به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سیدافقهی ضمن تبیین پیش‌فرض‌های مختلف مواجهه ایران و آمریکا، برآورد توان ایران، نفوذ استراتژیک ایران در جغرافیای مقاومت، همکاری ایران و کشورهای عضو و غیرعضو برجام را از راهبردهای ایران در مقابل آمریکا برشمرد.
"خیبرآنلاین" - سیدهادی سیدافقهی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و خاورمیانه و کاردار سابق ایران در لبنان، روز گذشته در نهمین طرح ضیافت رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد به تشریح وضعیت منطقه و بررسی امکان جنگ نظامی در صورت عدم مذاکره با آمریکا پرداخت و گفت: راهبرد آمریکا در سه سطحِ کل جهان، غرب آسیا و ابران قابل بررسی است؛ آمریکا در سطح جهانی نه‌تنها با ما بلکه با همه درگیر است و علیه همه معاهدات، توافق‌ها و قوانین جهانی اعلام جنگ کرده است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان، وی افزود: آمریکا ابتدا به بهانه صدور قطعنامه یونسکو علیه رژیم صهیونیستی از یونسکو خارج شد و پیمان تجارت سلاح، معاهده منع گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای، پیمان‌نامه حقوق بشر و ... از دیگر تعهدات بین المللی است که آمریکا با توجیهات مختلف از آنها خارج شده است.

راهبردهای آمریکا در خاورمیانه
سیدافقهی ادامه داد: در سطح غرب آسیا، هدف گذاری آمریکا برای تحقق خاورمیانه بزرگ بود که خط مقاومت و در راس آنها، ایران اجازه تحقق این هدف را نداده است. تجزیه کشورهای منطقه بر اساس دین، مذهب، نژاد و قومیت، حفظ و استمرار حیات و اقتدار رژیم صهیونیستی، گسترش هژمون آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، تسلط آمریکا بر ذخائر و منابع انرژی منطقه و سرکوب خیزش‌های اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران از مواردی است که ذیل هدف خاورمیانه بزرگ دنبال می‌شود.

کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای گفت: شکست طرح خاورمیانه بزرگ در حالی است که ۷تریلیون دلار هزینه در برداشته و طراحان جنگ روانی و نظامی و متفکران قدرتمند آن را برنامه ریزی کرده بودند. از نظر نظامی نیز آمریکا در اطراف کشور ما ۴۸ پایگاه نظامی دارد و مدام به کشورهای منطقه قراردادهای نظامی  تحمیل می‌کند. در بعد سیاسی یک منظومه سیاسی تحت عنوان کشورهای هم‌افزا با خود دارد که برخی کاملا گوش به  فرمان هستند، برخی صرفا رابطه دادوستد دارند و برخی دیگر رابطه‌ای حداقلی دارند. این منظومه از جنبه جنگ نرم اهمیت دارد.

وی درباره منظومه دینی رسانه‌ای آمریکا در منطقه اظهار کرد: عربستان به عنوان بزرگترین ابزار آمریکا در منطقه، ۷۲ شبکه ماهواره‌ای دینی دارد که هم حضور و جنایت‌های آمریکا را توجیه می‌کنند و هم دعوت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارند. در منظومه اقتصادی، دو سوم پول فروش نفت کشورهای عضو اپک در بانک‌های اروپا می‌ماند.

راهبرد آمریکا نسبت به ایران
سیدافقهی درباره راهبرد آمریکا نسبت به ایران نیز تصریح کرد: در آمریکا سه مرکز رسما و هدفمند علیه ایران فعالیت می‌کنند؛ کاخ سفید، کنگره و اتاق‌های اندیشه‌ورزی در کنار لابی‌ها به عنوان بسترساز اجرای طرح‌های آمریکا در منطقه مانند ایپاک، منافقین و اعراب.

اقدامات ترامپ علیه ایران
وی، پاره کردن برجام، جنگ نظامی، روانی، جنگ مذاکره و اقتصادی، تشدید تحریم‌ها، تروریست خواندن سپاه پاسداران، نفوذ و تخریب در داخل ایران از طریق جاسوسان، تجاوز پهباد غول پیکر ارکیو به حریم هوایی ایران و تحمیل ۱۲شرط برای بازگشت به میز مذاکره را از اقدامات ترامپ علیه ایران برشمرد و گفت: گزارش کامل از ابعاد نظامی هسته‌ای، بازبینی بازرسان از همه سایت‌ها حتی نظامی، تعطیلی برنامه موشک‌های بالستیک، آزادی جاسوسان آمریکایی بدون قید و شرط، توقف حمایت از حزب‌الله لبنان، حماس و...، احترام به حاکمیت عراق و اجازه خلع سلاح حشدالشعبی، خروج نیروهای ایرانی از سوریه،  انحلال نیروی قدس، عدم تهدید کشورهای همسایه و عدم حمایت از طالبان در افغانستان از شروط آمریکا برای توافق هسته‌ای جدید است.

هزینه سازش سنگین‌تر از مقاومت است
مؤلف و پژوهشگر حوزه غرب آسیا با اشاره به جنگ پنهان قطر و عربستان به عنوان دو یار همراه آمریکا در منطقه که کمتر رسانه‌ای شده است، درباره شبهه حضور نظامی ایران در یمن تأکید کرد: یمن روی پای خود می‌جنگد و ما فقط از لحاظ فناوری حمایت می‌کنیم؛ اگر ما حضور نظامی در یمن داشتیم تاکنون بارها ریاض را گرفته بودیم.

وی با اشاره به قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰میلیارد دلاری آمریکا با عربستان و هزینه‌های سنگینی که با وجود سازش با آمریکا می‌پردازد، یادآور شد: امسال برای سال دوم عربستان دچار کسربودجه است (هر یک پرواز علیه یمن، فقط ۱۴هزار دلار هزینه خلبان دارد) لذا با سازش هم سرمایه و هم آبرویش را ازدست داده؛ از این رو است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند هزینه سازش به مراتب سنگین‌تر از مقاومت است.

سیدافقهی با اشاره به برگزاری دو کنفرانس بین المللی مهم علیه ایران طی چندماه اخیر گفت: در هر دو کنفرانس، آمریکا برای اقدام علیه ایران تنها مانده و حتی اروپای‌ها هم با او همراهی نکردند که نشان می‌دهد آمریکا دیگر ابرقدرت و فعال مایشاء نیست و این است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند دوران، دوران افول قدرت آمریکاست.

پیش فرض‌های مواجهه با آمریکا
جنگ نظامی
وی در تبیین پیش فرض‌های مواجهه با آمریکا تصریح کرد: اینکه رهبرمعظم انقلاب می‌فرمایند «جنگی رخ نخواهد داد، ما مذاکره نمی‌کنیم»، برای این است که جنگ سه حالت دارد؛ یا جنگ نظامی است که حضورا میلیون‌ها سرباز به ایران آورده و نظام را عوض می‌کند که این پیش فرض باوجود مشکلات داخلی آمریکا غیرممکن است؛ وضع اقتصادی آمریکا و انتخابات پیش رو اجازه ریسک جنگ را نمی‌دهد؛ وضعیت به حدی بحرانی است که کنگره آمریکا حق اعلام جنگ را از ترامپ گرفته است. حتی اگر حمله نظامی صورت بگیرد تضمینی برای موفق بودنش نیست، چنان که خود فرماندهان نظامی آمریکا در منطقه برایش پیام فرستاده‌اند که هر جنگی با ایران به ضرر ماست.

جنگ غیرحضوری
سیدافقهی، تخریب زیرساخت‌ها با استفاده از موشک را دیگر پیش فرض مواجهه ایران و آمریکا دانست و گفت: دورتا دور ایران پر از سیلوهای زیرزمینی موشکِ نقطه زن است که آماده شلیک هستند. از سوی دیگر در صورت حمله آمریکا، ایران در مقابله با او تنها نیست و لبنان و سایر کشورهای مقاومت نیز در کنار ایران خواهند بود.

جنگ نیابتی و مذاکره
کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه جنگ نیابتی از سوی آمریکا نیز منتفی است، افزود: پیش فرض بعدی، مذاکره است که از یک سو می‌گویند بدون پیش شرط، مذاکره می‌کنیم، از سوی دیگر رسما ۱۲شرط اعلام می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که برجام جدید به منظور تضمین امنیت رژیم صهیونیستی، شامل محدودیت‌های نظامی است که ایران زیربار نخواهد رفت. حتی اگر ۱۲ شرط را پذیرفته و برجام جدید را هم امضا کنیم، چه تضمینی وجود دارد که دوباره پاره نکنند یا رءیس جمهور بعدی آمریکا بدان متعهد باشد؟

مقاومت تنها راه است
وی با تأکید براینکه تنها گزینه برای ایران نسبت به آمریکا، مقاومت است و مقاومت تنها یک بعدش نظامی است، خاطرنشان کرد: برآورد توان ایران، نفوذ استراتژیک ایران در جغرافیای مقاومت، همکاری ایران و کشورهای عضو و غیرعضو برجام از راهبردهای ایران در مقابل آمریکا است.

سیدافقهی با اشاره به علم و مهارت رهبر معظم انقلاب در جنگ پسامدرن و شناخت شیوه‌های جنگی دشمن، ادامه داد: مذاکره در شرایط کنونی صرفا یک ابزار برای تحریک احساسات عوام و تغییرات محاسباتی آنهاست، چرا که ما در سطح منطقه از تهران تا صنعا یک جبهه متحد هستیم، در سطح بین‌الملل نیز چین، روسیه، عراق، ترکیه، هند و پاکستان همه با تحریم خرید نفت ایران مخالف هستند.

مردم ایران انتقاد دارند ولی دین و کشورشان را می‌خواهند
وی افزود: درست است که در داخل با مسائلی همچون گرانی و تورم (نهایتا ۳۵درصد گرانی ناشی از تحریم هاست)، مفسدین اقتصادی، مافیا، مدیریت نادرست و بعضا مسائل زیرساختی مواجه هستیم، اما باید توجه داشت که اولا ضربه تحریم‌ها را تا حدودی گرفته‌ایم. دوما وقتی در شرایط تحریم اینقدر پیشرفت داشته‌ایم در شرایط آزادی چگونه خواهیم بود.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم ایران انتقاد دارند ولی دین و کشورشان را می‌خواهند، یادآور شد: حضور ما در سوریه یک جنگ راهبردی جدی است، چرا که آمریکا درصدد گسست محور مقاومت است. لذا نباید این حضور در عراق، لبنان، یمن و سوریه و... را به مسائل داخلی ربط بدهیم.

آمریکا سیطره سابق خود را از دست داده است
سیدافقهی درباره پیامدهای خروج‌های پیاپی و تنش با چین و اروپا در آینده سیاسی آمریکا، گفت: خروج آمریکا از سازمان‌های حقوقی قانونی بین‌المللی هم از نظر حیثیتی و هم قانونی آسیب‌هایی دارد و در ظاهر اینطور به نظر می‌رسد که امنیت جهان را به خطر می‌اندازد، اما باید توجه داشت که قدرت در دنیا دارد بلوک بلوک می‌شود و آمریکا سیطره سابق خود را از دست داده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: