به‌روز شده در: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
پیش‌فروش های غیر قانونی خودرو سازها
خودروسازان دلیل عدم تحویل این خودرو‌ها را کمبود و یا نقص قطعات عنوان می‌کنند و لازم به ذکر است که طبق آمار‌های موجود، بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ متوقف شده است. کما اینکه دو روز قبل نیز، چند عکس هوایی از پارکینگ‌های ایران خودرو نیز منتشر شد که نشان از آن داشت این پارکینگ‌ها مملو از خودرو های آماده است!
"خيبرآنلاين" -  موضوع پیش‌فروش خودرو توسط خودرو ساز ها و بد قولی این شرکت ها در تحویل به موقع خودرو به مشتریان، موضوعی است که هر از چندگاهی با شکایات مردمی در اخبار رسانه‌ها مطرح می‌شود.

خودروسازان دلیل عدم تحویل این خودرو‌ها را کمبود و یا نقص قطعات عنوان می‌کنند و لازم به ذکر است که طبق آمار‌های موجود، بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ متوقف شده است. کما اینکه دو روز قبل نیز، چند عکس هوایی از پارکینگ‌های ایران خودرو نیز منتشر شد که نشان از آن داشت این پارکینگ‌ها مملو از خودرو های آماده است!

به گزارش رجانیوز، بدعهدی های متعدد خودرو سازان در تحویل‌ خودرو های پیش خرید شده توسط مردم، به طوری بود که در 13 خرداد ماه سال جاری، سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده و گفت: « تا خودرو‌های مشتریانی که پشت نوبت هستند تحویل داده نشود، نباید پیش فروشی صورت گیرد.»

علی‌رغم این مصاحبه سراج، شرکت ایران خودرو طی هفته ای که گذشت، در اطلاعیه هایی، از طرح پیش فروش های جدیدی خبر داد.


در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ ایران خودرو اقدام به فروش خودروی دنا پلاس اتوماتیک کرد که میزان پیش پرداخت این خودرو‌ها ۸۰ میلیون تومان و زمان تحویل آن‌ها فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر ۱۳۹۹ اعلام شده است!

 



 

این شرکت خودرو سازی در ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۸ بخشنامه طرح فروش فوری تنظیم بازار را منتشر کرد که موعد تحویل خودرو ها حداکثر 30 روز اعلام شده است.


گروه خودرو سازی سایپا نیز چندی است که روزانه اقدام به پیش فروش محصولات خود کرده و کته جالب توجه در این پیش فروش این است که در آن اعلام نشده که زمان تحویل خودرو چند روزه است.

پیش فروش‌های جدید ایران خودرو و سایپا درحالی است که بنا به گفته سراج، شرکت‌های خودرو ساز موظف بودند تا وقتی که خودرو های مشتریانی که پشت نوبت هستند را تحویل داده ندهند، پیش فروش جدیدی انجام ندهند.

 



 

طبق مصاحبه‌ای که احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در اول خرداد امسال با رسانه ها داشته است، «سایپا و ایران خودرو حدود ۶۰۰ هزار خودرو به مردم تعهد دارند که باید آن‌ها را تحویل بدهند!»

اکنون این پرسش مطرح است که آیا تعهدات ایران خودرو در سال ۱۳۹۸ انجام شده که این خودروساز دوباره اقدام به پیش فروش خودرو های خود نموده است؟

 
پارکینگ‌های پر و ادعاهای خودروسازان

طی چند وقت اخیر، بد قولی شرکت های خودرو ساز در تحویل خودروهای پیش فروش شده، داد مردم را در آورده است و از آنجایی که بدعهدی خودروسازان مسبوق به سابقه است، مردم از عملکرد شرکت های خودرو ساز دل خوشی ندارند.

خودروسازان دلیل عدم تحویل این خودرو‌ها را کمبود و یا نقص قطعات عنوان می‌کنند و لازم به ذکر است که طبق آمار‌های موجود، بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ متوقف شده است. کما اینکه دو روز قبل نیز، چند عکس هوایی از پارکینگ‌های ایران خودرو نیز منتشر شد که نشان از آن داشت این پارکینگ‌ها مملو از خودرو های آماده است!


«اکنون سوالی که باید از مسئولین از مدیران ایران خودرو پرسید این است که که ایران خودرو چگونه اقدام به پیش فروش خودروی دنا نموده است، در حالی که طبق اطلاعات ارائه شده توسط انجمن خودروسازان این خودرو تنها ۷۰ درصد داخلی سازی شده و برای تکمیل ۳۰ درصد دیگر آن باید واردات انجام شود و این در حالی است که صنعت خودروسازی ایران با تحریم رو به روست و واردات قطعات خودرو به داخل کشور با ابهاماتی مواجه است.

چه تضمینی وجود دارد که خودروسازان بتوانند خودرو‌های پیش فروش شده دنا را در یک سال آینده تحویل بدهند و در آن زمان نیز بهانه نقص قطعات را جهت عدم تحویل نیاورند؟»

جدای از این، با توجه به این رفتار های خودرو سازان، سوالی که به ذهن مردم متبادر می‌شود این است که اول؛ چرا نهاد های ذی‌ربط-از دولت و مجلس گرفته تا سازمان حمایت از مصرف کنندگان- تاکنون با بدعهدی های شرکت‌های خودرو سازی بر خورد جدی نداشته اند و این شرکت ها را وادار به عمل به تعهدات نکرده اند؟ و دوم اینکه چرا با وجود بد قولی های متعدد خودرو سازان، این شرکت‌ها همچنان اقدام به پیش فروش تولیدات خود می‌کنند؟


سوم؛ چرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان که در چنین برهه هایی باید به کمک مصرف کنندگان بیاید، به ماجرای تعلل شرکت‌های خودرو ساز در تحویل به موقع خودرو به مشتریان، ورود نمی‌کند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: