاع مقدس آغاز شد. زمانی که نیرو‌های بسیجی و جهاد سازندگی با حضور پررنگ در مناطق آسیب‌دیده از جنگ و همچنین مناطق محروم و کم‌برخوردار به بهبود روند زندگی مردم این نواجی در زمینه‌های گوناگون کمک می‌کردند.

با گذشت چند سال از جنگ تحمیلی، سازندگی‌های سپاه پاسداران با محوریت «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)» که در سال ۱۳۶۸ بنا نهاده شده بود، جان تازه‌ای به زیرساخت‌های کشور بخشید و ما را در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا کرد. «ساخت بزرگراه‌های چند صد کیلومتری»، «احداث صد‌ها کیلومتر شبکه ریلی»، «ساخت چندین تونل در نواحی صعب‌العبور»، «اجرای هزاران پروژه سنگین شهری در نقاط مختلف کشور» و «ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز در فار‌های مختلف و با قابلیت‌های متنوع» باعث شد که این قرارگاه به عنوان یک پیمانکار مطمئن، خوش‌قول و به‌صرفه در سطح کشور شناخته شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت امسال در جمع مسئولان نظام گفتند: این پالایشگاه میعانات گازی که در بندرعبّاس به عنوان ستاره‌ی خلیج فارس راه افتاد، یک نمونه‌ای از خودکفایی است. الان حدود یک‌سوّمِ مصرف مُسرفانه‌ی بنزین کنونی را همین تشکیلات، همین پالایشگاه دارد به ما میدهد -الان مصرف بنزین در کشور مُسرفانه است؛ همین صد میلیون لیتر و نود میلیون لیتر و گاهی بیشتر و گاهی یک خرده کمتر در روز، مسرفانه است، نباید باشد؛ لکن تقریباً یک‌سوّمِ همین را به وسیله‌ی همین پالایشگاه [تأمین میکنیم]- که این [پالایشگاه]سال ۸۶ شروع شد، یک مدّتی لنگ شد، باز به همّت سپاه بحمدالله راه افتاد، الان هست؛ خودکفایی یعنی این. این را خیلی باید اهمّیّت داد. در همه‌ی زمینه‌ها ما بایستی به خودکفایی فکر کنیم. قدرت کشور در خودکفایی است؛ اقتدار کشور، آبروی کشور در خودکفایی است؛ باید بتوانیم ارکان لازم نیاز‌های خودمان را خودمان تهیّه کنیم.

طی سالیان اخیر به موازات افزایش تعداد حوادث و سوانح کشوری، دامنه خدمات نیرو‌های مسلح به دولت جمهوری اسلامی نمود بیشتری پیدا کرده است.  امدادرسانی فوری و بدون چشم‌داشت نیرو‌های ارتش، سپاه، بسیج و وزارت دفاع در مواقعی نظیر زلزله کرمانشاه، سیل اخیر در استان‌های مختلف و حتی حوادثی مانند سقوط هواپیمای مسافربری باعث شده است که به محض وقوع اتفاق غیرمترقبه‌ای در سطح کشور، اذهان عمومی فورا به سمت کمک‌رسانی نیرو‌های مسلح معطوف شود.

«نجات جان انسان‌ها در دقایق و ساعات ابتدایی حادثه»، «بیرون کشیدن لوازم ضروری زندگی مردم از زیر آوار به هنگام زلزله و از درون خانه به هنگام سیل»، «راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی و ارائه خدمات رایگان در حوزه‌های مختلف درمانی و بهداشتی به آحاد حادثه‌دیدگان»، «ایجاد راه‌های مواصلاتی جدید برای تسریع روند امدادرسانی»، «راه‌اندازی پل هوایی از طریق استفاده از بالگرد‌ها جهت کمک‌رسانی به ساکنان نواحی صعب‌العبور»، «نصب چادر و استقرار کانکس در مناطق آسیب‌دیده» و «توزیع کمک‌های مردمی و دولتی میان حادثه‌دیدگان»، از جمله کمک‌رسانی‌های کلان نیرو‌های مسلح در مواقع حوادث طبیعی است. اقداماتی که در مناطق ارسباران و سرپل‌ذهاب و آق‌قلا و پلدختر و خوزستان انجام شد و در هر نوبت تجربه‌ای جدید را نصیب نیرو‌های مسلح می‌کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۸ فروردین امسال در دیدار فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی زمینی بیان کردند: در زلزله‌ی کرمانشاه حضور ارتش و دیگر نیرو‌های مسلّح یک حضور حیاتی بود، یعنی واقعاً اگر چنانچه در آن مناطق اساسی زلزله‌زده این‌ها نبودند و به کمک مردم نمی‌شتافتند، تلفات ما -غیر از ویرانی‌های گوناگون- قطعاً چند برابر میشد؛ این مال زلزله‌ی کرمانشاه. در این سیل اخیر هم، حالا من البتّه به نیرو‌های مسلّح دستور دادم که بروند، امّا من میدانم و اطّلاع دارم که قبل از دستور من هم بخش مهمّی از نیرو‌های مسلّح -ارتش و سپاه و دیگران- در میدان بودند. ارتش در گلستان، قبل از ستاد بحران حضور پیدا کرد، قبل از اینکه پای ستاد بحران به آنجا برسد، ارتش آنجا حضور داشت؛ «حُصُونُ الرَّعِیَّة» یعنی اینها. فقط هم این حضور، حضور آلات و وسایل و مانند این‌ها نبود؛ [بلکه]جسمشان، بدنشان، توان جسمانی‌شان در خدمت مردم بود. سرهنگ ارتشی خم میشود که یک پیرمرد پایش را بگذارد روی پشت او، سوار [کامیون]بشود! ببینید این‌ها چیز‌هایی است که میماند، در حافظه‌ی تاریخ گم نمیشود؛ این را ملّت ایران دیدند، این «حُصُونُ الرَّعِیَّة» است؛ این یعنی ارتش وقتی میگوید «ارتش فدای ملّت» صادق است در این کلام، دارد کار میکند؛ این‌ها ارزش‌هایی است که وجود دارد.

روحیه جهادی و عملکرد انقلابی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران که اصلی‌ترین عامل پیشرفت‌های خیره‌کننده نظامی کشورمان است، این روز‌ها خریداران زیادی پیدا کرده است. حتی شرکت‌های خودروسازی «ایران خودور» و «سایپا» هم وقتی دیدند که که نظامیان ما با توان داخلی خود هواپیمای جنگنده و موشک بالستیک و زیردریایی ۶۰۰ تُنی می‌سازند، تصمیم گرفتند که با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند و از تجارب و توان متخصصان حوزه نظامی کشور بهره ببرند.

خودروی ایرانی جان می‌گیرد/ انتقال تفکر حوزه موشکی به صنعت خودروسازی؟

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم در شرایطی که خطرات زیست محیطی و انسانی فراوانی، محیط زیست غنی کشورمان را دچار مخاطره کرده است، ورود نیرو‌های مسلح و به طور مشخص ارتش در زمینه «کمک موثر برای حفظ محیط زیست» چه اثرات و نتایجی را می‌تواند در پی داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: