به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اصلاح ساختار بودجه گفت: قرار بود با دستور رئیس مجلس اصلاح ساختار بودجه ظرف 4 ماه عملیاتی شود ولی الان تقریباً 3 ما از آن زمان تعیین شده گذشته ولی هنوز لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور به مجلس نرسیده است.
"خیبرآنلاین" -  «حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس  با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: بنده در این خصوص در صحن مجلس هم تذکر دادم؛ به هر حال اصلاح ساختار بودجه یک امر بسیار ضروری برای کشور است.

به گزارش راه دانا، وی تصریح کرد: اگر بنا باشد مقام معظم رهبری مطلبی رو بگویند و دولت و مجلس به موقع عمل نکنند و مردم در این گرفتاری ها باقی بمانند، ما به وظایفمان عمل نکرده ایم.

10 روز از پایان مهلت رهبر معظم انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه گذشت/ حاجی دلیگانی: هنوز لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور به مجلس نرسیده است

نماینده مردم شاهین شهر خاطر نشان کرد: در آذر ماه 97 زمانی که دولت می خواست بودجه 98 را به مجلس بیاورد، رهبری دیدند که لایحه بودجه متناسب با شرایط کشور در سال 98، تنظیم نشده است و خواستار این مسئله بودند که دولت باید بودجه کشور را به نوعی بنویسد که حد اقل بتواند دو سال کشور را در شرایط تحریم ها اداره کند.

حاجی دلیگانی افزود: به اعتقاد ما این مطلب به درستی دریافت نشده است و تنها کاری که دولت در لایحه بودجه انجام داد این بود که دو سقف بودجه را آورد، یعنی یک سال 107 هزار میلیارد تومان و یک سال 147 هزار میلیارد تومان که این مسئله در کمیسیون تلفیق یک عدد شد.

هنوز لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور به مجلس نرسیده است

وی بیان داشت: در هر صورت برای حل مشکلاتی که با اعمال تحریم ها برای کشور بوجود آمده است، خیلی تلاش نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که قرار بود با دستور رئیس مجلس اصلاح ساختار بودجه ظرف 4 ماه عملیاتی شود گفت: الآن تقریباً 4 ماه از آن زمان تعیین شده گذشته ولی هنوز لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور به مجلس نرسیده است.

حاجی دلیگانی اذعان کرد: بعد از تذکری که در چند روز گذشته به دولت دادیم، دولت اعلام کرد کارهایی را انجام داده است، اما هنوز خروجی کار دولت به مجلس نرسیده است.

وی اصلاح ساختار بودجه را مسئله مهمی برشمرد و گفت: به نظر می رسد بعد از این که اصلاح ساختار بودجه به مجلس برسد، اگر جلسات کمیسیون ها پشت سر هم برگزار شود شاید 2 تا 3 ماه به طول بانجامد و عملاً بیش تر سال گذشته است، در حالی که برای کشور یک ضرورت است.

نماینده مردم شاهین شهر در ادامه به برخی از موارد اصلاحی اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص اصلاح ساختار بودجه موضوعاتی از جمله کنترل و هدایت نقدینگی که برای اقتصاد کشور یک سم مهلک شده است، در نظر گرفت و اعمال کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: موضوع اصلاح سیستم نظام بانکی و مسئله یارانه ها با مبلغی بیش از 840 هزار میلیارد تومان است که بخش کوچکی از آن آشکار و بخش عمده آن پنهان است و همچینین منابعی که باید به سمت تولید هدایت شود و از طرفی معیشت مردم و راهکار هایی برای توجه بیش تر به اقتصاد مردم از جمله محورهایی هستند که در اصلاح ساختار بودجه باید لحاظ شود.

وی با تاکید بر این که کشور نباید وابسته به صادرات نفت خام و میعانات گازی خام به خارج باشد تصریح کرد: طرح توسعه پالایشگاه ها نیز می تواند مسئله مهمی در اصلاح ساختار بودجه باشد و کشور را در یک مسیری قرار دهد که هم رفاه مردم در آن دیده شود و همچنین سبب این خواهد شد تهدیداتی که در این شرایط علیه کشور می شود به فرصت تبدیل شود.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که "مجلس در خصوص مطالبه رهبری چه اقداماتی کرده است؟" گفت: مجلس به نسبت در بحث قانون گذاری موفق تر بوده است، اما در بحث نظارت یک مقداری از ابزارهایی که باید استفاده می کرد به موقع استفاده نکرد.

وی ادامه داد: مثلاً وقتی دولت از قانون استنکاف می کند و به درستی اجرا نمی کند، مجلس می تواند ماده 234 را اعمال کند یعنی سریعاً به قوه قضاییه گزارش دهد تا با مسئول مربوطه برخورد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد: شاهد هستیم که 2 هفته یا 10 روز برای این موضوع قرار داده شده است ولی از آن طرف ماه ها طول می کشد تا یک گزارش ماده 234 از کمیسیون بیرون بیاید و تازه در نوبت صحن قرار بگیرد.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: در بحث تحقیق و تفحص هایی که باید ظرف 2 هفته تعیین تکلیف شوند می بینیم که ماه ها به درازا می کشد.

وی اظهار داشت: این ها نکاتی است که متاسفانه هیئت رئیسه باید تدابیری را اتخاذ کند تا مجلس بتواند وظیفه نظارتی خود را حفظ کند اما شاهد هستیم که در حال حاضر هیئت رئیسه تصمیم گرفت تا جلسات کمیسیون ها در روزهای یک شنبه و سه شنبه برگزار شود، اما سه شنبه کمیسیون ها برقرار نمی شود.

نماینده مردم شاهین شهر خاطر نشان کرد: هفته گذشته اعلام شده بود که همه کمیسیون ها جلسه دارند و من یکی یکی به همه 15 کمیسیون تخصصی سر زدم و دیدم که تمامی جلسات کمیسیون ها تعطیل شده است که این مسئله جای تاسف دارد.

وی در پایان به عواقب تعطیلی کمیسیون ها اشاره کرد و گفت: در اثر عدم برقراری جلسات کمیسیون ها طبیعتا شاهد خواهیم بود که موضوعاتی چون سوال، یک ماده 234 یا یک تحقیق و تفحص و یا ماده 45 در نوبت بماند و در حقیقت نقش نظارتی مجلس یعنی هیچ.
برچسب ها: مهلت ، لایحه ، بودجه ، مجلس ، رهبر ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: