به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در تظاهرات اکتبر یا تظاهرات میلیونی عراقی ها یک خط مشخص توسط رسانه های سعودی، آمریکایی و معاند خط مقاومت به چشم می خورد و آن هم تلاش برای بر هم زدن روابط استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و عراق است.
"خیبرآنلاین" -  سه هفته به اربعین مانده بود که از عراق ناگهان خبر اعتراض به گوش رسید؛ این تظاهرات در شبکه های معاند که مخالف جریان مقاومت اسلامی در منطقه بودند به شدت انعکاس داده شده و لحظه به لحظه مخابره می شد، این تظاهرات اما برعکس سایر تظاهرات عراق متولی خاصی نداشت و شبکه های اجتماعی همچون توئیتر آن را ایجاد و بر شدت آن افزودند.

به گزارش 8 دی، در تظاهرات های قبل از این، یا جریان صدر به رهبری مقتدی صدر متولی برپایی تظاهرات بوده یا گروه های مقاومت اسلامی، یا حزب کمونیست عراق اما این بار مردم به تهییج توئیتر و شبکه های اجتماعی دیگر به خیابان ها آمدند.

 



 
تظاهر کنندگان که از مناطق شیعه نشین عراق بودند به احترام مراسم راهپیمایی اربعین این تظاهرات را موقتا تعطیل کردند و بعد از به اتمام یافتن آن، تظاهرات را دوباره از سر گرفتند.

یک هفته مانده به اربعین حسینی، نماینده آیت الله سیستانی مرجع تقلید تاثیرگذار عراق در نماز جمعه کربلا، دولت و مسئولان امنیتی عراق را مسئول کشته شدگان دانسته و از تظاهرات مسالمت آمیز مردم برای رسیدن به اهداف مشروع خود حمایت کرد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز که یکی از تاثیرگذارترین افراد عراق است، در توئیتر از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت کرد، مقتدی صدر ابتدا از مردم خواست در راهیپیمایی روز اربعین با کفن حاضر شده و بر علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی شعار دهند، در گام دوم از نخست وزیر عراق خواست کنار رفته و فرد دیگری بر جای او در این مسند بنشیند و در گام سوم خود به میان مردم رفته تا بتواند رهبری تظاهر کنندگان را به دست بگیرد.

 



 

اما در تظاهرات اکتبر یا تظاهرات میلیونی عراقی ها یک خط مشخص توسط رسانه های سعودی، آمریکایی و معاند خط مقاومت به چشم می خورد و آن هم تلاش برای بر هم زدن روابط استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و عراق است.

این رسانه ها تا توانستند شایعه ایجاد کردند، از حضور سپاه قدس ایران برای سرکوب تظاهرات عراقی ها گرفته تا حضور تک تیرانداز ایرانی! که مشخص شد مدارک نشان داده شده در یکی از فیلم ها برای کارگر گیلانی است که برای زیارت به عراق رفته بوده و در راه گم شده است.

سفارتخانه عربستان سعودی نیز در این روزها تبدیل به پادگان تهییج رسانه ای و شارژ کردن افراد نزدیک به حزب بعث نموده تا با حرکاتی هیجانی نظیر آتش زدن پرچم ایران و اهانت به تصاویر شخصیت های ایرانی، مردم عراق را علیه مردم ایران بشورانند.

 

 



انتشار کلیپ های متعددی علیه ایران و تبیین این نکته که ایران بزرگترین دشمن عراقی هاست، نشان داد آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از ماه ها قبل برای چنین روزی در عراق برنامه ریزی کرده بودند و محتواهای مرتبط را از قبل برای چنین روزی پیش بینی کرده ‌ اند.

 

** خواسته اصلی عراقی ها چیست؟

اما خواسته اصلی عراقی ها رسیدن به معیشت و تلاش برای آبادانی عراق است، واقعیت آن است که عراق از سال 2003 تا به امروز حکومت جمهوری دارد و در این مدت به هیچ وجه نتوانسته آبادانی حتی نصفه و نیمه ای را برای مردم به ارمغان بیاورد.

عراق از زیر ساخت های اصلی یک دولت مانند، جاده های ایمن، اتوبان های چند بانده، شبکه برق رسانی ایمن، شبکه آب رسانی و شبکه گاز رسانی ایمن محروم است.

شهرداری های شهرهای مختلف عراق از شبکه های فاضلاب و انتقال پسماند بی بهره بوده و شهرها هنوز به صورت بدوی و غیرمدرن است، از طرف دیگر مردم به شدت مشکلات معیشتی دارند و هزینه های زندگی در عراق سرسام آور است.

بنزین در عراق به پول ایرانی نزدیک به هفت هزار تومان بوده و هزینه قبض برق یک خانواده عراقی ماهیانه یک میلیون تومان است، اشتغالی در عراق وجود نداشته و دولت به هیچ وجه نتوانسته کشاورزی، زراعت و اشتغال های دیگر را ایجاد کند، مردم عراق به شدت درگیر مشکلات معیشتی بوده و صبرشان برای ادامه این نوع زندگی به سر رسیده است.

یکی دیگر از خواسته های به حق مردم عراق برخورد با فسادهای بیشمار دستگاه های دولتی است، واقعیت آن است که دولت عبدالمهدی تلاش های بسیاری را از زمان به قدرت گرفتن پست نخست وزیری برای مبارزه با فساد انجام داده و حجم فساد در اداره جات عراقی به نحوی است که مردم دیگر تحمل این وضع را ندارند.

مردم عراق می پرسند در صورتی که روزانه بیش از 5 میلیون لیتر بنزین صادر می کنند چرا وضعیت خدمت رسانی به این وضع اسفناک است و چرا به صورت قاطع با فساد در این کشور برخورد نمی شود.

حضور بسیاری از گردشگران عراقی به ایران و مقایسه دو کشور توسط برخی از مردم عراق، انتقادها را به دولت عراق بیشتر کرده و مردم عراق می گویند با اینکه ایرانی ها یک پنجم عراق نفت صادر می کنند و در تحریم به سر می برند ولی امکانات بسیار بهتری برای زندگی دارند و در عراق حتی امکانات اولیه(مانند جاده های ایمن) نیز وجود ندارد.

 

** اعتراض دیگر مردم

اعتراض دیگر مردم به ساختار عشیره ای- قبیله ای حکومت عراق بوده و این را از بزرگترین عوامل در فسادها و ناکارآمدی ها در کشور می دانند، بیشتر عراقی ها، دولت عبدالمهدی را عامل این نقصان ها ندانسته و راه حل را نیز در برکناری وی از قدرت نمی دانند اما عربستان سعودی و رسانه های آمریکایی مدام سعی بر برکناری عبدالمهدی و شورش مردم علیه حاکمیت عراق و سوری سازی این کشور مسلمان دارند تا باز هم بتوانند سوریه ای دیگر در خاورمیانه ایجاد کنند تا از دل آن داعشی جدید برای عراق متولد شود.

متاسفانه چندین سال است که سعودی ها به صورت آزادانه بسیاری از رسانه های عراقی را به دست گرفته و عراق را علیه ایران می‌شورانند، دولت عراق باید یک بار برای همیشه چشم فتنه را کور کرده و رسانه های سعودی را در عراق پاکسازی کند، اگر این کار صورت نگیرد آنها باز هم به توطئه آفرینی دست خواهند زد، توجه به رسانه و تربیت افراد رسانه ای و جریان ساز متاسفانه از دید فعالان گروه های مقاومت عراقی غافل مانده و نتیجه را در چنین روزهایی نشان می دهد.

 


 

** رفتار ایران با تظاهرات عراق باید چگونه باشد؟

جمهوری اسلامی از ابتدا از تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق حمایت کرده و راهکار را در حفظ دولت عبدالمهدی و مبارزه جدی با فساد می داند، جمهوری اسلامی ایران امروز باید هم از دولت عراق حمایت کند و هم از مردم عراق، کمک سریع ایران به عراق برای ایجاد شبکه های زیرساختی مانند ایجاد راه ها و بزرگراه های ایمن و مدرن، تلاش برای احیای مشاغل مختلف در عراق با کمک طرف عراقی، می تواند اشتغال بسیاری را برای مردم عراق به ارمغان آورده و منافعی دوجانبه برای ایران و عراق بیافریند، امروز ایران همانند یک منجی می تواند عراقی که سالها در آتش جنگ های مختلف سوخته به آبادی تبدیل کند.

ایجاد عراقی آباد و مدرن توسط ایران منافعی بسیار برای کشورهای منطقه داشته و دست آمریکا و دیگر دولت های خارجی را برای همیشه از عراق دور خواهد کرد و پیوندی ناگسستنی بین ایران و عراق ایجاد خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: