به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حدود ۳۰۰ مسافر بی‌گناه را در آسمان می کُشید، با کمک به سعودی‌ها در یمن جنایات مکرر می کنید، آن‌وقت از حقوق بشر دم می زنید!
"خیبرآنلاین" - امام خامنه‌ای در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان قوه‌ی قضائیه «عدالت» را محور اساسی دستگاه قضا خواندند و با ابراز خرسندی از اقدام رئیس قوه در تهیه‌ی برنامه‌ای خوب برای ایجاد تحول در این دستگاه، «اجرای زمان‌بندی‌شده، شجاعانه و متکی بر روشهای مبتکرانه‌ی این برنامه» را کاملاً ضروری برشمردند و با تجلیل از ایستادگی تحسین‌برانگیز 40 ساله‌ی مردم در مقابل زورگویان جهانی افزودند: ملت مظلوم و مقتدر ایران، در مقابل فشارها، تهمتها و اهانتهای شریرترین حکومت جهان یعنی آمریکا از اهداف خود کوتاه نمی‌آید و مسیر انقلاب و امام را برای دستیابی به عزت، رفاه و پیشرفت و سرافرازی ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبریک هفته‌ی قوه‌ی قضائیه و تجلیل از شخصیت شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به‌عنوان بنیانگذار دستگاه قضائی در نظام اسلامی، گفتند: شهید بهشتی، انسانی صاحب فکر و اراده، قوی، منضبط، اهل کار، بانشاط و به معنی واقعی یک نعمت بزرگ بود.

ولی امر مسلمین اهمیت قوه‌ی قضائیه را مبتنی بر وظیفه‌ی اصلی آن یعنی «اقامه‌ی عدل» دانستند و افزودند: قوه‌ی قضائیه در نظام جمهوری اسلامی همچون نهالی جدید روزبه‌روز رشد کرده و در دوره‌های مختلف پیشرفتهایی داشته است که در دوره‌ی جدید نیز باید نسبت به دوره‌های قبل، پیشرفت و آورده‌ی جدیدی داشته باشد.

ایشان با تأکید بر اینکه مهمترین مأموریت قوه‌ی قضائیه در دوره‌ی جدید «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» است، خاطرنشان کردند: تحول به معنای استفاده از شیوه‌های کارآمدتر و مؤثرتر و بهینه شدن شیوه‌های قبلی و همچنین رفع نقصها، خلاءها و اشکالات گذشته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد تحول در قوه‌ی قضائیه را نیازمند «طراحی کلان» و «برنامه‌ی مدون و زمانبندی‌شده» دانستند و گفتند: برای ایجاد تحول، برنامه‌ریزی و زمانبندی 50% کار است و 50% بقیه مربوط به تحرک و اقدام و عمل است.

امام خامنه‌ای با ابراز امیدواری به تحقق تحول در قوه‌ی قضائیه در دوره‌ی جدید، تأکید کردند: باید اجرای سند آماده‌شده‌ی تحول، بدون تأخیر شروع شود.

ایشان در ادامه با اشاره به وظایف گسترده‌ی قوه‌ی قضائیه در قانون اساسی و جایگاه بسیار مهم این قوه افزودند: «احیای حقوق عامه که گستره‌ی وسیعی از اقتصاد و امنیت تا عرصه‌ی بین‌المللی را در بر می گیرد»، «گسترش عدل و آزادی‌های مشروع»، «پیشگیری از وقوع جرم» و «نظارت بر حُسن اجرای قانون» از جمله‌ی این وظایف مهم است که اجرای آنها نیازمند شیوه‌های نو و ابتکاری و انسانهای توانا است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی دیگر از وظایف مهم قوه‌ی قضائیه را «مبارزه‌ی سختگیرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تأکید کردند: مبارزه با فساد در دورن قوه‌ی قضائیه در اولویت است زیرا حتی یک عنصر ناباب در دستگاه قضایی می تواند زحمات قضات شریف و پاکدامن و کارکنان امین این قوه در سراسر کشور را مخدوش کند و تأثیرات مخربی بر جای بگذارد.

ولی امر مسلمین گفتند: گناه فردی که مسئول مبارزه با فساد است و دچار فساد می شود، چندبرابر و نابخشودنی است، بنابراین در این موضوع سختگیری شود.

ایشان با اشاره به تهمت و بدگویی و تعرض به قوه‌ی قضائیه به ویژه در فضای بی در و دروازه‌ی مجازی خاطرنشان کردند: در طول تاریخ، امیرمؤمنان یعنی مظهر کامل عدالت را هم به بی‌عدالتی متهم می کردند، بنابراین فضاسازی و تهمت نباید در عزم و اراده و فعالیتها تأثیر منفی بگذارد.

رهبر معظم انقلاب «تصویرسازی از قوه‌ی قضائیه در افکار عمومی» را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید در این زمینه کاملاً مراقب و هوشیار بود چراکه برخی حوادث ممکن است خصوصیات یک قوه‌ی قضائیه‌ی خوب یعنی شرافت، صداقت و عدالت را در چشم مردم، برعکس جلوه دهد.

ایشان در تبیین خصوصیات ضروری دستگاه قضا در افکار عمومی تأکید کردند: دستگاه قضا در چشم مردم باید در «انتصابات، احکام، گفتار و رفتار» دارای «حکمت» باشد و مردم کارهای این قوه را متکی بر «کار علمی و کارشناسی» ببینند.

«برخورداری از گوش شنوا در همه‌ی مراحل قضائی و صبر و حوصله‌ی شنیدن از همه‌ی شاکیان و متهمان» و نیز «برخورداری از قاطعیت و اقتدار» 2 خصوصیت دیگری بود که رهبر معظم انقلاب آنها را برای تصویر دستگاه قضا در افکار عمومی کاملاً ضروری خواندند.

امام خامنه‌ای «طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها» را ضربه به اقتدار قوه‌ی قضائیه دانستند و خاطرنشان کردند: وقتی پرونده‌ای 10 سال در محاکم به نتیجه نمی رسد، از نظر مردم نشان‌دهنده‌ی ناتوانی و سردرگمی دستگاه قضائی در این پرونده است، بنابراین باید پرونده‌ها با سرعت لازم به نتیجه برسند و احکام صادرشده اجرا شوند.

رهبر معظم انقلاب «رفتار، گفتار، عملکرد و تبلیغات صحیح» را زمینه‌ساز ترسیم تصویر مناسب از قوه‌ی قضائیه در اذهان عمومی خواندند و افزودند: همه‌ی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما باید به دستگاه قضا کمک کنند.

معظم له دقت در انتصابات قضائی را مهم برشمردند و با استناد به فرمان امیرمؤمنان به مالک اشتر درباره‌ی انتخاب برترین مردم برای قضاوت افزودند: مسئولان و مدیران قضائی، این فرمان تاریخی را حتماً مطالعه کنند و در انتصابات و گزینش‌ها خصوصیاتی را که امیرمؤمنان مورد تأکید قرار داده، ملاک عمل قرار دهند.

«توجه به اخلاق و روشهایی که در روندِ ظاهراً خشک کارهای دستگاه قضا باعث تلطیف می شود»، توصیه‌ی دیگر رهبری به مسئولان قضا بود.

ایشان افزودند: با همه‌ی مراجعان و در همه‌ی مراحل قضائی خوش‌رفتار، باحوصله و صبور رفتار کنید و با توصیه به عفو و گذشت، به روشهایی نظیر احیای حکمیت و استفاده‌ی صحیح از شوراهای حل اختلاف اهمیت دهید.

ولی امر مسلمین همچنین با اشاره به مسائل روز، افزودند: این روزها خبرگزاری‌های خارجی به نقل از کارشناسان مکرر اذعان می کنند که ملت ایران را نمیتوان با فشار و تهدید و تحریم به زانو درآورد. البته این واقعیت ناشی از حوادث ماه‌های اخیر نیست، بلکه نتیجه‌ی 40 سال ایستادگی، عزت، عظمت و اقتداری است که ملت ایران از خود نشان داده است.

ایشان پیروزی انقلاب را نقطه‌ی بیرون آمدن ملت از «لاک ذلت و توسری‌خوری» برشمردند و خاطرنشان کردند: در 4 دهه‌ی اخیر، تلفیق هویت ایرانی با خصوصیات اسلامی موجب شده فشارهای زورگویان جهانی تأثیری در روند حرکت ملت نداشته باشد.

رهبر معظم انقلاب حضور همیشگی در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس و همچنین شرکت در انتخابات متعدد را نشانه‌ی عزم و اراده‌ی تحسین‌برانگیز ملت دانستند و افزودند: در اواخر امسال نیز انتخابات داریم که معتقدم با وجود تردیدافکنی برخی‌ها، مردم در آن انتخابات نیز با شور و شوق شرکت می کنند و عظمت خود را نشان می دهند.

امام خامنه‌ای اتهامات، اهانتها و دشنامهای شریرترین حکومت جهان یعنی آمریکا به ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: منفورترین و خبیث‌ترین دولت جهان که عامل جنگ، تفرقه، چپاول و غارت کشورها و ملتها است، ملت شریف ایران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار می دهد اما مردم ایران از این اعمال زشت آمریکا جا نمی خورند و عقب نمی‌نشینند.

ایشان تحریم‌های آمریکا را ظلمی بارز به ملت ایران خواندند و تأکید کردند: ملت مظلوم اما در عین‌حال مقتدر ایران، به فضل الهی همچنان مثل کوه می‌ایستد و با قوت به حرکت خود ادامه می دهد و به همه‌ی مقاصد مورد نظرش دست می‌یابد.

رهبر معظم انقلاب پیروزی نظام اسلامی بر همه‌ی توطئه‌ها از جمله جنگ، فتنه، نفوذ، تحریکات تروریستی و دیگر اقدامات خباثت‌آمیز آمریکا را نشانه‌ی آشکار حمایت پروردگار از این ملت خواندند و افزودند: بخش اصلی اقتدار ملت، مرهون اعتقاد عمیق به حمایتهای الهی است.

ولی امر مسلمین پیشنهاد مذاکره‌ی آمریکا را یک «فریب» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن وقتی نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگیِ ملت ایران، پیشنهاد مذاکره می دهد و می گوید ملت ایران باید پیشرفت کند! البته این ملت حتماً پیشرفت خواهد کرد اما بدون شما و به شرطی که شما نزدیک نشوید.

ایشان با یادآوری همه‌کاره بودن آمریکا و انگلیس در دوران رژیم پهلوی گفتند: شما عامل عقب‌ماندگی ملت ایران در آن دوره‌ی منحوس هستید و الان هم حضور شما جز عقب‌ماندگی و توقف پیشرفت ایران هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب هدف اصلی پیشنهاد آمریکا برای مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» خواندند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، می‌ترسند جلو بیایند، بنابراین می خواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی می خواهند سر ملت بیاورند.

ایشان افزودند: اگر در مذاکرات حرف او را قبول کردی، پدر ملت درمی‌آید و اگر قبول نکردی همین فضاسازی‌های سیاسی، تبلیغات و فشارها ادامه خواهد یافت.

امام خامنه‌ای با اشاره به سوءاستفاده‌ی آمریکایی‌ها از ابزار حقوق بشر گفتند: شما حدود ۳۰۰ مسافر بی‌گناه را در آسمان می کُشید، با کمک به سعودی‌ها در یمن جنایات مکرر می کنید، آن‌وقت از حقوق بشر دم می زنید!

رهبر معظم انقلاب در پایان سخنانشان تأکید کردند: ملت ایران با ادامه‌ی راهی که اسلام، انقلاب و امام(ره) ترسیم کرده‌اند، اهداف باارزش و جذاب خود یعنی دستیابی به عزت، رفاه مادی، پیشتازی در علم و آرامش و امنیت اجتماعی را محقق خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: