به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
متهم شدن دو کارمند سابق توییتر و یک تبعه عربستان به کمک به ریاض درباره اطلاعات مخالفان فعال سعودی در این رسانه اجتماعی بار دیگر موضوع همکاری پشت پرده سعودی‎ها با جک دورسی، مدیر توییتر را مطرح کرده است.
"خیبرآنلاین" - دیدار «جک دورسی»، موسس و مدیرعامل شبکه اجتماعی توییتر چند ماه پس از کشف جاسوس سعودی در این شبکه با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۱۶، سوالات زیادی در مورد آگاهی دورسی در خصوص نفوذ عربستان در توییتر و زمان اطلاع از این موضوع را مطرح کرده است.

به گزارش میزان، «میدل ایست آی» در گزارشی به واکاوی دیدار دورسی و بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۶ پرداخته و نوشته است، جک دورسی تنها شش ماه پس از اطلاع غول رسانه اجتماعی توییتر از نفوذ جاسوس سعودی تحت هدایت نزدیکان حاکم عربستان به این شرکت با محمد بن سلمان دیدار کرد.

ولیعهد عربستان از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، اقدامات سختگیرانه‌ای را علیه فعالان حقوق بشر و مخالفان انجام داده که بخش عمده آن از طریق آنلاین صورت گرفته است.

وکلای یکی از مخالفان عربستان که در عملیات مذکور هدف قرار گرفته، بر این باورند که نشست دورسی و بن سلمان سوالاتی را در مورد آگاهی مدیر عامل توییتر به عنوان شرکتی که در سال‌های اخیر شاهد سرمایه گذاری گسترده عربستان بوده، از موضوع مذکور و زمان اطلاع وی از این روند مطرح کرده است.

براساس شکایتی که ماه گذشته در دادگاه منطقه‌ای در «کالیفرنیا» ثبت شد، توییتر در دسامبر سال ۲۰۱۵ دریافت که یکی از مهندسان این شرکت با نام «علی الزباره» با تابعیت سعودی به داده‌های شخصی کاربران دسترسی داشته است.

یک هفته بعد از آن، این شرکت به ده‌ها کاربر خود هشدار داده بود که حساب کاربری آن‌ها جزء گروه کوچکی است که "احتمالا توسط بازیگران تحت حمایت یک دولت هدف قرار گرفته‎اند. "

با این وجود دورسی در ژوئن ۲۰۱۶ با محمد بن سلمان، دیدار و در مورد چگونگی همکاری‌ها در زمینه "آموزش و ارتقای کارآیی کادر‌های سعودی" و نیز سرمایه گذاری در زمینه فناوری گفت‌وگو کرد.

میدل ایست آی در ادامه می‎‌نویسد، عکس‌های این دیدار که در نیویورک انجام شد، توسط «بدر العساکر»، رئیس دفتر خصوصی محمد بن سلمان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. براساس تصاویر منتشر شده فرد دیگری در این دیدار حضور داشت که از وی به عنوان مقام سعودی در پرونده‌های دادگاهی نظارت بر عملکرد جمع آوری داده‌ها در توییتر یاد می‌شود.
 
 
 
دیدار رئیس شبکه اجتماعی توییتر با محمد بن سلمان پس از کشف جاسوس سعودی در این شبکه
 

اینطور که مشخص است با توجه به جزئیات فاش شده در شکایت حقوقی دوم توسط آمریکا در هفته اخیر، علی الزباره به اطلاعات شخصی تنها گروه کوچکی از کاربران دسترسی نداشته و در این ماموریت همدست یا همدستانی نیز داشته است.

وکیل «عبدالعزیز» یکی از مخالفان رژیم سعودی ساکن کانادا می‌گوید: "چیزی که با ارزیابی شکایت دولت آمریکا به ذهن من می‌رسد، این است که این مرد در ماه ژوئن ۵۵۰۰ حساب کاربری را هک کرد. این تعداد کمی نیست و این سوال را ایجاد می‌کند که توییتر چه کرد؟ "
 

وی در ادامه گفت "به کمک یکی دیگر از وکلای عبدالعزیز دریافته‎اند که یکی از «آژانس‌های سه حرفی» (آژانس‌های فعال در زمینه دفاع از آمریکا در عرصه‌های مختلف که به اختصار با سه حرف خوانده می‌شوند و به صورت مخفیانه کار می‌کنند مانند CIA آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، DEA آژانس مبارزه با مواد مخدر، INR دفتر اطلاعات و تحقیقات و ...) به توییتر در مورد الزباره پیش از مرخصی اداری شرکت به وی، در اوایل دسامبر ۲۰۱۵ اخطار داده بود؛ بنابراین دشوار است تصور کنیم دورسی شش ماه بعد از این حادثه همچنان بی اطلاع بوده باشد."

«مارک اوون جونز»، تحلیلگر رسانه‌های اجتماعی و استادیار دانشگاه «حمد بن خلیفه» قطر، بی اطلاعی دورسی از هشدار آژانس اطلاعاتی آمریکا به شرکتش مبنی بر نفوذ بازیگران دولتی را "بسیار بعید" توصیف کرد. وی بر این باور است که "اگر دورسی از این مسئله آگاه نبوده، باید صلاحیت توییتر را به عنوان یک شرکت فناوری زیر سوال برد. "

در ادامه میدل ایست آی به فهرستی از پرسش‌های ارسال شده توسط این سایت به توییتر اشاره می‌کند که عبارتند از:

- توییتر کی و چگونه از فعالیت‌های الزباره آگاه شد؟

- آیا توییتر باور دارد که حساب‌های کاربری‎اش توسط بازیگران تحت حمایت دولت در دسامبر ۲۰۱۵ هدف قرار گرفته است؟

- آیا توییتر از تحویل داده‌های کاربران به بدرالعساکر، از نزدیکان خانواده سعودی توسط الزباره مطلع بوده است؟

- آیا دورسی از فعالیت‌های الزباره یا مشارکت وی در فعالیت‌های تحت حمایت دولت عربستان مطلع بوده یا خیر و آیا در زمان ملاقات با بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۶ از این حقیقت آگاه بوده است؟

- آیا دورسی در دیدار با بن سلمان یا العساکر در ژوئن ۲۰۱۶ نگرانی‌های خود را مطرح کرد؟

میدل ایست آی نوشت توییتر از پاسخ دادن به این سوال‌ها خودداری کرده و به ارسال بیانیه کلی توسط سخنگو با قدردانی از «اف‌بی‌آی» و وزارت دادگستری آمریکا برای حمایت از تحقیقات آن‌ها بسنده کرد.

توییتر در این بیانیه مدعی شده دسترسی به اطلاعات حساس را به گروه محدودی از پرسنل آموزش دیده و قابل اعتماد محدود می‌کند و ابزار‌هایی برای محافظت از حریم خصوصی کاربران فراهم می‌کند.

یکی از وکلای عبدالعزیز ضمن ناکافی دانستن پاسخ توییتر، آن را به پتویی تشبیه کرده که با یک سایز برای همگان قابل استفاده است. وی افزود: "توییتر اگر به موقعیت خود اطمینان داشت، می‌توانست از این فرصت برای اعتمادبخشی به مردم و کاربرانش در مورد عمل براساس رهنمود‌های قانونی و اخلاقی استفاده کند. "

میدل ایست آی در ادامه مطلب به یکی دیگر از اشتباهات «سیلیکون ولی»، اشاره می‌کند؛ شکایت هفته گذشته دولت آمریکا از الزباره و ۲ نفر دیگر به اتهام جاسوسی برای عربستان. براساس این شکایت الزباره در بازه زمانی ۷ ماهه پیش از مرخصی اداری توسط توییتر، به داده‌های بیش از ۶۰۰۰ حساب کاربری دسترسی پیدا کرده است.

وی داده‌های سرقت شده را به طور مرتب با «احمد المطیری»، بازاریاب رسانه‌های اجتماعی عربستان که با نام «احمد الجبرین» شناخته می‌شود، به اشتراک می‌گذشت. نام این فرد نیز در شکایت دولت آمریکا آمده است. براساس پرونده مذکور، المطیری کار‌هایی را برای خاندان سلطنتی عربستان انجام داده و به نظر می‌رسد ارتباطات نزدیکی با ولیعهد عربستان دارد.
 
 
دیدار رئیس شبکه اجتماعی توییتر با محمد بن سلمان پس از کشف جاسوس سعودی در این شبکه
 

الزباره پس از مرخصی اداری توسط توییتر به عربستان بازگشته و مدیرعامل بنیاد «MiSK»، سازمان غیرانتفاعی به ریاست العساکر شد.

در اوایل سال ۲۰۱۵ نیز یکی دیگر از کارکنان توییتر با نام «احمد ابوعمو» به جاسوسی و اشتراک گذاری داده‌های ۲ کاربر متهم شد. این ۲ کاربر عبارتند از «مجتهد» کاربر ناشناس توییتر و فردی که هویت یکی از اعضای خاندان سلطنتی را جعل کرده است. براساس پرونده، ابو عمو این کار را در ازای ساعت طلایی به ارزش ۲۰ هزار دلار و نیز ۳۰۰ هزار دلار پول نقد انجام داده است.

اطلاعات به اشتراک گذاشته شده نیز عبارتند از رمز عبور، روز تولد، آدرس آی‌پی که می‌تواند برای شناسایی مکان و هویت کاربران ناشناس مورد استفاده قرار گیرد.

عبدالعزیز، مخالف سعودی ساکن کانادا در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) شکایتی جداگانه در دادگاه کالیفرنیا ارائه کرد که توییتر را به تهاجم به حریم خصوص خود و تهدید اعضای خانواده، دوستان و نزدیکان سیاسی خود به حبس، شکنجه و مرگ متهم می‌کند.

این مخالف رژیم عربستان از نزدیکان «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی است که سال گذشته توسط ماموران سعودی در «استانبول» به قتل رسید. وی پیشتر در گفت‎وگو با میدل ایست آی گفته بود بر این باور است که این اتفاق می‌توانست به راحتی برای او نیز بیفتد.
 
عبدالعزیز گفت "سال گذشته ۲ نماینده عربستان سعودی به «مونترال»، شهری که وی یک دهه گذشته در آن زندگی می‌کند، آمدند. آن‌ها گفته بودند برای «سعود القحطانی»، یکی از مشاوران ولیعهد کار می‌کنند و تلاش داشتند عبدالعزیز را به بازگشت به عربستان متقاعد کنند."

این مخالف سعودی می‌گوید "این ۲ نفر با مشاهده مخالفت با پیشنهادشان سعی کردند وی را به سفارت عربستان در «اتاوا» بکشند تا گذرنامه‌ای جدید برایش تهیه کنند."

شکایت ۱۸ اکتبر همچنین به شرکت مشاوره‌ای «مک کینزی اند کمپانی» نیز به دلیل معرفی عبدالعزیز به عنوان یکی از مقامات رسمی عربستان سعودی که به افکار عمومی جهت می‌دهد، اعتراض کرده است. شرکت مذکور مدعی شد که نام وی در میان کاربران هدف قرار گرفته توسط بازیگران تحت حمایت دولت در دسامبر ۲۰۱۵ نبوده است.

این در حالی است که در فوریه ۲۰۱۶ پیامی به عبدالعزیز با محتوای رفع اشکال پیش آمده سیستم بازیابی رمز عبور در ۲۴ ساعت در هفته گذشته ارسال شد. در پیام آمده بود که " شرکت در تحقیقات متوجه شد که آدرس ایمیل و شماره تلفن مرتبط با حساب کاربری شما توسط حساب کاربری دیگری مورداستفاده قرار گرفته است. "
 
 
ارتباط پشت پرده عربستان با توییتر برای سرکوب مخالفان؛ در دیدار بن سلمان و جک دورسی چه گذشت؟

شکایت مذکور همچنین موضوع سرمایه گذاری‌های سعودی در شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به ویژه سرمایه گذاری قابل ملاحظه شاهزاده «ولید بن طلال» را مورد سوال قرار می‌دهد.

در اکتبر ۲۰۱۵ و تنها ۲ ماه پیش از مرخصی اداری الزباره توسط توییتر، شرکت هلدینگ پادشاهی شاهزاده اعلام کرد سهام خود را در شرکت رسانه اجتماعی به ۲ برابر افزایش داده و اکنون سهم کلی وی به بیش از ۵ درصد رسیده است.

وکیل عبدالعزیز بر این باور است که این مسیری دو طرفه است. فقط سعودی‌ها نیستند که در توییتر سرمایه گذاری می‌کنند. توییتر نیز در زمینه نظارتی سرمایه گذاری سنگینی در منطقه انجام داده‎اند. این رسانه اجتماعی از شمار زیادی از افراد در عربستان، مصر، امارات و ... استفاده و سود می‌برد. این منافع متقابل است.

وکیل عبدالعزیز می‌گوید: " به نظر می‌رسد توییتر به جای محافظت از کاربران خود به عربستان سعودی که درصد قابل توجهی از سهام توییتر را در اختیار دارد، اجازه می‌دهد به داده‌هایی دسترسی پیدا کند که منجر به آسیب دیدن بسیاری از کاربران شد. "
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: