به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از کریدورهای استراتژیک جاده‌ای کشور، با سرمایه‌گذاری 70 درصدی قرارگاه خاتم، پیمانکاری قرارگاه و استفاده از توان بخش خصوصی، تا پایان امسال تحویل مردم می‌شود تا نمادی از یاری‌رسانی سپاه به دولت در تنگناهای مالی باشد.
"خیبرآنلاین" -  آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ آزادراهی کشور، جزو پروژه‌های عمرانی‌ است که در کشور طبق برنامه زمان‌بندی پیش رفته است‌.

به گزارش فارس، به هر حال «تطویل زمان پروژه»  این روزها به دلیل‌‌ شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور و البته‌ کم‌‌کاری‌های مدیریتی، امری است که در برخی پروژه‌های عمرانی کشورمان نمود دارد و نمونه آن هم آزادراه تهران-شمال است که بیش از 25 سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و هنوز کاملاً تکمیل آن به نتیجه نرسیده است.

اما آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به همت قرارگاه خاتم به عنوان بازوی توانمند دولت، جزو پروژه‌‌هایی عمرانی بزرگی است که طبق برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود‌.

قرارگاه در این پروژه هم پیمانکار است و هم تأمین 70 درصد سرمایه لازم برای احداث پروژه را بر عهده گرفته است.



* قرارگاه خاتم 1100 کیلومتر آزادراه تکمیل کرده یا در دست احداث دارد

سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم در این‌باره گفت:‌ با توجه به شرایط تحریم، قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا تلاش کرده است‌ به دولت کمک کند و پروژه‌های عمرانی را تا جایی که می‌تواند فعال نگه دارد.

به گفته فرمانده قرارگاه سازنده خاتم‌الأنبیا، یکی از فعالیت‌هایی که قرارگاه به صورت مشترک با وزارت راه دنبال می‌کند، احداث آزادراه‌ها به صورت مشارکتی است‌، در حال حاضر قرارگاه خاتم 1100 کیلومتر آزادراه تکمیل کرده یا در دست احداث دارد که از این رقم 400 کیلومتر تحویل شده، 500 کیلومتر در دست احداث است و 200 کیلومتر در دست مذاکره قرار دارد؛ از این 1100 کیلومتر آزادراه، خاتم در 800 کیلومتر با وزارت راه و شهرسازی مشارکت کرده است یعنی قرارگاه خاتم در این 800 کیلومتر بخشی از سرمایه‌گذاری را بر عهده داشته است.

بنابراین گزارش این آزادراه دارای 366 پل کوچک و بزرگ به طول 2254 متر و 15 زیرگذر و روگذر به طول 208 متر است.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در مسیر رفت دارای 16 پارکینگ است و در مسیر برگشت نیز 16 پارکینگ دارد.


مشخصات فنی پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

 

* ‌آزادراه کنارگذر جنوبی تهران پایان امسال تحویل می‌شود‌

سیدحسین میرشفیع که تا روز گذشته معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بود، ‌به عنوان مطلع این پروژه، در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌درباره روند تکمیل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، می‌گوید: این پروژه آزادراهی در چهار قطعه در دست ساخت و تکمیل است.

به گفته وی ‌آزادراه‌ کنارگذر جنوبی تهران با مشارکت 30 درصدی دولت و 70 درصدی قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء به عنوان سرمایه‌گذار و پیمانکار در ‌حال اجرا است.

میرشفیع با بیان اینکه این پروژه طبق برنامه زمانبندی اجرا شده است، افزود: قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه در در مدت چهار سال طبق برنامه ساخت.

معاون سابق ساخت و توسعه آزادراه‌ها اظهار داشت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

* تجهیز آزادراه کنارگذر تهران به سامانه اخذ عوارض الکترونیک

میرشفیع با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران هم به سامانه اخذ عوارض الکترونیک تجهیز خواهد شد، اضافه کرد: همچنین پروژه آزادراهی «ادامه همت تا کرج و بیلقان در جاده کندوان» و «منطقه یک آزادراه تهران-شمال» هم به سامانه الکترونیک اخذ عوارض تجهیز خواهد شد، پس از آن منطقه چهار آزادراه تهران شمال و تا پایان سال جاری همه آزادراه‌های کشور به سامانه الکترونیک اخذ عوارض‌ مجهز می‌شوند‌.

 آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که می‌توان از آن به‌ عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور‌ ترانزیتی شرق - غرب یاد کرد، در واقعی جزئی از کریدورهای بین‌المللی  حمل و نقل شرق-غرب و جاده ابریشم، شمال جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی است.

این آزادراه که نقش موثری در پدافند غیر عامل برای پایتخت دارد، زمینه‌ساز انتقال تردد عبوری از پایتخت و کمربندی‌ آزادگان به خارج از کلان‌شهر تهران دارد.

ا‌ز مزایای تکمیل این آزادراه می‌توان به مواردی نظیر تسهیل و افزایش ایمنی ارتباط بین آزادراه‌های غرب و شرق‌ تهران، حذف بخشی از بار ترافیکی آزادراه قزوین-کرج در مسیرهای جنوب غرب و جنوب شرق پایتخت، کاهش هزینه و زمان سفر برای خودروها، کاهش مصرف سوخت به دلیل کاهش ترافیک و ایستایی و همچنین کاهش مسیر (20 کیلومتر نسبت به جاده موجود) و کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی ‌اشاره کرد.



* ظرفیت‌سازی قرارگاه خاتم برای بخش خصوصی‌ در آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا به فارس گفت: ‌‌آزادراه‌ کنارگذر جنوبی تهران 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 1500 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است‌، مبلغ کل پروژه 2500 میلیارد تومان است، ‌تاکنون 1500 میلیارد تومان توسط دولت و قرارگاه خاتم به نسبت 30- 70 در این پروژه تأمین مالی شده است و قرار است تا پایان امسال نیز تأمین مالی انجام شود.

سعید محمد می‌گوید: این پروژه در کاهش ترافیک کلانشهر تهران نقش بسزایی دارد، در حال حاضر اغلب جاده‌های منتهی به شهر تهران ترافیک سنگینی دارد و احداث این پروژه موجب می‌شود ترافیک عبوری از شهر تهران کاهش یابد، تکمیل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران زمان سفر را برای سواری‌ها نسبت به دیگر محورها 1.5 ساعت و برای کامیون‌ها 2 ساعت کاهش می‌دهد  این تردد در شهر تهران هم بسیار مهم است و موجب می‌شود تولید آلاینده‌های زیست محیطی کاهش یابد.

به گفته فرمانده قرارگاه خاتم کاهش سالانه 115 میلیون لیتر مصرف سوخت از ویژگی‌های این آزادراه است ضمن آنکه در حال حاضر 1400 نفر نیروی انسانی و 600 دستگاه ادوات در پروژه فعال است؛ در این پروژه قرارگاه برای بخش خصوصی ظرفیت‌سازی کرده است و 70 درصد عملیات اجرایی پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است.

کلنگ احداث‌ آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در اواخر بهار 1394 به زمین زده شد و مقرر شد در مدت زمان چهار سال به اجرا برسد.

این آزادراه از منطقه آبیک در حاشیه آزادراه کرج-قزوین شروع شده و به آزادراه قم-گرمسار در منطقه چرم‌شهر ‌متصل می‌شود، این مسیر آزادراهی چهار استان قزوین،‌ مرکزی، البرز و تهران را در بر می‌گیرد.

قطعه یک آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از آبیک قزوین شروع می‌شود و تا آزادراه اشتهارد-ماهدشت ادامه دارد طول این قطعه ‌۴۴ کیلومتر است.

‌قطعه دوم پروژه از آزادراه اشتهارد- ماهدشت شروع می‌شود و تا آزادراه تهران- ساوه ادامه دارد، این قطعه‌ ۳۴ کیلومتر طول دارد و در ‌دو بخش «الف» و «ب» اجرا می‌شود.

‌قطعه سوم آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از آزادراه تهران – ساوه آغاز می‌شود و تا آزادراه تهران- قم به طول ۳۲ کیلومتر ادامه دارد.

‌قطعه چهارم این آزادراه نیز از آزادراه تهران- قم شروع می‌شود و تا آزادراه حرم تا حرم و ‌‌چرم‌شهر به طول‌ ۳۸ کیلومتر ادامه دارد؛ این قطعه یک پل تبادلی بین آزادراه تهران- قم با قطعه چهارم دارد.

این آزادراه 158 کیلومتر طول دارد، سرمایه‌گذاری در آن به صورت مشارکت 70-30 است بدین ترتیب که 70 درصد هزینه مالی اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم و 30 درصد توسط دولت تأمین می‌شود‌.

طبق قرارداد، استهلاک سرمایه در مدت زمان حدود 20 سال از محل اخذ عوارض انجام خواهد شد.

به هر حال آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از کریدورهای استراتژیک جاده‌ای کشور، با سرمایه‌گذاری 70 درصدی قرارگاه خاتم،  پیمانکاری قرارگاه و استفاده از توان بخش خصوصی،  تا پایان امسال تحویل مردم می‌شود تا نمادی از یاری‌رسانی سپاه به دولت در تنگناهای مالی باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: