به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
افزایش قدرت نظامی، دفاعی و بازدارندگی مقاومت یمن، متجاوزان سعودی را در بهتی پایان ناپذیر فرو برده است به گونه ای که آن‌ها می دانند در آینده نزدیک عملیات های بزرگی از سوی یمنی ها در راه است.
"خیبرآنلاین" - هرچند که از جنگ رژیم سعودی و متحدانش علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن بیشتر سپری می شود، بر قدرتِ نظامی و دفاعی ارتش و کمیته های مردمی یمن نیز افزوده می شود؛ قدرتی که هنوز هم پس از سپری شدن قریب به ۵ سال همچنان متجاوزان را مغلوب خود ساخته است.

به گزارش مهر، واقعیت آن است که نیروهای مقاومت یمن طی هفته های گذشته ضربات مهلکی را بر پیکره متجاوزان سعودی و متحدان آنها در جبهه های مختلف نبرد وارد آورده اند؛ ضرباتی که متجاوزان را در شوکی عمیق فرو برده و آنها اکنون برای رهایی از این شوک چاره اندیشی می کنند. ضربات نیروهای یمنی به متجاوزان سعودی و هم پیاله های آنها به پشتوانه قدرت موشکی و پهپادی فزاینده مقاومت یمن، محقق شده اند.

به عنوان نمونه، روز چهارشنبه گذشته بود که منابع وابسته به پدافند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سرنگونی پهپاد جاسوسی متجاوزان در جیزان خبر دادند. این پهپاد جاسوسی متجاوزان در شرق جبل الدود در جیزان سرنگون شد. به این ترتیب تعداد پهپادهای سرنگون شده متجاوزان ظرف دو هفته به عدد هفت رسید. این در حالی است که مواضع متجاوزان و مزدوران در جبهه های مختلف مرزی هدف حملات توپخانه ای گسترده ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار گرفتند و در جریان این حملات، متجاوزان متحمل خسارت های فراوانی شدند.

در همین حال، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیراً به سلسله اقدامات و عملیات های نظامی گسترده و فراگیر نیروهای یمنی علیه متجاوزان و مزدوران سعودی در جبهه های مختلف نبرد اشاره کرده است. وی در این خصوص گفته است: «طی دو ماه گذشته یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن ۳۶ عملیات انجام داده که ۱۵ عملیات آن با یگان توپخانه مشترک بوده است. یگان موشکی با پنج عملیات طی دو ماه گذشته فعال بوده است و تاسیسات نظامی یا تاسیساتی که برای اهداف نظامی مورد استفاده واقع می شد را دو موشک کروز، دو موشک بدر اف و شماری موشک کوتاه برد هدف قرار داده است».



سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه تاکید کرده است: «عملیات ما ضد تاسیسات دشمن که برای اهداف نظامی استفاده می شود، ادامه خواهد یافت. غیرنظامیان باید با هشدارهای ما با مسئولیت برخورد کنند. حمله به این تاسیسات تا زمان توقف حملات دشمن، ادامه خواهد داشت. عملیات ما توسعه می یابد تا اهداف مشروع دیگری را در دایره جغرافیایی گسترده شامل شود».

یحیی سریع در ادامه اظهارات خود گفته است: «فرماندهی کل نیروهای مسلح به دنبال بررسی اجرای مرحله دوم از عملیات بازدارندگی و واکنش مشروع است. نیروهای ما از کشور دفاع می کنند و حق مشروع در حمایت از شهروندان و سرزمین یمن از تجاوزات را انجام می دهند. ما به ماموریت های محوله به ما در حمایت از کشور و شهروندان و تحقق حاکمیت ملی تا آزادی همه اراضی یمن ادامه می دهیم».

همچنین سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده است: «رویاها و خوابهای طمع ورزان در یمن به گور خواهد رفت. همانطور که در حال حاضر جنگ افزارها و ادوات زرهی آنها و اجساد نظامیان و مزدوران آنها به گور فرستاده شده است. در اجرای عملیات های بیشتر به منظور رفع رنج های ملت یمن تردید نخواهیم کرد».

با وجود تحقق تمامی دستاوردهایی که سخنگوی نیروهای مسلح یمن بدان اشاره کرده است، به نظر می‌رسد که یمنی ها قصد تشدید حملات خود علیه مواضع و تأسیسات حساس و حیاتی سعودی را در سر می پرورانند. این مسأله در سلسله اظهارات و سخنان مقامات مختلف سیاسی و نظامی یمنی بیش از پیش آشکار می شود.

در همین ارتباط، «نصر الدین عامر» قائممقام وزارت اطلاع رسانی یمن می گوید: «پیام و هدف عملیات های اخیر نیروهای یمنی، متوقف کردن تجاوز به صورت کامل و رفع محاصره از یمن بود که برای محقق کردن این اهداف به صورت فعالانه به اعمال فشار بر متجاوزان از طریق عملیات هایی روی آوردیم که تشدید می شود. قطعاً این عملیات ها تاثیری جدی و دردناکی داشت و طی روزها و ماه های آینده ضربات دردناک تری به آنها وارد خواهیم کرد».



مقامات عربستان سعودی و متحدان آن به خوبی می دانند که تهدیدات یمنی ها مبنی بر تشدید حملات به مواضع حساس ریاض یک «بلوف سیاسی» نبوده و بر پایه و اساسِ واقعیت، مبتنی است. به همین دلیل است که متجاوزان سعودی و دوستانشان تمام تلاش خود را برای نابود کردن قدرت نظامی، دفاعی و بازدارندگی یمنی ها، به کار گرفته اند.

امروز دیگر کمتر کسی در قدرت موشکی یمنی ها تشکیک می کند. اما آنچه که سعودیها و متحدانشان را در بُهتی پایان ناپذیر فرو برده، قدرت پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن است؛ قدرتی که خواب را از چشمان مقامات ریاض ربوده است.

البته قدرت پهپادی نیروهای یمنی به امروز و دیروز باز نمی‌گردد، چراکه حدود ۲ سال پیش بود که مقامات یمنی از نمایشگاه پهپادهای ساخت داخل رونمایی کردند و در آن به معرفی انواع پهپادها پرداخته شود. تولید پهپادهای پیشرفته در یمن پس از ۷۰۰ روز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به مردم بی دفاع و بی گناه یمن اتفاق افتاد و با افتتاح نمایشگاه پهپادها به منصه ظهور رسید.

درحال حاضر قدرت پهپادی نیروهای یمنی به حدی است که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز بدان اذعان دارند. درهمین ارتباط، «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌نویسد: «عملیات پهپادی انصارالله بسیار دقیق‌تر و مؤثرتر از آن چیزی صورت می‌گیرد که آمریکا و متحدان آن در منطقه به طور علنی به آن اذعان کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد فناوری موجود به سرعت در حال ایجاد یک تهدید برای آمریکا و متحدان آن در منطقه است».

این نشریه آمریکایی ضمن اشاره به حمله پهپادی نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی آرامکو در پایتخت عربستان سعودی و نیز فرودگاه ابوظبی در پایتحت امارات، به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: «حوثی‌ها که روزی از سوی دشمنان مورد تمسخر قرار می‌گرفتند اکنون عملیاتی را راه‌اندازی کرده‌اند که به برآورد مقامات عربستانی ۱۴۰ حمله پهپادی صورت داده‌اند».

از همین روی، پر واضح است که قدرت پهپادی نیروهای یمنی در کنار قدرت موشکی آنها، معادلات قدرت در جنگ یمن را به نفع گروه‌های مقاومت تغییر داده است. امروز این قدرت پهپادی گسترده در کنار قدرت موشکی این پیام را به سعودی‌ها و متحدان آنها مخابره می‌کند که در صورت تداوم تجاوزگری در یمن، پاسخ‌های به مراتب دردناک‌تری از آنچه که تاکنون دریافت کرده‌اند، در انتظار آنهاست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: