به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مردم تا سال گذشته مثلا با 20 میلیون تومان پول و 500 هزار تومان اجاره بها می‌توانستند یک خانه اجازه کنند اما اکنون با حقوق‌های زیر دو میلیون تومان باید به‌عنوان مثال 50 میلیون تومان پول پیش و ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره هزینه کنند که چنین هزینه ای برای آن‌ها ممکن نیست.
"خیبرآنلاین" - خانه دار شدن این روزها به رویای دست نیافتی برای بسیاری از مردم تبدیل شده است. در فصل نقل و انتقالات اجاره نشین‌ها حالا دغدغه‌ها از خانه دار شدن به پیدا کردن سرپناهی مطلوب برای گذراندن یک سال دیگر تنزل پیدا کرده است. امروزه با افزایش سرسام آور اجاره بها و مشکلاتی که مردم در تامین این موضوع دارند، این مسئله به یک دغدغه اجتماعی بدل شده است و حتی مردم پویش صاحبخانه خوب راه انداخته اند تا در این همه مشکلات معیشتی و اقتصادی لااقل خودشان به داد هم برسند.



متاسفانه از طرح های دولتمردان به قول معروف آبی گرم نمی شود و این طرح‌ها بیشتر از اینکه کاربردی باشند و نتیجه خوبی در این اوضاع آشفته داشته باشند پرطمطراق و پرسر و صدا هستند. یکی از همین طرح ها اعطای وام به مستاجران برای تسویه بدهی‌هایشان است.

طرح «ماری آنتوآنتی» وزارت مسکن برای زوج‌ها

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره طرح اعطای وام برای تسهیلات مسکن و خانه دار شدن بیان می کند: « وزارت راه وشهرسازی تلاش کرده است که تسهیلات بانکی در حوزه ساخت مسکن قابل انتقال به خریدار باشد و هفته آینده مصوبه ای تکمیلی خواهیم داشت که اگر زوجی تا پنج میلیون تومان توانایی بازپرداخت وام مسکن در ماه را داشته باشد، بتواند در قالب توافق سه جانبه بین بانک، سازنده و خریدار بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن از بانک دریافت کند.»
 
این درحالی است کمتر زوجی پیدا می شود که این روزها توانایی بازپرداخت 5 میلیون تومان وام را داشته باشند و دیگرانی که این توانایی را ندارند چکاری باید برای حل مشکل خود انجام بدهند. این درحالی است که اغلب کسانی که اجاره نشین هستند استطاعت مالی کمی دارند و قطعا از پرداخت اجاره بها نیز وا مانده اند چه برسد به این ارقام بلندبالا.
 
بااین حال طرح وام به مستاجران و تسهیلات برای خانه دار شدن بیشتر یک طرح ماری آنتوآنتی است. مستاجرانی که این روزها ندارند اجاره بهای خود را بپردازند چطور می توانند بازپرداخت 5 میلیونی وامشون را بدهند. ماری‌آنتوانت واپسین ملکه فرانسه قبل ازانقلاب کبیر بود که وقتی به او گفتند مردم نان ندارند گفت خب شیرینی بخورند.
 
تقاضای چادر از هلال‌احمر به خاطر گرانی مسکن !

دولت درحالی خود را مشغول این طرح های کم اثر کرده است که وضعیت بازار اجاره مسکن بسیار پرچالش است. در همین رابطه اخبار عجیبی از سوی برخی از منابع موثق به گوش می رسد.
 
در همین رابطه، «احمد صفری»، نماینده مردم کرمانشاه با انتقاد از افزایش نجومی قیمت خانه در چند ماه اخیر و به دنبال آن افزایش قیمت رهن و اجاره، گفت: «این مسئله چنان برای مردم مشکل ایجاد کرده است که دیگر توان اجاره خانه را نیز ندارند تا جایی که تماس‌های بسیاری ازسوی همشهریان برای دریافت چادر از هلال احمر و ادامه زندگی با نصب چادر در پارک‌ها با من برقرار شده که این مسئله به مثابه یک مسئله ملی است.»

صفری اضافه کرد: مردم تا سال گذشته مثلا با 20 میلیون تومان پول و 500 هزار تومان اجاره بها می‌توانستند یک خانه اجازه کنند اما اکنون با حقوق‌های زیر دو میلیون تومان باید به‌عنوان مثال 50 میلیون تومان پول پیش و ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره هزینه کنند که چنین هزینه ای برای آن‌ها ممکن نیست.
 
همچنین اگر جستجوی کوتاهی در فضای مجازی انجام دهید عکس و خبرهای متعدد از آلونک نشینی در شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمان را می‌توان مشاهده کرد و اگر پا را فراتر بگذارید و در دنیای واقعی دنبال این افراد بگردید زمان زیادی را برای پیدا کردنشان نباید صرف کنید، هر چند تعدادشان آن‌قدرها نیست که بتوان به بخش بزرگی از جامعه آنها را تسری داد اما در دنیای واقعی هم وجود دارند، بسیاری از آنها آبرومند هستند و برای نجات از بی خانمانی اقدام به آلونک نشینی و یا کانکس نشینی در حواشی و شهرک‌های اطراف کرمان می‌کنند.
 
اخیرا نامه ای هم در فضای مجازی منتشر شده است که فردی از یکی از نمایندگان مجلس درخواست پولی برای ودیعه مسکن خود می کند اما این نماینده با نامه ای که به هلال احمر نوشته درخواست کرده که به وی چادر بدهند. البته این موضوعی یکی دیگر از شاهکارهای نمایندگان در مجلس دهم شورای اسلامی بود.
 

با این حال به نظر می رسد که اوضاع و احوال برخی از مردم تا جایی رسیده که به کانکس نشینی و چادرنشینی روی آورده اند و به قول نماینده کرمانشاه بایستی فکری برای این موارد کرد چراکه ممکن است مشکلات در سطح بزرگتری بروز کند. 
برچسب ها: دولت ، مردم ، چادر ، خانه ، مشکل ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: