به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حقیقتا من هیچ­ کدام از عملکرد آقای زنگنه را متناسب با منافع ملی­‌مان نمی­‌دانم چون خدمت شما توضیح دادم که چطوری خام­‌فروشی را ادامه داد، چطوری با شرکت­های شرقی به هم زدیم، چطوری مناطق نفت­ خیز جنوب را به چند تا تبدیل کرد و تضعیفشان کرد.
"خیبرآنلاین" - با توجه به وابستگی شدید بودجه دولتی به درآمدهای نفتی و سهولت تحریم فروش نفت خام به روش سنتی، آمریکا تحریم صادرات نفت ایران را به عنوان موثرترین و آسانترین شیوه در دستور کار خود قرار داده است. در نتیجه بررسی راهکارهای موجود برای مقابله با تحریم‌های نفتی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

به گزارش فارس، در این راستا نشست « فرصت ها و تهدیدهای داخلی و خارجی در شرایط تحریم نفت» با موضوع « بررسی راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا»، توسط واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در تالار شهید مطهری برگزار شد.

در این نشست هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و جلیل سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

* اگر فرآورده نفتی تولید و صادر می‌کردیم الان قابل تحریم نبودیم

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این نشست با انتقاد از عملکرد وزیر نفت در حوزه ساخت پتروپالایشگاه گفت: تیمی که الآن در وزارت نفت هستند 18 سال پیش هم حضور داشتند و این تیم مخالف تبدیل نفت خام به فراورده­ی با­ ارزش دیگری بودند.

وی ادامه داد: یعنی همان موقع­ بحث بود که بالاخره شما این نفت را خام نفروشید، آن را تبدیل به فراورده‌­های با­ارزش دیگر از جمله به بنزین کنید ولی دوستان می‌­گفتند که واردات بنزین خیلی بهتر است از اینکه ما پالایشگاه بزنیم.

وی ادامه داد: عدم ساخت پتروپالایشگاه یعنی اشتغال ایجاد نکنیم، یعنی فراورده­ با ارزش افزوده­ دیگری را تولید نکنیم و اگر ما این کار را کرده بودیم، الآن قابل تحریم نبودیم. همان بنزین تولید شده از نفت خام را ما می­دادیم به پاکستان و افغانستان و ترکیه و نیاز ما تامین شده بود.

خادمی گفت: بنابراین خود ما این فضا را ایجاد کردیم که تحریم اثر­گذار باشد. از آن طرف در تحریم قبلی ما کارهایی کردیم یا فضایی داشتیم که می­توانستیم به هر حال نفت خود را بفروشیم، درآمد داشته باشیم و کشور را بچرخانیم. اما در حال حاضر تیمی در وزارت نفت وجود دارد کاری کردند که اینبار اگر تحریم شدیم نتوانیم این نفت را هم بفروشیم.



عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: قبل از اینکه تیم فعلی در وزارت نفت با اروپایی­‌ها یا آمریکا به نتیجه برسند، شرکت‌های کشورهای شرقی که در کشور ما حضور داشتند، فاینانس می­ کردند، پروژه­ ها را انجام م ی­دادند و در زمان­هایی که ما تحریم بودیم به دلایل آن ارتباطی که با ما داشتند، نفت ما را می‌بردند در کشور خودشان ذخیره می­‌کردند.  برای اینکه انتقال منابع مالی را انجام بدهیم بانک برای ما می‌­زدند و کالاهای دیگر و نفت ما را هم به صورت سنتی می­‌خریدند. گوش به آمریکا نمی ­کردند و نفت ما را می ­­خریدند.

وی افزود: ما آمدیم به بهانه‌ کاربلد نبودن با آنها بدرفتاری کردیم و از کشور بیرون‌شان کردیم. کجا رفتند همان شرکت­هایی که ما گفتیم خوب بلد نیستند؟ الآن رفتند آمریکا و کانادا دارند پروژه انجام می­ دهند. ولی از این طرف چه اتفاقی افتاد؟ از این طرف اگر ما تحریم شدیم دیگر نفتمان را به آن صورت نمی­ خرند. اجازه نمی­ دهند نفت‌مان را ببریم ذخیره کنیم و بانک برای ما نمی­ زنند.

خادمی گفت: آن کشورها می­ گوید ما سال­ها که تحریم بودید، جنگ بودید به شما کمک کردیم. شما به محض اینکه فکر می­ کنید یک فضایی، پنجره­ای برای شما ایجاد شد، ما را کنار می ­گذارید. خب حالا بفرمایید. شانس آوردیم که آن کشورها به صورت ذاتی با آمریکا دشمنی دارند. اگر این دشمنی را واقعاً با آمریکا نداشتند، الآن مطمئن باشید همکاری ­های آنها خیلی کمتر بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به انفعال وزارت نفت در بازار گاز گفت: بنابراین ما خودمان داریم این کارها را انجام می­دهیم. یک بخشی از مشکلات فعلی تقصیر دشمن است که ما هم انتظاری از دشمن نداریم.

وی افزود: دشمن به ما گفت شما بازار گاز منطقه را از دست بدهید؟ دشمن به ما گفت شما قرارداد گازی را با پاکستان متوقف کنید؟ قرارداد گازی با پاکستان طوری بود که بعد از آن هم لوله می ­رفت هندوستان و ما اگر چند کیلومتر دیگر روی نقطه­ی صفر مرزی می ­رفتیم در قراردادمان بندی هست تحت نام take or pay یعنی چه آماده بود چه نبود، چه پول داشت چه نداشت بایستی پول گاز ما را بدهد.

خادمی اضافه کرد: خب چه کسی گفت این را متوقف کن. درست است، آمریکا دنبال آن بود که این متوقف شود. فشارش را می ­آورد، زورش را می ­زد ولی ما آن را متوقف کردیم. مسئولین جمهوری اسلامی این را ادامه نداند. این تقصیر آمریکا هست؟

وی گفت: حقیقتا من هیچ­ کدام از عملکرد آقای زنگنه را متناسب با منافع ملی­‌مان نمی­‌دانم چون خدمت شما توضیح دادم که چطوری خام­‌فروشی را ادامه داد، چطوری با شرکت­های شرقی به هم زدیم، چطوری مناطق نفت­ خیز جنوب را به چند تا تبدیل کرد و تضعیفشان کرد.

این نماینده مجلس افزود: بحث کرسنت را در مجلس نهم قول داده بود که سه ماهه آن را حل کند. هیچ­کس هم در این کشور سؤال نمی­ کند که آقا این کرسنت چه شد؟ تازه می‌آید مصاحبه می کند و بگم بگم می کند. خب بگو جریان چیست. البته ما که می ­دانیم جریان چیست.



خادمی با تاکید بر ضرورت توسعه صنایع پالایشی گفت: در بحث توسعه صنایع پالایشی ما می­توانیم پتروپالایشگاه احداث کنیم. اگر دولت یک حمایت­هایی کند، ما هم در کمیسیون انرژی و پژوهش­های مجلس نشستیم و یک طرحی آماده کرده‌ایم. یک طرحی که بالاخره دولت بیاید کمک کند، مواد خامش را به صورت وام بدهد، یک تنفس خوراکی برای شرکت‌های خصوصی داشته باشیم تا کار را جذاب کنیم و بتوانیم از این طریق جذب سرمایه داشته باشیم. نماینده­ها این موضع را دارند که این طرح را بالاخره تصویب کنند.

* در حوزه توسعه و ساخت پتروپالایشگاه‌ها سهل‌انگاری‌های عجیبی شد

جلیل سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم در ادامه با اشاره به ضرورت ساخت پالایشگاه گفت: در بحث پالایشگاه‌سازی در حالی که نیاز به فرآورده نفتی مانند بنزین داشتیم آقای زنگنه می ­گفت من نفت خام می­ فروشم بنزین وارد می­کنم. خب روند رشد چطوری بود؟

وی افزود: شما در سال رشد 10 درصدی در مصرف داشتید. یعنی باید سالی یک پالایشگاه می ­زدید. در حوزه توسعه و ساخت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها سهل‌انگاری‌های عجیبی شد. شما پالایشگاه‌های کشور را ببینید. همه به نوعی کپی‌­سازی بود. یعنی ما هیچ وقت نمی­‌آمدیم با سیاست روز، با استانداردهای روز، با آن به اصطلاح complexity که پالایشگاه­ها داشته باشند، بر اساس آن که ارزش افزوده ایجاد کنند، با محاسبات اقتصادی پالایشگاه احداث کنیم.

وی در ادامه افزود: ما در ساخت پالایشگاه صرفاً به عرضه و تقاضا نگاه می‌کردیم بدین صورت که یک رشد 10 درصدی در مصرف داریم، معادل این در واقع یک واحد جدید پالایشگاه زده می‌­شد.

سالاری گفت: پالایشگاه اراک را می بینیم، کپی پالایشگاه اصفهان است، پالایشگاه بندرعباس را می­ بینیم کپی پالایشگاه اراک است. یعنی دقیقاً با همان مدل قدیمی. خب نگاه تیم فعلی چه بود؟ نگاه این بود که خارجی می آید پالایشگاه می ­سازد، نیروهای داخلی بهره­ بردار اپراتور هستند. بدین صورت دانش فنی ما همه‌اش وارداتی می شود. یعنی ما الان صاحب کدام دانش فنی در حوزه­ پتروشیمی، در حوزه­ پالایشگاه هستیم؟



قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین افزود: در حوزه­ پالایشگاه در دنیا ابتدائاً از الگوهای ساده استفاده می شد یعنی یک وقت شرکت­ها به صورت یک تاپیک بودند. بعد تدریجاً complex شدند. نگاه این بود که شما در واقع ظرفیت ورودی را ثابت نگه داری بعد توسعه­ی کیفی دهی. یعنی بیایی تنوع محصول را کیفی­سازی کنی و اقتصاداین طرح­های بهینه­ سازی است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای پروژه‌های آپگریدینگ پالایشگاه‌ها گفت: یعنی آنچه که امروز در اراک اتفاق افتاده است. ما یک روزی در اراک فرض کنید 28 درصد نفت کوره داشتیم، امروز 11 درصد نفت کوره داریم. 6 میلیون بنزین داشتیم با کیفیت مثلاً یوروی 2 و 3، امروز مثلاً یوروی 4 و 5 داریم 16 میلیون بنزین داریم.

سالاری ادامه داد: پس یک بخشی هست که با توسعه­ی کیفی از نفت خام باید حد­اکثر استفاده را بکنی. ظرفیت را ثابت نگه داری و آنجا تنوع محصول ایجاد کنی و پالایشگاه را complex کنی.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در حوزه توسعه پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها گفت: اگر خارج بروید م بینید یک کارت سنتر هست می­گویی آقا من سرمایه ­گذار هستم، می ­گوید خیلی خب. در کدام حوزه؟ می­گویی در فلان حوزه. می­گویی این مطالعه ­اش، این داکیومنت آن، این مجوزهایش. شما بیا سرمایه‌گذاری­ات را انجام بده. در کشور ما امروز بروی در وزارت نفت بگویید آقای وزیر شما به عنوان حاکمیت، امروز ما آمدیم به عنوان بخش خصوصی سرمایه­ گذاری کنیم. شما یک بسته­ مطالعاتی به ما بدهید. ببینید آیا یک بسته دارند که به بخش خصوصی بدهند!



قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در ادامه گفت: پتروپالایشگاه در کشور امکان­پذیر است و زنجیره­ پایین­دستی هم امکان­پذیر هست. ببینید ما الآن با زنجیره­ پایین­ دستی هم داریم بد برخورد می­ کنیم و اجازه نمی دهیم بخش خصوصی در این حوزه وارد شود.

وی اظهار داشت: ما امروز با پتروشیمی ­ها چطور کار می­ کنیم؟ می­ گوییم سه ماهه بیا تسویه حساب کن. یعنی داریم به او تنفس می­ دهیم، خوراک نقدی اش را پرداخت نمی­ کنیم. اعتباری داریم به او می­دهیم ولی به بخش خصوصی به صورت اعتباری قرارداد نمی بندیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: