به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حجاب و عفت ورزی زنان موجب می شود که مردان تنها راه ارضای غرایز جنسی خود را «ازدواج» بدانند. مسلماً اگر همه به این امر مبادرت ورزند، روابط ناسالم جنسی و فساد به وجود نخواهد آمد
"خیبرآنلاین" - زهرا حیدری * / به گمانم صحیح است که گفته شود امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب مسأله ای است که به واجب فراموش شده شبیه شده است و حتی برخی از افرادی که متخلق به حجاب واقعی نیستند، خود را بر صواب و مخالفینِ مسلکشان را بر خطا بدانند. تا بدانجا پیش رفته اند که گذشته، فرهنگ، تاریخ و تمدن خود را نه تنها نفی، بلکه مسخ کرده اند. این نحو عمل نمودن جز به پُرتوقع کردن و غرورآفریدنِ خود و حقیردانستنِ دیگران منتهی نمی شود. روشی که عین خودفریبی است و حتی نقدهای مقابل خود را مبدل به طنابی بر گردن مخالفینِ نفی و مسخ شده می نماید به نحوی که هرچه نقد شدیدتر باشد، گمراهیِ ناقدی که همه را بر خطا می انگارد، هم شدیدتر خواهد بود و به این شکل نوعی پیروزی جاودانگی برای فرد تحصیل خواهد نمود. اینگونه اشخاص مصداق کریمه شریفه در آیات 103 و 104 سوره کهف‌اند که می فرماید: «قل هل ننبئُکم بالأخسرین اعمالا * الذین ضل سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا: ای پیامبر به آنها بگو آیا شما را به خسران ترین مردم آگاه سازم؟ * کسانی که تلاشهایشان را در حیات دنیا تباه کرده اند و خیال می کنند که کار خوبی انجام می دهند».

اما همه افرادی که از حجاب برخوردار نیستند، به این نحو عمل نمی کنند و کعبه و طوافگاهشان را روش و منش خود نمی پندارند؛ لذا در مواجهه با افراد باید شیوه ای مناسب به همان افراد در کار انداخت تا نتیجه ی مطلوب حاصل آید.

از آنجا که اعمال هر انسانی و از جمله حجاب، مولود بینش او است و همچنین از آنجا که افراد هر جامعه ای دارای بینش های متفاوت اند، بررسی عواملِ بی حجابی نیز متفاوت خواهد بود و قهراً برخورد با بی حجابی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر نیز باید متفاوت باشد. در این نوشتار سعی بر آن است که برخوردهای مناسب با این معضل اجتماعی با توجه به افراد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

می توان افراد بی حجاب را به 2 گروه تقسیم نمود: افرادی که بی حجابی‌شان به نحوی است که گویا درصدد مخالفت با اصل حجاب‌اند و به نحوی متمردانه با آن برخورد می نمایند. گروه دیگر، بی حجابانی اند که به نوعی جاهل قاصر یا مقصرند، یعنی اگر به صورتِ صحیح مسأله حجاب برای آنان تبیین شود، به سادگی و اشتیاق فراوان آن را پذیرا خواهند بود که به زعم راقم این سطور، اکثریت جامعه را فرا گرفته اند و اگر فکری به حال این معضل اجتماعی نشود، به نص آیات متعدد قرآن، نظیر آیات ابتدائی سوره شعرا، در زمره گروه اول قرار خواهند گرفت، زیرا به تعبیر قرآن در مواجهه با امر حق 3 مرحله از انکار وجود دارد: اول اعراض. دوم تکذیب و سوم استهزاء؛ یعنی وقتی امر حقی (مانند حجاب) به شخصی می رسد، در مرحله اول به دلیلی از دلایل ـ مانند هوای نفس، هجمه های تبلیغاتی، عدم تبلیغ، سوءمدیربت خانواده و اجتماع و مانند آن ـ از آن اعراض می شود، بعد از اعراض، تکذیب خودنمایی می کند و در مرحله سوم امرِ حقِ القاشده مورد استهزاء قرار می گیرد: «و ما یأتیهم من ذکر من الرحمن محدث الا کانوا عنه معرضین * فقد کذبوا فسیأتیهم انبؤا ما کانوا به یستهزئون: هیچ ذکری از خدای رحمان بر آنها مجدد نیامد مگر آن که از آن اعراض نمودند * همانا این افراد آیات خدا را تکذیب کردند و به زودی خبر هلاکت آنان که به آیات حق استهزاء نمودند، به آنها خواهد رسید. شعراء 5 و 6».

بازار آزاد مدل‌های زنان، مردان را از همسرانشان دور می‌نماید

با توجه به مطلب فوق، برخورد با گروه هایی که از حجاب برخوردار نیستند، باید متفاوت باشد. در برخورد با گروه اول، مهمتر از آن که بتوان از لزوم حجاب سخن به میان آورد، آن است که بتوان اصل حجاب و چیستی آن را به اثبات رساند؛ باید به نحوی عمل شود که در ابتدا نسبت ها و اوهام ناصحیحِ رخنه در اذهان درمان شوند. یکی از اوهام رخنه در اذهان این گروه، خود «حجاب» است به این شکل که واقعیتِ برخی از مصادیق حجاب، به عنوان حقیقت حجاب برای آنها جلوه گر شده است، لذا به عنوان امر به معروف و نهی از منکر باید به آن پرداخته شود. توضیح این مطلب در قالب یک مثال آن است که همه می دانند حقیقت مسیحیت، دوست داشتن و گذشت است ولی واقعیت آن در خارج سفاکی و خونریزی است؛ نمونه های آن جنگهایی است که در همین عصر حاضر در دنیا به قوت خود ادامه دارد و جز سکوت عملی مسیحیان چیزی به منصه ظهور نرسیده است. حال همین حجاب ـ به صورت برخی از مصادیق و واقعیت های خارجی نه حقیقت آن ـ به عنوان یکی از عوامل بی حجابی می تواند جلوه گر شود به این طریق که وقتی دستگاه های تبلیغاتی غرب، حجاب را عامل عقب افتادگی زنان معرفی نمودند، همین حجاب عاملی می شود برای بی حجابی افراد؛ مخصوصاً اگر از افراد باحجاب رفتارهای بد اجتماعی بروز کند که تاثیر بی حجابی دوچندان خواهد شد.

یکی دیگر از اوهام «علم» است؛ اگر کسی دارای سواد ظاهری گشت و از ابعاد و استعدادهای متعدد و گوناگون خود غافل ماند، ممکن است به جنبه های دیگر خود توجهی ننماید و همین عامل صعود، باعث سقوط او شود. به همین جهت است که در حدیثی آمده «همه چیز، مقدار کمش، بهتر است از اصلاً نداشتن آن است مگر علم»؛ زیرا ـ ممکن است ـ اگر کسی مقدار کمی از علم را داشت، دیگر حرف طرف مقابل خود را نپذیرد و یا اگر همه علوم را در آن علمی که به دست آورده است، پنداشت، دیگر به سایر علوم و معارف توجهی نکند. نتیجه آن که چه بسا افراد بی حجاب به دلیل داشتن از علم و آگاهی در فلان رشته علمی خود را از سایر معارف و من جمله حجاب و لزوم آن در جامعه بی نیاز قلمداد نمایند و به این مقوله پایبند نباشند. در این مجال عوامل دیگری مانند «بی قیدی و عدم ایمان»، را نیز می توان به عنوان پندار و اوهام ناصحیح ذکر نمود که به دلیل اختصار، فقط به آن مواردی که ممکن است توجه کمتری شده باشد، اشاره گردید.

نکته شایسته ذکر در این مجال آن است که دانسته شود در ابتدا ممکن است هنگامِ تبلیغ حجاب با این گروه، با دست ردزدن به هر اندیشه و موم گذاشتن در گوش در مقابل هر سخنی، مواجه حاصل شود و یا ممکن است بی محابا و بی پروا هر تبلیغ در مورد حجاب محکوم و مذموم شمرده شود و یا اصل حجاب معلول ترس و جهل معرفی شود، لکن استقامت و برخورداری از لحن خوش و به کارگیری روش مناسب در تبلیغ، راه برون رفت از این مقابله است. ممکن است همین استقامت سبب تحقق فردی با حجاب عالی در جامعه باشد کما این که این مطلب را می توان از کریمه 34 سوره فصلت استشمام نمود: «ادفع بالتی هی احسن فإذا الذی بینک و بینه عدوة کانه ولیٌّ حمیم: بدی را با بهترین عمل جواب بده تا همان کس که با تو سر دشمنی دارد، دوست و خویش تو گردد». یعنی چه بسا کسی که داشتن حجاب را کفر محض می داند و افراد باحجاب را افسون شده ی دست تاریخ می پندارند، ممکن است در برخورد مناسب با مبلغین حجاب و استقامت آنان «ولی حمیم» شده و دارای حجاب ناب گردند.

البته باید توجه داشت که دستیابی به چنین روحیه ای و جواب دادن بدی با خوبی کار آسانی نیست، بلکه تنها کسانی که دارای مقام صبر و ثباتند و از حظّ بزرگ بهره مندند، به آن نایل خواهند آمد: «و ما یلقها الا اللذین صبروا و ما یلقها الا ذو حظّ عظیم. شعراء ـ 35»

اما در برخورد با گروه دوم ـ برعکس گروه اول ـ مهمتر از تبین اصل و چیستی حجاب و رفع اوهام، آن است که ثمرات و برکات حجاب تبیین شود. ثمرات حجاب که به عنوان عامل امر به معروف می توان به آن اشاره نمود، متعدد است که در این قسمت به تعدادی از آن اشاره می شود.

اولین ثمره از ثمرات «حجاب حفظ خانواده» است. حجاب سبب می شود جامعه برای رفع نیازهایی که یک مرد در ارتباط با زن دارد، طریقی به جز ازدواج نداشته باشد. اگر بانوان دارای حجاب نباشند، مردان آنان را سهل الوصول می یابند، در نتیجه یا تن به ازدواج نمی دهند ـ کما این که برخی به تصریح و بدون پرده در جراید و یا حتی در تلویزیون می گویند انسان برای یک لیوان شیر، گاو خریداری نمی نماید! ـ و یا این که اگر ازدواج نمایند و خانواده هم تشکیل دهند، آن خانواده استحکام لازم را نخواهد داشت.

علیرغم سخنان کسانی مثل «راسل» که می گویند: «اگر برهنگی مد روز باشد، مردها از برهنگی زنان تحریک نمی شوند»، علم روانشناسی امروز به این نتیجه رسیده است که جنبه روحی و روانی غریزه جنسی سیری ناپذیر نیست و بر خلاف جنبه جسمی آن، هرگز اشباع نمی شود. از همین روست که بازار آزاد زنان در مدل ها و الوان مختلف، مردان را روز به روز از همسران خود دور نموده، به سوی هرزگی و بی بند باری می کشاند.

«جلوگیری از فساد و روابط ناسالم جنسی» دومین عاملی است که می توان در قالب ثمره و به عنوان امر به معروف و نهی از منکر ذکر نمود. همانطور که اشاره شد، حجاب و عفت ورزی زنان موجب می شود که مردان تنها راه ارضای غرایز جنسی خود را «ازدواج» بدانند. مسلماً اگر همه به این امر مبادرت ورزند، روابط ناسالم جنسی و فساد به وجود نخواهد آمد. در جامعه جهانی امروز، بی بندوباری جنسی که از بدپوشی و بی حجابی آغاز می گردد، دامنه بسیار گسترده ای یافته و اثرات مخرب و اسفناک آن در تمام عرصه های حیات بشر ظاهر گردیده است.

1ـ سست شدن بنیان جامعه ی انسانی
2ـ افزایش روابط نامشروع
3ـ افزایش خشونت و تجاوز به عنف
4ـ تخریب شخصیت و هویت زن
5ـ بروز بیماری ها و آسیب های مختلف جسمی و روحی
از جمله اثرات و مضرات بی حجابی است.

در تمام این موارد عامل اصلی، برخوردارنبودن از حجاب است که ضربه بیشتر نیز متوجه خود زنان می شود.

سومین ثمره از ثمرات حجاب «قرارگرفتن زن در جایگاه حقیقی خویش» است. شهید مطهری در این رابطه می نویسد: «حیا و عفت و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبهاکردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است». یعنی پوشش زن عاملی است دوسویه و شمشیری است 2 لبه؛ از یکسو مهیج و محرک مرد است و زن را به موجودی قدرتمند بدل می نماید که با سلاح همیشه برّان جمال و لطافت، در مقابل شکوه و جلال مرد، فاتح دائمی میدان عشق و طلب است (در طول تاریخ همواره مردان در تمنای وصال معشوقه های محجوبشان بوده اند). از سوی دیگر مانع حرص ورزی و آزمندی مردان در مواجهه با زنان دیگری غیر از همسرانشان است. وقتی 2 روی این سلاح، همسو گردند، آن گاه است که:
1ـ بنیان خانواده مستحکم باقی می ماند
2ـ گوهر «عشق» ارزش و جایگاه واقعی خود را پیدا می کند
3ـ همخوان و همراه با طبیعت و فطرت، زن مظهر ناز و مرد مظهر نیاز باقی می ماند
4ـ زن در پرتو امن خانواده، دلگرم از وفاداری همسر، فرزندانی سالم را به اجتماع تقدیم نموده، وظایف اجتماعی خود را به خوبی انجام می دهد
5ـ مرد سرشار از عشق و دلبستگی و رضایتمند از زندگی، محیطی پر از نشاط را برای خانواده اش می سازد.

* کارشناس ارشد حقوق زنان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
عده ای به خاطر لجبازی بی حجابی می کنند و نماز نمیخوانند. میگویند ما از آخوندا خیری ندیدیم. ای کاش اوضاع اقتصادی ملت بهتر و دزدی کمتر می شد. شایدم دارم اشتباه می کنم چون مرفهین بی درد هم بی حجابند... خلاصه ضعیف عمل شد. .. ما در جامعه ای زندگی میکنیم که بهانه عدم بودجه یا فشار منفی برای تبلیغ اسلام مانند زمان شاه نداریم. متاسفانه حیف و میل شد و یا درست و مفید خرج نشد.
ناشناس
|
Romania
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
0
پاسخ شهید مدافع حرم به سردار سلیمانی:" من اگر شهید شوم از آن شهدایی هستم که حتما یقه بی حجابها و کسانی که بی حجابی را ترویج می کنند خواهم گرفت". سردار خیال نکنند با عنوان سرداری و ژنرالی به بهشت می رود...
ناشناس
|
Romania
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
0
فارس نیوز به کجا می رود؟ تصویر زن در آب فقط با یک پوشش روی سرش آنهم با گل و گردن پیدا و بعد هم ادعای پیروی از شهدا!
http://fna.ir/dbae2i

متن فوق دقیقا یاد آور تفکری بود که می گوید اگر خوک را ذبح شرعی کنیم و
گوشتش را نذری بدهیم خیلی ثواب خواهیم برد! بس کنید این همه بازی با
شهدا را. کجا شهدا راضی بودند یک تار موی زنی بیرون باشد؟ کجا شهدا وصیت
کردند زنان و دختران بروند ورزشکار بشوند و به جای مادری و همسری راه
فمینیستی را برای زندگی خود انتخاب کنند؟
همه کارمان شده بازی و تمسخر. عکس شهدا را می زنیم و عکس خواست آنها عمل
می کنیم خیلی هم خودمان را آدمهای خوبی می دانیم.

سکوت تا کی؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: