به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مرجعیت عالیقدر عراق در جریان ناآرامی‌های اخیر این کشور با اتخاذ مواضع اصولی و راهبردی نقش مهم، مؤثر و سرنوشت سازی در شکست «پروژه آشوب» در عراق ایفا کرد.
"خیبرآنلاین" - پس از گذشت قریب به ۲ هفته از نا آرامی ها در عراق، درحال حاضر آرامش در نقاط مختلف این کشور به ویژه در شهر «بغداد» پایتخت آن برقرار شده است. درهمین راستا، منابع عراقی اعلام کردند که وزارت دفاع این کشور حالت آماده باش اعلام شده در میان نیروهای ارتش را لغو کرده است.

به گزارش مهر، بدین ترتیب، طبق آخرین گزارش ها که در اواخر هفته گذشته منتشر شد، ارتش عراق هم اکنون به حالت عادی خود بازگشته است. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز اخیرا در سخنانی بر بازگشت شرایط در این کشور به حالت عادی صحه گذاشته است. وی در جریان گفتگوی تلفنی اخیر خود با «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا تأکید کرد که اوضاع در نقاط مختلف عراق از جمله بغداد عادی است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

علاوه بر آنچه که گفته شد، مقامات عراقی نیز گام هایی را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این کشور برداشته اند. به عنوان نمونه، کابینه اضطراری عراق اخیرا تصویب کرد که طرح ملی اسکان بر مبنای ساخت صد هزار واحد مسکونی در تمامی استان‌ها آماده و به مرحله اجرا در آید. در این طرح اولویت با استان‌ها و مناطق کم برخوردار است. از دیگر تصمیمات، اعطای مستمری سه ماهه به مبلغ ۱۷۵۰۰۰ دینار برای ۱۵۰۰۰۰ نفر از بیکارانی که توان کار ندارند بود. مبلغ کلی این طرح ۸۷.۵ میلیارد دینار برآورد شده است.

از سوی دیگر، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز متعهد شد تا اصلاحاتی را در بودجه سال ۲۰۲۰ عراق به نفع افراد کم درآمد در این کشور محقق سازد. وی افزود: ما تلاش می کنیم در بودجه سال ۲۰۲۰ مبالغ مالی به خانواده هایی که درآمدی ندارند و هیچ کدام از اعضای آنها در نهادهای دولتی مشغول به کار نیستند تخصیص دهیم.



به دنبال این اقدامات دولتمردان عراقی بود که التهابات چند روز اخیر در این کشور به تدریج فروکش کرد تا بدین ترتیب، تلاش های مذبوحانه محور غربی، عربی و عبری برای موج سواری بر خواسته های مشروع معترضان و منحرف کردن این خواسته ها از مسیر اصلی خود، با شکست مواجه شود. اما افزون بر تلاش دولتمردان عراقی، نمی توان از کنار نقش مؤثر مرجعیت عالیقدر عراق در آرام سازی اوضاع این کشور به سادگی عبور کرد.

واقعیت آن است که مرجعیت عراق همواره نقش مهم، مؤثر و استراتژیکی در بزنگاه های حساس در عراق داشته است. تنها به عنوان یکی از مواضع سرنوشت ساز مرجعیت عالیقدر عراق می توان به صدور فتوای جهاد کفایی علیه تروریسمِ تکفیری داعش توسط آن، اشاره کرد. فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی در برهه‌ای حساس از تاریخ عراق موجب شد تا این کشور بار دیگر روی صلح و ثبات را به خود ببیند.

در سایه این فتوای تاریخی بود که ده‌ها هزار نفر از جوانان عراقی برای دفاع از خاک خود در برابر پدیده تروریسم، به صورت داوطلبانه عازم میادین نبرد شدند و بزرگترین پیروزی‌ها را به نیابت از دیگر کشورها در این عرصه محقق ساختند. در ماجرای ناآرامی های اخیر عراق نیز مرجعیت همچون گذشته با اتخاذ مواضع اصولی و استراتژیک به این ماجرا ورود کرده و به نوعی نقش چراغ هدایتگر مسیر در این برهه حساس را ایفا کرد.

 درهمین ارتباط، «احمد الصافی» نماینده «آیت‌الله سیستانی» و خطیب نماز جمعه شهر «کربلا» حدود ۱۰ روز پیش از قوای سه‌گانه عراق خواست تا دست به اصلاحات واقعی در این کشور بزنند. وی از دولت عراق خواست که به وظایف خود در کاهش درد و رنج‌های مردم این کشور عمل کند. نماینده مرجعیت عالیقدر عراق همچنین اظهار داشت: «پیش از این نیز مرجعیت توصیه کرده بود که یک کمیته متشکل از افراد سرشناس و خارج از ساختار قدرت به منظور تسریع روند مبارزه با فساد، تشکل بشود».

اظهارات نماینده مرجعیت عالیقدر عراق که مواضع رسمی آیت‌الله سیستانی درخصوص تحولات اخیر این کشور محسوب می‌شود، استقبال دولت بغداد را به همراه داشت. درهمین راستا، نخست‌وزیر عراق ضمن تمجید از مواضع مرجعیت، تأکید کرد: «مرجعیت بار دیگر ثابت کرد که چراغ روشنگر روزهای سخت است. مرجعیت باز هم نشان داد که سوپاپ اطمینانی است که در روزهای سخت، مسیر هدایت را نمایان می‌سازد».



این مواضع اصولی و استراتژیک همواره و در مناسبت های مختلف مورد حمایت احزاب و شخصیت های سیاسی عراق بوده است و قاطبه این احزاب و شخصیت ها حمایت رسمی و علنی خود از مواضع مرجعیت عالیقدر را اعلام کرده اند.

درهمین ارتباط، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق می گوید: «توصیه هایی که نماینده سازمان ملل در عراق از آیت الله سیستانی شنید به مثابه نقشه راهی برای حل بحرانهای کنونی است تا همه خود را در برابر ماموریت شرعی، ملی و اخلاقی بیابند». گروه های دیگر عراق نیز از جمله سازمان بدر، جنبش مقاومت اسلامی نجباء و همچنین گردان های حزب الله نیز بارها حمایت های همه جانبه خود از مواضع آیت الله سیستانی در زمینه های مختلف را اعلام کرده اند.

درهمین حال، «هادی العامری» دبیرکل سازمان «بدر» عراق با تأکید بر نقش مهم و اساسی مرجعیت عالیقدر در تحولات این کشور، بر لزوم گوش فرا دادن به توصیه های آن تأکید کرده است. از سوی دیگر، «قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائل اهل الحق» نیز در سخنانی تأکید کرده است: «همگان باید به مرجعیت عالی دینی در کشور گوش فرا داده و از آن تبعیت کنند».

بر اساس آنچه که گفته شد، درست از زمان بیان مواضع مرجعیت و توصیه های وی به مسئولان و دولتمردان عراقی بود که شاهد کاهش شدت و حدت نا آرامی ها در عراق بودیم. ازهمین روی، ناگفته پیداست که مرجعیت عالی در عراق درست همچون گذشته نقش مهم، مؤثر و سرنوشت سازی را در برقراری آرامش در این کشور، به شکست کشاندن پروژه آشوب و ناکام گذاشتن توطئه خارجی علیه آن، ایفا کرده است.

بدین ترتیب، بار دیگر ثابت شد که مرجعیت در عراق علیرغم توطئه های خارجی فراوان همچنان سوپاپ اطمینان دولت، ملت و تمامی احزاب و جریان های سیاسی عراق است. ناگفته پیداست که مواضع اصولی مرجعیت به عنوان نقشه راه عراق به خاری در چشم توطئه گران خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: