به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
محققان کشور موفق به تولید مبدل زنگ آهن شدند که می‌توان از آن در ترمیم خوردگی و سطوح زنگ زده در صنایع کشتی‌سازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده کرد.
"خیبرآنلاین" -  علی رحمانی مدیر فروش یک شرکت دانش بنیان تولید کننده مبدل زنگ آهن با فناوری نانو گفت: خوردگی در اجسام و مواد به کار رفته در صنایع گوناگون همچون صنایع هوایی، صنایع کشتی‌سازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند باعث ایجاد خسارات و خطرات جبران‌ناپذیری از نظر اقتصادی، میزان مصرف انرژی و همچنین زیست‌محیطی شود.

ترمیم خوردگی و سطوح زنگ زده با مبدل زنگ آهن

به گزارش مهر، وی افزود: در برخی صنایع، قطعات حساسی وجود دارند که امکان زنگ‌بری با روش‌های معمول اسیدشویی و سندبلاست در مورد آن‌ها میسر نیست از این رو در صدد برآمدیم تا محصولی با عنوان مبدل زنگ آهن را برای رفع این مشکل به تولید برسانیم.

رحمانی افزود: این مبدل زنگ آهن، به عنوان یک پرایمر مبدل زنگ آهن، بر روی سطوح کمپلکس پایداری تولید می‌کند که به سطح فلز چسبیده و پوششی محافظ در برابر رطوبت و خوردگی مجدد به وجود می‌آورد. استفاده از این محصول ضمن جلوگیری از رشد خوردگی، با تبدیل زنگ به یک لایه رنگ و ایجاد لایه ضد آب، باعث مقاومت چند برابری فلز در برابر خوردگی شده و می‌توان گفت اعمال این مبدل، اولین قدم در حفاظت طولانی‌مدت از سطوح فلزی با بازدهی بالا و هزینه مطلوب است.

به گفته مدیر عامل این شرکت، در صورت اعمال رنگ‌های پلی‌یورتان و یا اپوکسی بر روی سطوح لایه نشانی شده با مبدل رنگ، سطوحی کاملاً مقاوم در برابر شرایط جوی، نور خورشید، باران و حتی اسپری نمک، بدون پوسته‌پوسته شدن و ترک‌خوردگی خواهید داشت. از طرفی در صورت استفاده از مبدل زنگ نانویی هزینه‌ها و زمان اجرا تا حد مطلوبی کاهش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: زﻧﮓ زدن سطوح آهنی موجب کاهش عمر دستگاه ها، قطعات و تجهیزات آهنی است که این مشکل در مناطق مرطوب بسیار آسیب بزرگتری است. ھدف از اجرای اﯾن ﭘروژه ﺳﺎخت پوششی است که روی سطوح زنگ زده به وسیله قلمو یا غلتک مالیده می‌شود و با ایجاد یک پوشش جدید، مانع از پیشرفت زنگ زدن آهن می‌شود.

به گفته رحمانی، در ﺣﺎل ﺣﺎﺿر از ضد زﻧﮓ ھﺎﯾﯽ ﺑﺎ رنگ‌های طوﺳﯽ ﯾﺎ اﺧراﯾﯽ در صنایع و مصارف خانگی استفاده می‌شود که توانایی قدرتمندی در برابر عوامل خورنده نداشته و حتما باید بعد از ضد زنگ یک لایه پوشش نهایی نیز روی آن اجرا شود.

وی تاکید کرد: برای استفاده از این پوشش نیاز به هیچ‌گونه آماده‌سازی سطح و زیرسازی نیست. فقط کافی است روغن، تاول‌ها و پوسته‌ها توسط فرچه سیمی یا کاردک از سطح زدوده شوند.

رحمانی با اشاره به مزایای استفاده از این محصول گفت: تبدیل زنگ روی سطح به کمپلکس پایدار با چسبندگی بالا، ایجاد پوشش محافظ در برابر رطوبت و خوردگی مجدد، قابلیت رنگ‌پذیری برای اعمال پوشش نهایی، قیمت مناسب و وزن سبک، عدم نیاز به تینر و حلال‌های شیمیایی، سهولت و سرعت بالای اجرا، قابلیت روندگی و نفوذ در خلل و فرج بافت زنگ‌زده فلزات، دوام بسیار زیاد و عمر طولانی از مزایای این محصول به شمار می‌رود.

رحمانی با بیان اینکه ما اولین شرکتی هستیم که موفق به انتقال دانش فنی مبدل زنگ آهن به چین شده، گفت:این اقدام منجر به ارز آوری می‌شود و از سوی دیگر شرکت‌های داخلی از این محصول استقبال کردند که همین موضوع موجب صرفه جویی ارزی نیز می‌شود.

وی افزود:ما یک تیم استارت اپی بودیم که بعد از یک سال به مرحله تولید انبوه و انتقال دانش فنی رسیدیم. این محصول مورد تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است و صادرات و قرارداد‌های بین المللی و انتقال دانش فنی و تولید از دیگر اقدامات ما بوده است. شرکت‌های نفتی، اسکله، صنایع ریلی، کشتی سازی و ... مخاطب این محصول هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: