به‌روز شده در: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
با افزایش قیمت بنزین به هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و سهمیه‌بندی بنزین ۱۵۰۰تومانی، یکی از بهترین جایگزین‌های مصرف بنزین، سوخت CNG‌ است؛ الگویی که ترکیه با ورود گاز مایع به سبد سوخت حمل‌و نقل خود، مصرف بنزین را به یک‌دهم ایران رساند.
"خیبرآنلاین" -  ایران و ترکیه٬ هر دو از کشورهای مهم و قدرتمند منطقه هستند. این دو کشور مسلمان٬ هر کدام نزدیک به 82 میلیون جمعیت دارند٬ تعداد خودروهای سبک هر دو کشور تقریباً همسان است و از لحاظ فرهنگی و تربیتی نیز شباهت‌های فراوانی با هم دارند. شرایط جغرافیایی و اقلیمی ترکیه و ایران نیز٬ چندان دور از هم نیست. ترکیه نیز همچون ایران یک کشور چهارفصل است و مناطق جغرافیایی متفاوتی با اقلیم‌های متفاوت دارد. از لحاظ اقتصادی نیز مردمان این دو کشور٬ فاصله عمیقی با هم ندارند، لذا چنین به‌نظر می‌رسد که برای دست یافتن به تحلیل روشنی از وضعیت مصرف بنزین در ایران٬  ترکیه کشور خوبی برای مقایسه است.

به گزارش تسنیم، در ترکیه روزانه حدود 9 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، درحالی‌که در ایران با تعداد مشابه خودروها، در حدود 90 تا 100 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کنیم.

دلیل این اختلاف بالا را علاوه بر مسائلی چون مصرف بهینه‌تر سوخت توسط ناوگان حمل‌ونقل ترکیه نسبت به خودروهای ایران، مالیات بالای بنزین در ترکیه و به‌تبع آن قیمت بالای عرضه بنزین و فرهنگ درست مصرف ناشی از قوانین بازدارنده، در سهم بالای گاز مایع (CNG و LPG) در سبد سوخت حمل‌ونقل این کشور باید دنبال کرد.

بیش از 70 درصد مصرف گاز مایع در ترکیه مربوط به خودروها بوده، در واقع ترکیه با افزایش سهم گاز مایع در سبد سوخت خودروها و فرهنگ‌سازی مصرف در این زمینه، توانسته مصرف بنزین را به‌میزان زیادی کنترل کند؛ به‌طوری که علاوه بر آثار مثبت اقتصادی ناشی از صرفه‌جویی در مصرف بنزین، هوایی پاک‌تر به کلان‌شهرهای خود هدیه کند.

در ایران نیز روزانه چیزی در حدود 20 میلیون مترمکعب معادل 20 میلیون لیتر، CNG مصرف می‌کنیم، در حالی که ظرفیت اسمی نصب‌شده عرضه سوخت CNG بیش از 40 میلیون مترمکعب در روز است، در واقع نیمی از ظرفیت اسمی نصب‌شده عرضه سوخت CNG‌ کشور هم‌اکنون بدون استفاده است.

با افزایش قیمت بنزین به هر لیتر 3000 تومان و سهمیه‌بندی بنزین 1500تومانی، یکی از بهترین جایگزین‌های مصرف بنزین، سوخت CNG‌ است که قیمت فروش هر مترمکعب آن 453 تومان بوده و از آنجایی که فروش گاز CNG‌ در جایگا‌ه‌های سوخت بر اساس واحد کیلوگرم انجام می‌شود، با تبدیل واحدها و بر مبنای مصوبه هیئت وزیران، قیمت فروش هر کیلوگرم سوخت CNG به‌میزان 656.8 تومان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: