به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مونسان تا سه شنبه فرصت دارد رای اعتماد مجلسی‌ها را برای وزارت میراث فرهنگی بگیرد او در زمان ریاستش در سازمان میراث فرهنگی عملکرد‌هایی داشت و وعده‌هایی داد که قابل بررسی و تامل هستند.
"خیبرآنلاین" -  عملکرد علی اصغر مونسان آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی با پیشنهاد حسن روحانی رئیس جمهور ایران در روز سه شنبه مورد بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. در این روز آن‌ها به مونسان رأی اعتماد می‌دهند تا در صورت موافقت حداکثری نمایندگان، از آن به بعد مونسان وزیر نوزدهمین وزارتخانه دولت دوازدهم شود. شاید هم این اتفاق نیفتد و نمایندگان عملکرد او را قابل دفاع ندانسته و وعده‌هایش را خالی از عمل بدانند و این گزینه در اختیار فرد دیگری قرار گیرد.


به گزارش مهر، نمایندگان مجلس سال‌ها بر عملکرد سازمان میراث فرهنگی نقد می‌کردند و می‌گفتند که این سازمان پاسخگو نیست و دچار حاشیه‌های سیاسی شده است بنابراین وزارتخانه شدن می‌تواند این حاشیه‌ها را کمرنگ کرده و وزیرش را پاسخگو کند. حالا باید منتظر ماند و دید که در روز سه شنبه چه سرنوشتی برای وزارتخانه جدید التاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رقم می‌خورد و آیا مونسان وزیر خواهد شد یا خیر.

کوچ مونسان و تیمش از کیش به تهران

علی اصغر مونسان ۲۲ مرداد سال ۹۶ از سوی حسن روحانی برای ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شد درست دو سال قبل از اینکه روحانی او را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند. او به رغم اینکه در مصاحبه‌ای گفته بود هیچ تیمی ندارد، اما از سازمان منطقه آزاد کیش نیرو‌های بسیاری را به سازمان میراث فرهنگی آورد و در سمت‌های مختلف منصوب کرد. مونسان از همان ابتدا اظهار نظر‌های غیرکارشناسی ارائه داد که بار‌ها رسانه‌ها آن‌ها را تکذیب کرده بودند مانند اینکه ایران از نظر جاذبه‌های تاریخی در رتبه دهم قرار دارد و یا ایران دارای یک میلیون سایت تاریخی است. این اظهارنظر‌ها هیچ وقت توسط هیچ نهادی تأیید نشده است، اما هر بار مسئولان سازمان میراث فرهنگی این جملات را تکرار می‌کردند بدون اینکه از منشأ آن مطلع باشند.

در این میان مونسان در دو سال ریاستش بر سازمان برخی وعده‌ها را نیز داد که در این گزارش به بررسی برخی از آن‌ها پرداخته شده است. او هر بار در گزارش عملکرد خود از افزایش گردشگران ورودی به ایران و کاهش سفر خروجی ایرانی‌ها خبر می‌داد. درحالی که این کاهش سفر‌های خارجی به دنبال گرانی نرخ ارز در کشور و بلیت‌های هواپیما بوده است و نه اقدام سازمان میراث فرهنگی.

فخر به آمار گردشگرانی که در صحت آن اشکال وارد است

یک بار مونسان آمار گردشگران ورودی به کشور را در سال ۹۶ حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد و بار دیگر معاون گردشگری او این آمار را ۵ میلیون و ۱۱۳ هزار نفر و بار دیگر این آمار ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد.

آمار سال ۹۷ نیز در حوزه گردشگری ورودی حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیان شد که نسبت به مدت مشابه آن را با ۵۲ درصد رشد اعلام کردند. برای سال ۹۸ نیز این آمار برای سه ماه اول سال دو میلیون و سی هزار نفر اعلام شد که گفتند نسبت به مدت مشابه ۴۰ درصد رشد داشته است.
 
همچنین شهاب نادری نایب رئیس فراکسیون صنایع دستی و گردشگری مجلس نیز در مصاحبه‌ای گفته است: آمار ۴۵ درصد افزایش گردشگران ورودی در سال ۹۷ قابل تشکیک است، چون هر فردی که از مرز‌های کشور وارد ایران می‌شود، الزاماً توریست نیست.

مورد دیگری که رؤسای این سازمان از آن به عنوان عملکرد همواره یاد می‌کنند ارائه آماری از هتل‌های در حال ساخت است. مسعود سلطانی فر رئیس سابق می‌گفت: ۸۲۰ هتل و مونسان نیز گفت۳۷۴ هتل در کشور در حال ساخت است که حدود ۱۸۰ هتل، چهار یا پنج ستاره هستند. یکی از این هتل‌ها، چند روز پیش درحالی افتتاح شد که از نظر کارشناسی باید ۴ ستاره می‌گرفت، ولی با ۵ ستاره در حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
 

وعده‌های داده شده و عملکردتوضیحات
تبدیل خیابان ویلا به گذر صنایع دستیاقدامی که از سال‌ها پیش هم انجام می‌شد و بعد از آن اتفاق خاصی نیفتاد
افتتاح بازارچه عودلاجانبرای چندمین بار این اقدام انجام و هر بار دوباره تعطیل می‌شود
ایجاد حداقل یک بازارچه صنایع دستی در هر شهروعده‌ای که هنوز در همه استان‌ها محقق نشده
بیش از ۱۹۰۰ پروژه گردشگری در حال پیگیری استقرار بود فهرست آن اطلاع رسانی و شفاف سازی شود
افزایش گردشگران ورودی از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفرقرار است این آمار تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون گردشگر برسد
۳۷۴ هتل در حال ساخت که ۱۸۰ هتل آن ۴ یا ۵ ستاره هستندرئیس قبلی سازمان گفته بود ۸۲۰ هتل در حال ساخت است
اجرای طرح شهر گردشگرطرحی که به رغم مانور زیاد هیچ وقت معلوم نشد، چی بود!
تبریز شهر گردشگر می‌شودتبریز اکنون نیز یکی از مقاصد گردشگری است و این طرح کمکی در جهت پیشرفت آن نداشت
برند گردشگری حلال در دستور کار قرار می‌گیردشعار همیشگی مدیران سازمان میراث فرهنگی است!
استرداد سر سرباز هخامنشیاقدامی که از سال‌ها پیش پیگیری می‌شد و در دوره مونسان به ایران برگشت
هر ۵ روز یک موزه افتتاح می‌شودموزه‌هایی که هنوز فهرست آنها در اختیار عموم قرار ندارد و معلوم نیست این وعده تا چه اندازه محقق شده
بوم گردی‌ها را به دو هزار واحد می‌رسانیمافزایش تعداد بوم گردی‌ها در حالی انجام شده که هنوز دستورالعملی برای ایجاد آنها وجود ندارد
اجرای طرح تعطیلات زمستانیجلسات مختلف با سازمانهای مرتبط به نتیجه‌ای نرسید
ارائه بسته سفر ارزان در نوروز ۹۸وعده‌ای که تحت تأثیر سیل قرار گرفت
ارائه بسته حمایتی سفر داخلیهنوز بسته‌ای در این حوزه دیده نشده
واگذاری برخی از بناها به بخش خصوصیعمارت مسعودیه هنوز بلاتکلیف است و خانه امام جمعه قرار بود به بخش خصوصی غیرمتخصص واگذار شود بناها تنها کاربری پذیرایی اقامتی می‌گیرند
اختصاص ۵۰۰ نقطه زمین به سرمایه گذاران گردشگریاعلام شد که باید بررسی انجام شود و عملکردی در این حوزه ارائه ندادند
راه اندازی قطار گردشگری غرب کشورهر بار با مشکلی مواجه شد و در راه ماند
اجرای طرح سفر اقساطیسفر قسطی صرفاً به معنای ارزان بودن نیست همین طرح هم به صورت خودجوش توسط برخی از آژانس‌های با سیاست خودشان اجرا شد
انتصابات در سازمانکارشناسان به برخی از انتصاب‌های بی ارتباط با حوزه‌های تخصصی سازمان انتقاد دارند
ایجاد سایت جامع اطلاع رسانیهر سال این سایت جامع رونمایی و دوباره تعطیل می‌شود!
دستگیری مدیرانتعداد بازداشت شدگان سازمان در دوره اخیر کم نبود
تعطیلی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگیواگذاری شرکت‌های زیرمجموعه سازمان هنوز انجام نشده ولی در تعطیلی تنها مرکز آموزشی میراث تعجیل شد
 
 
آنچه که مورد فخر سازمان میراث فرهنگی خواهد بود ثبت جهانی آثار تاریخی مانند شهر تاریخی یزد و یا جنگل‌های هیرکانی است اقدامی که هر سال با ارائه چند پرونده در حال انجام است و خاص این دولت و یا دولت‌های دیگر نیست و بدنه کارشناسی این سازمان درگیر آن خواهند بود مانند اتفاقی که برای استرداد اشیای تاریخی می‌افتد به عنوان مثال چندین سال پرونده سرسرباز هخامنشی دنبال شد تا اینکه در این دوره به ایران برگشت و رأی دادگاه آمریکا به نفع ایران شد.

از این دست اقداماتی که به نفع دوره اخیر سازمان استنباط شود کم نیست. هر چند این سازمان در دو سال اخیر کم حاشیه به خود ندید. از دستگیری معاونان و رؤسای مونسان در سازمان گرفته تا تعطیلی تنها مرکز آموزشی میراث فرهنگی که مورد انتقال بدنه کارشناسی این سازمان هست آن هم درحالی که هنوز شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان که باید طبق قانون واگذار می‌شدند به حیات خود ادامه می‌دهند.
 
در روز‌های اخیر مونسان به استان‌هایی سفر کرد که بیشترین نمایندگان مجلس را دارد تا بتواند از نزدیک با آن‌ها درباره رأی اعتماد صحبت کند. در این میان سازمان میراث فرهنگی و نیرو‌های روابط عمومی آن برای ایجاد فضای مثبت در جهت گرفتن نظر نمایندگان مجلس فعالیت می‌کنند تا جایی که برخی از نیرو‌های روابط عمومی برای توئیت و یا تصاویر رئیس این سازمان یا وزارتخانه جدید پیغام تأیید و یا تشکر می‌فرستند و بازخورد آن را نیز به روابط عمومی مرکز ارسال می‌کنند. همچنین یکی از نیرو‌های شرکت‌های زیرمجموعه این تشکیلات دارای سایت خبری است که این روز‌ها عمده فعالیتش مصاحبه با نمایندگان مجلس درباره عملکرد مثبت مونسان و ارسال آن اخبار به رسانه هاست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: