به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
خروج امام حسین(ع) از مدینه و مکه و عزم سفر به کوفه، یک "نرمش قهرمانانه" بود اما دشمن نتوانست از آن تحلیل درستی داشته باشد
"خیبرآنلاین" - تاکتیک جدید نظام مقتدر جمهوری اسلامی که در دیدار فرماندهی معظم کل قوا با فرماندهان سپاه از آن رونمایی شد، سردرگمی رسانه های وابسته به استکبار را فراهم آورد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، واژه آفرینی در عرصه های مختلف و فواصل گوناگون عرصه های سیاسی و بین المللی از سوی امام خامنه ای یکی از برجستگی های راهبری داهیانه معظم له را طی سال های زعامتشان به نمایش گذارده است.

ایشان در تغییر و تحولات مختلف، با ادبیاتی متفاوت و نوین موجی را ایجاد می کنند که این موج، بلافاصله به صدر اخبار رسانه های دوست و دشمن قرار می گیرد و بدین شکل، آن خواست و مطالبه فراگیر و عمومی می شود.

نکته ی جالب، هوشمندی و دقت نظر بی نظیر ولی امر مسلمین می باشد بدین شکل که هرگز هیچ کلمه ی موج آفرینی را بدون عقبه ی قبلی و پشتوانه های نظری به زبان نمی آورند. ایشان معمولا از ادبیاتی استفاده می کنند که در سال های گذشته به کار برده اند اما بعضا از سوی دست اندرکاران در تحقق آنها غفلت صورت گرفته است. بدین ترتیب، با غبارروبی از آن واژه و همچنین پرداخت بیشتر در زمان لازم، نگاه خود را کاربردی تر ارایه می نمایند.



اگرچه از دیدار معظم له با فرماندهان سپاه یکی دو روز بیشتر نمی گذرد اما پرده برداری از استراتژی جدید نظام که از قضا در سال های گذشته نیز پیرامون آن مسایلی مطرح شده بود، به محور اصلی رسانه های پیگیر مسایل ایران اسلامی تبدیل شده است.

خارج نشین ها، در یک سردرگمی کامل به سر می برند. برخی از آن به عقب نشینی جمهوری اسلامی یاد می کنند و عده ای دیگر، آن را تاکتیکی برای تغییر جبهه از سوی ایران ارزیابی می کنند.

از آنها انتظاری نیست اما ظاهرا برخی رسانه های داخلی نیز با عجله و ناپختگی، همه ی آنچه طی این سالها جهت تحقق آن تلاش می کردند را در این کلمات یافته اند و بی محابا پیرامون آن به ارایه نظر پرداخته اند.

برخی دوستان داخلی که تشنه ی یک لبخند استکبار به رهبری آمریکای جنایتکار هستند، نرمش را سازش تعریف کردند و احتمالا طی چند روز آینده، لفظ قهرمانانه را نیز مشابه داستان قبول قطعنامه توسط امام خمینی(ره) تفسیر خواهند کرد و بدین شکل، در راستای تحقق خواب تعبیرنشدنی خود، مذاکره با آمریکا، اقدام خواهند کرد.

این جماعت، تلاش کردند در یک حرکت سرعتی، کتابی که امام خامنه ای در سال 1348 ترجمه اش کرده بود و در آن از لفظ "نرمش قهرمانانه" استفاده شده را برای مسایل امروز نیز مطرح و فرموده ایشان که گفته بودند سال ها قبل نیز از این ادبیات استفاده کرده اند را به آن کتاب ارجاع دهند.

موضوع کتاب چیست؟ صلح امام حسن(ع)؛ البته قطعا هیچ انسان عاقلی از صلح گریزان نیست اما چگونگی تحقق آن صلح و تحمیل آن به امام مظلوم دوم شیعیان، حایز اهمیت است.

برای اینکه بدانیم در جریان صلح امام مجتبی(ع) چه گذشت، امروزه هیچ فردی همچون رهبری معظم نمی توانند آن را تشریح نمایند. ایشان در این باره فرمودند: "در صدر اسلام بزرگترين و مهمترين ضربه‌اى كه بر اسلام وارد شد، اين بود كه حكومت اسلامى از امامت به سلطنت تبديل شد. حكومت امام حسن و حكومت على‌بن‌ابى‌طالب عليهم‌السّلام به سلطنت شام تبديل شد! البته امام حسن مجتبى عليه آلاف التّحية والثناء آن روز به خاطر يك مصلحت بزرگتر - كه حفظ اصل اسلام بود - مجبور شد اين تحميل را به جان بپذيرد. حكومت را از امام حسن گرفتند". (دیدار با جوانان در مصلی تهران،1379/2/1)

همانگونه که مشاهده شد، آن صلح، تحمیلی بود و برخی از خواص بی بصیرت، اسیر دنیاطلبی شدند و حضرت که اصل اسلام را در خطر می دیدند، چاره ای جز پذیرش آن صلح نداشتند.

قطعا آنچه امروزه در ایران اسلامی و جهان اسلام و همچنین سراسر عالم می گذرد، با دوران امام حسن(ع) تفاوت بسیار دارد. امروز، ایران در داخل یکی از منسجم ترین کشورهای دنیاست. اگرچه در سال 88 عده ای کوشیدند با آن فتنه و ظلم بزرگ، امنیت داخلی و وحدت ملی امت را دچار خدشه کنند، اما با تدبیر بی نظیر امام امت و گردآمدن توده های گسترده و چندده میلیونی مردم زیر لوای ولایت، این اتفاق شوم تحقق نیافت. این درحالی است که اکثر کشورهای منطقه در یک ناامنی تاریخی به سر می برند و حتی کشورهای اروپایی و خود آمریکا نیز هر از گاهی شاهد اعتراضات و تحصن های مردمی هستند.

در جهان اسلام، دوست و دشمن معترف هستند که هیچ کشوری در تراز قدرت جمهوری اسلامی نیست. یکی دو کشور نزدیک به ما، علیرغم خرج میلیاردها دلار هزینه و تربیت تروریست ها و همچنین بازکردن مرزهایشان با سوریه جهت اعزام شورشی ها و سلاح برای سرنگونی دولت مقاومت بشار اسد، به کمترین توفیقی نایل نیامدند. همچنین، آتش جنگی که پیگیر برپایی آن بودند نیز با عقب نشینی آشکار آمریکا، در نطفه خاموش شد. این درحالی است که جمهوری اسلامی، بدون جار و جنجال و صرف هزینه های آنچنانی، با درایت و تدبیر و البته همراهی امت های منطقه، سوریه را همچنان در محور مقاومت زنده و پایدار حفظ کرد و سرپا نگهداشت.

در سراسر عالم نیز، ایران امروز رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدهاست و حضور یکصد و اندی کشور در این جنبش به ریاست جمهوری اسلامی، نشانه ای از قدرت جهانی را نمایش می دهد.

ضمنا، تحریم های ناجوانمردانه ی استکبار جهانی که خودشان از آن به تعبیر "فلج کننده" یاد می کردند، علیرغم آنکه زحماتی را برای امت انقلابی ایران فراهم آورد، اما هرگز نتوانست دشمن را به اهدافش حتی نزدیک کند.

از همه مهمتر، بحث دموکراسی اسلامی و مردمسالاری دینی است که امروزه در ایران در نقطه اوج و قله قرار دارد. انتخاب فردی به ریاست جمهوری درحالی که با دولت مستقر دارای تفاوت دیدگاه بود آن هم تنها با 0/7 درصد رای بالاتر از حد نصاب، نشان از اقتدار و پاکی و صلابت جمهوری اسلامی دارد.

مجموعه ی موارد فوق الذکر به همراه بسیاری دیگر، همه و همه نشان می دهد که علیرغم خواست عده ای بریده از راه و خسته از ادامه مسیر، هرگز شرایط امروز با زمان تحمیل صلح به   امام حسن(ع) مشابهت ندارد.

اگر چنین است، پس شرایط امروز با کدامیک از الگوهای پیشین شباهت بیشتری دارد. برای پاسخ به این سوال نیز چاره ای جز بهره مندی از فرمایشات امام خامنه ای نداریم. حضرت آقا در این باره به صراحت می فرمایند: "امروز به بركت ملتِ هوشيارى مثل ملت ايران، به بركت افكار برانگيخته‌اى مثل افكار ملت ايران، به بركت انقلاب بزرگى مثل انقلاب اسلامى ايران، نه امريكا و نه بزرگتر از امريكا - اگر در قدرتهاى مادّى باشد - قادر نيستند حادثه‌اى مثل حادثه صلح امام حسن را بر دنياى اسلام تحميل كنند. اين‌جا اگر دشمن زياد فشار بياورد، حادثه كربلا اتّفاق خواهد افتاد" (دیدار با جوانان در مصلی تهران 79/2/1)

و اتفاقا بنابر بیانات اخیر ایشان و تعبیری که از "نرمش قهرمانانه" داشتند، این نرمش به قیام حسینی(ع) شباهت بیشتری دارد تا صلح حسنی(ع). ایشان در جمع فرماندهان سپاه به نکته ی ظریفی اشاره کردند و از آن به عنوان شرط اصلی "نرمش قهرمانانه" یاد کردند که برخی دوستان، سهوا یا خدای ناکرده عمدا، آن را نادیده گرفتند. لطفا بیانات ایشان را با دقت بیشتر بخوانید: "ما مخالف با حركتهاى صحيح و منطقى ديپلماسى هم نيستيم؛ چه در عالم ديپلماسى ، چه در عالم سياستهاى داخلى. بنده معتقد به همان چيزى هستم كه سالها پيش اسم‌گذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در يك جاهايى بسيار لازم است، بسيار خوب است؛ عيبى ندارد، اما اين كشتى‌گيرى كه دارد با حريف خودش كشتى ميگيرد و يك جاهايى به دليل فنّى نرمشى نشان ميدهد، فراموش نكند كه طرفش كيست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كارى است؛ اين شرط اصلى است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار ميكنند، بدانند كه با چه كسى مواجهند، با چه كسى طرفند، آماج حمله‌ى طرف آنها كجاى مسئله است؛ اين را توجّه داشته باشند" (در جمع فرماندهان سپاه، 92/6/26)

اگر در تاریخ و ماجرای قیام سیدالشهداء(ع) دقت بیشتری نماییم خواهیم دید که آن امام همام، اتفاقا قبل از واقعه عاشورا، چندین بار نرمش های قهرمانانه انجام دادند اما دشمن در برابر آن نرمش ها از خود واکنش مثبت را نشان نداد.

خروج امام حسین(ع) از مدینه و مکه و عزم سفر به کوفه، یک "نرمش قهرمانانه" بود اما دشمن نتوانست از آن تحلیل درستی داشته باشد. همچنین، در زمان حضور چندین روزه ی خود در کرببلا، بین ایشان و نماینده سپاه دشمن تا آن روز، حر بن یزید ریاحی، مباحث مختلفی مطرح شد از جمله اینکه حضرت به حر پیشنهاد دادند تا ایشان از ادامه مسیر صرف نظر و به سمت مقصد دیگری غیر از کوفه حرکت کنند که همین مساله نیز یک "نرمش قهرمانانه" بود، اما حماقت دشمن بازهم مانع تدبیر او شد و راه را بر امام بست.

عبرت تاریخ اینجاست که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در هیچکدام از آن نرمش های قهرمانانه، از اصولی که برای آن قیام کرده بودند عقب ننشستند و تا آخرین لحظه و آخرین قطره خون مبارک، بر آن پافشاری نمودند.

با آنچه که ذکر شد، به نظر می رسد "نرمش "قهرمانانه" ای که امروز امام خامنه ی برآن تاکید نمودند، طبق فرمایشات قبلی ایشان، بیشتر از صلح حسنی(ع) بر قیام حسینی(ع) منطبق می باشد. قیامی که البته این بار، پیروزی در میدان نبردش نیز با جبهه اسلام خواهد بود؛ انشاءالله.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: