به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مسئولی که فرزندش به مدرسه‌ای می‌رود که حیاطش چند هزار متر است چه می‌فهمد شرایط مدرسه‌‌ای را که... ؛ مجلس قانونی مصوب کند که فرزندان مسئولان نظام هم در مدارس دولتی تحصیل کنند تا شاید با این ترفند، کیفیت مدارس دولتی ارتقا یابد!
"خیبرآنلاین" -  طبقات متوسط جامعه عنوان "لاکچری" را برای آنها انتخاب کرده‌اند، مدارسی که در اوضاع فعلی مدارس دولتی، خدمات قابل توجهی به دانش‌آموزان خاص خود ارائه می‌دهند، خدماتی برای جلب رضایت بیشتر مخاطب از شرکت در مسابقات خارج از کشور تا فوق‌برنامه‌های خاص، آموزش دو یا سه زبان خارجی، ناهار و... خدماتی که حتی رویای آن برای مدارس دولتی محقق نخواهد شد!

به گزارش تسنیم، درباره این مدارس لاکچری تا به امروز کم نشنیده‌ایم، مدارسی که مخاطبان خاصی هم دارند؛ چرا؟! چون تأمین شهریه‌ آنها در توان هر پدر و مادری نیست شاید به همین دلیل است که می‌گویند مخاطبان آنها وابسته به طبقه قدرت و ثروت جامعه‌اند.

مدتی قبل تصویری از یکی از همین مدارس لاکچری منتشر شد، مدرسه‌ای که دانش‌آموزان خود را به سفارت‌خانه یکی از کشورهای خارجی برده و دیداری با سفرای بلژیک، سوئیس و فرانسه برای آنها رقم زده بود آنهم به خاطر کسب مقام نخست در آزمونی بین‌المللی!

واقعیتی به نام "بی‌تفاوتی به مدارس دولتی"

پس از انتشار این تصویر، کاربران بسیاری در فضای مجازی نسبت به تفاوت کیفی مدارس در کشور معترض شدند و عدالت آموزشی را به عنوان گُم‌شده سیستم آموزشی کشور مورد نقد جدی قرار دادند البته این سؤال همچنان بی‌پاسخ ماند که "‌آیا علت بی‌تفاوتی به مدارس دولتی، اوضاع نامناسب اقتصاد کشور است یا باید به روی دیگر سکه هم توجه داشت و آن اینکه چند درصد از فرزندان مسئولان کشور چه در رده مقامات سطح بالا و چه مسئولان میانی، در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند که حالا وضعیت کیفی مدارس دولتی بخواهد جزو دغدغه‌های اصلی آنها قرار بگیرد؟!"




اینبار نوبت نماینده‌های مجلس برای تقدیر از مدرسه‌ای لاکچری!

در شرایطی که این موضوع به عنوان یک مطالبه و پرسش جدی از سوی افکار عمومی جامعه مطرح است و حتی برخی از معلمان و اساتید دانشگاه پیشنهاد دادند مجلس قانونی مصوب کند که فرزندان مسئولان نظام هم در مدارس دولتی تحصیل کنند تا شاید با این ترفند، کیفیت مدارس دولتی ارتقا یابد، به ناگهان تصویر دیگری از همان مدرسه  منتشر شد که اینبار تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مدرسه تقدیر می‌کنند و اتفاقاً یکی از آنها نماینده مردم سیستان وبلوچستان است که مدارس این استان در محرومیت رکورد زده‌اند!

البته حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با تکذیب ماجرای تقدیر از مدرسه غیردولتی گفت: "بنده هیچ لوح تقدیری به مدرسه‌ای ندادم و از هیچ مدرسه‌ای هم تعریف یا تقدیر نکرد‌ه‌ام و از ماجرا سوءاستفاده شده است چرا که امکان ندارد بنده از مدرسه‌غیردولتی تقدیر کنم! بنده به سالن اجلاس سران رفته بودم که موضوع همایش سند توسعه 1404 ایران بود و در این رابطه صحبت کردیم؛ اگر فردی می‌خواهد به موقعیتی برسد نباید به هر قیمتی اقدام به سوءاستفاده کند."



تلاش کردیم تا با دو نماینده دیگر"حمایت میرزاده" و "محمد بیرانوند" که تصاویر آنها هنگام تقدیر از مدرسه غیردولتی منتشر شده است صحبت کنیم اما یا پاسخ ندادند یا تلفن همراه آنها خاموش بود!



هر چند این تقدیر با عنوان نقش مراکز آموزشی در تحقق سند چشم‌انداز ایران 1404 انجام شده است و اتفاقاً ما نیز بر پیشرو بودن مدارس کشور در زمینه‌های علمی و آموزشی تأکید داریم اما پرسش اصلی این است، مسئولان و نمایندگان محترم آیا به همان اندازه نسبت به مدارس دولتی و استعدادهای دانش‌آموزان در این مدارس حساس هستید؟!

نماینده‌ای که از مدرسه‌ای لاکچری تقدیر می‌کند آیا همان اندازه درباره بی‌تفاوتی به وضعیت مدارس دولتی که سال‌های اخیر مدیران و کادر آموزشی این مدارس را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، حساس است؟ تا به امروز چند بار در صحن مجلس یا جلسات تخصصی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،  وضعیت نامناسب مدارس دولتی مورد پرسش قرار گرفته؟ نظارت که یکی از وظایف اصلی مجلس است تا چه اندازه مدنظر است تا قوانینی که وضع می‌شود نه فقط روی کاغذ بلکه در میدان عمل هم اجرا شود.

مدارسی که فقط ظاهر لوکس‌تری دارند!

مصطفی قادری دانشیار مطالعات برنامه درسی معتقد است، مدارسی که هم‌اکنون به اسم مدارس خیلی خوب در تهران فعالیت می‌کنند همگی نمونه مدارس مدرن هستند و شکل برنامه‌ریزی درسی آنها تفاوت چندانی با مدارس دولتی ندارد و فقط ظاهر آنها لوکس‌تر است حتی می‌توان گفت بیشتر برنامه‌های آنها زائد است، مدارس دولتی و غیردولتی و خاص، همه مثل هم هستند و این فریب خانواده‌هاست که می‌گویند این مدرسه بهتر از دیگری است، هیچ مدرسه‌ای بهتر از دیگری نیست مگر اینکه معلمش بهتر باشد.

و در پایان یکبار دیگر، صحبت‌های علی عبدالعالی؛ استاد دانشگاه علم و صنعت را مرور می‌کنیم که صحبت‌های او گویاترین توصیف از وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور است:

"مسئولی که فرزندش در مدرسه شین‌آباد یا زاهدان یا 40 درصد مدارسی که مشکل سیستم گرمایشی دارند، تحصیل نمی‌کند، مسئول مملکتی که فرزندش در مدرسه دولتی درس نمی‌خواند نه تنها نمی‌تواند دغدغه داشته باشد بلکه اجازه این کار را  هم ندارد، مسئولی که فرزندش به مدرسه‌ای می رود که حیاطش چند هزار متر است چه می‌فهمد از مدرسه‌ای که چند ماه بعد از آغاز سال تحصیلی چند معلم ندارد یا مشکل تغذیه دانش‌آموزانش را دارد! اگر این طور نیست، مسئولان محترم لطف کرده و شفاف‌سازی کنند و بگویند فرزندانشان در چه مدرسه‌ای درس می‌خوانند، نمایندگان مجلس باید قانونی را مصوب کنند تا فرزندان تمام مسئولان در مدارس دولتی درس بخوانند، اگر این اتفاق در سال 99 رخ بدهد سال 1400 وضع آموزش و پرورش ما زمین تا آسمان متفاوت می‌شود."
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: