به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
هدفگذاری آنها مشخص است؛ سقوط دولت شیعی حاکم در بغداد که حاضر به همکاری گسترده با آمریکا علیه ایران در تحریم‌ها نیست و بالتبع آن ضدایرانی کردن اعتراضات عراق و همچنین ایجاد شکاف بزرگ سر راه نهضت جهانی اربعین.
"خیبرآنلاین" - تحولات چند روز گذشته عراق آنهم در آستانه اربعین سبب بروز برخی نگرانی‌ها در میان مردم عراق و حتی مردم و فعالین فرهنگی و سیاسی ایران نیز در آستانه اربعین شده است. اغتشاشات و اعتراضات در چند سال گذشته در عراق البته مساله خیلی جدیدی نیست و عراق شاهد اعتراضات بدتر از این نیز در گذشته و برخی نقاط خود بوده است.

چرا نباید از تحولات عراق نگران بود؟/ کلید حل اعترضات بغداد اتفاقا در تهران است!

به گزارش جهان نیوز، بستر عمده این اغتشاشات نیز سوار شدن بر موج اعتراضات به حق اقتصادی و معیشتی و مطالبه درست مردم عراق برای مبارزه با فساد اداری و سیاسی در این کشور بوده است. ضمن اینکه بازیگران داخلی این نوع اغتشاشات و موج سواری‌ها نیز مشخص است. عناصر متعدد داخلی همچون بعثی ها، عناصر تندرو اهل سنت، فعالین سیاسی شیعه لیبرال و غرب گرا، برخی فعالین مذهبی شیعه انحرافی و قدرت طلب و در چند سال اخیر سلبریتی های عراقی! نیز در این موضوع و بزنگاه‌ها همواره نقش آفرین بوده اند.

در طی این سالها نیز نقش آفرینی عناصر خارجی و آدرس اتاق فکر و عملیات آنها نیز مشخص شده است. نیاز به هیچ توضیحی نیست که از اغتشاشات و اعترضات در عراق چرا آمریکایی‌ها، سعودی و صهیونیست‌ها سود می‌برند و چرا همواره عطش اغتشاش و التهاب در عراق را دارند. مشخصات هدفگذاری آنها نیز مشخص است؛ سقوط دولت شیعی حاکم در بغداد که حاضر به همکاری گسترده با آمریکا علیه ایران در تحریم‌ها نیست و بالتبع آن ضدایرانی کردن اعتراضات عراق و همچنین ایجاد شکاف بزرگ سر راه نهضت جهانی اربعین.

اما این مساله نگران کننده نیست! بخوانید:
در عراق همواره یک دولت طرفدار ایران پس از صدام بر سر قدرت بوده و این روزبه روز عمیق‌تر نیز شده است. دلیل بسیار پیچیده ای هم ندارد زیرا اکثریت فعالین سیاسی شیعه عراق چندین دهه است که با ایران و انقلاب اسلامی پیوند داشته و اساسا بستر فرهنگی و آرمانی آنها شباهت زیادی با ایران دارد. به همین دلیل هم خودخواسته و هم بر اساس یک خودآگاهی تاریخی دولت و جامعه عراق پساصدام حرکت خود به سمت گفتمان انقلاب اسلامی را بیشتر از گذشته آغاز کرده است. این روند با ظهور داعش و نقش آفرینی ایران در سرکوب آن و همچنین سیر صعودی حرکت عظیم اربعین و عمیق‌تر شدن پیوند دوملت سبب شده که این روند شتاب ویژه‌ای به خود بگیرد. این در حالیست که جریانات خودجوش بزرگی هم در درون جامعه عراق که بخشی از آن در گروه های مبارز مردمی حشدالشعبی متجلی است، تابلو همسویی و هم اعتقادی با آرمان های انقلاب اسلامی را مشتاقانه برداشته و به علت مردمی بودن و بستر مشترک اعتقادی مسیر غیرقابل مهاری را در در حال طی کردن هستند.

طبیعی است هرآنچه دولت و جامعه عراق به سمت انقلاب اسلامی بیشتر در حرکت باشد، حوادث و سرنوشتی شبیه تر از گذشته با ایران خواهد داشت. اگر ظهور داعش در عراق یک نوع دفاع مقدس شبیه ایران را در آنجا رقم زد و تشکیل حشدالشعبی نیروی شبیه بسیج را آنجا شکل داد چرا نباید برخی حوادث عراق شباهت های با حوادث سالهای نه چندان دور انقلاب اسلامی در ایران را پیدا نکند؟! اگر حوادث سالهای اول انقلاب به خصوص از 58 تا 60، جنگ تحمیلی، فتنه 78 و 88 و ... انقلاب سلامی و مردم ایران را خالص تر و قوی تر از گذشته نکرد، چرا نباید همچین نتیجه‌ای درباره این روزهای عراق هم گرفت؟!

عراق شبیه شده به ایران باید منتظر چنین حوادثی باشد ولی مهم است که یادآوری کنیم تجربه انقلاب اسلامی به ما می گوید که جای نگرانی نیست و مصالح و فواید بزرگی در این حوادث نهفته است.  مردم و دولت عراق هم اگر می‌خواهند از این حوادث سربلند بیرون بیایند باید همان مسیر مردم و حاکمیت ایران را در پیش بگیرند. زیرا راه پیروزی نیز فقط از مسیر تجربه ایران و انقلاب اسلامی خواهد گذشت و نقشه و نسخه فایق شدن بر فتنه‌ها و صدالبته مسیر پیشرفت و توسعه و آسایش حقیقی مردم عراق نیز در تهران موجود است. به همین دلیل باید گفت: « کلید حل اعترضات بغداد اتفاقا در تهران است!»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: