به‌روز شده در: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
باید نقایص این تصمیم را برطرف کنند و به مردم اطمینان دهند که همزمان با فزایش قیمت‌ها، کمکی هم به آنها صورت می‌گیرد. بالاخره کشور ما آزمایشگاه که نیست که هر روشی را پیاده کنیم تا ببینیم جواب می‌دهد یا نه
"خیبرآنلاین" - علی ابراهیمی درباره تصمیم سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین گفت: بنده در اقتصاد معتقدم قیمت‌‌ها باید آزاد شده تا رقابت‌ها سالم شود و رانت‌ها از بین برود. یکی از راه‌ های آن هم واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی است؛ اما بحث بر سر این است که وقتی ما از واقعی شدن قیمت‌ها حرف به میان می‌آوریم، معتقدیم که میزان دستمزدها هم باید افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، نماینده مردم شازند در مجلس دهم تصریح کرد: دولت هم در برنامه 5 ساله ششم توسعه و هم در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مجاز بوده که به صورت تدریجی قیمت‌ها را به واقعیت نزدیک کند.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: این کاری که همه کارشناسان اذعان داشتند که باید با زمینه‌سازی انجام می‌شد، چند اشکال بر آن وارد است. اگر این کار برای کنترل قاچاق بوده که الان گازوئیل بیشتر از بنزین قاچاق می‌شود. اگر بحث درآمدزایی بود، شاید برق و آب و گاز فاکتورهای بهتری بودند، مخصوصا گاز که خیلی ارزانتر از قیمت‌های واقعی عرضه می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: همه این مسائل باعث می‌شود این ظن به وجود بیاید که این ایده با مطالعه کارشناسی چندانی همراه نبوده است. اگر قیمت گاز واقعی می‌شد، مردم مصرف گاز را مدیریت می‌کردند اما خیلی از بخش‌های حمل و نقل اجباری است.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم اظهار داشت: شاید بتوان گفت که در این صورت باید همچون جریان هدفمندسازی یارانه‌ها یک زمینه‌سازی صورت می‌گرفت تا ابعاد قضیه بررسی و به صورت کارشناسی انجام می‌دادند.

وی افزود: اشکالی که ما به عنوان نمایندگان مجلس وارد می‌دانیم این است که می‌گوییم این کار به این شکلی که انجام شد غافلگیرانه بود. می‌گویند ما از اصل غافلگیری استفاده کردیم تا مردم سوخت را نزد خود ذخیره‌سازی نکنند که این دغدغه امکان رفع شدن داشت. در رابطه با زمان هم می‌شد صبر کنند تا یک زمینه‌سازی انجام شود.

نماینده مردم شازند گفت: بحث بر سر این است که نمایندگان مجلس که باید پاسخ مردم را دهند مطلع نیستند این یعنی محرم ندانستن مردم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: به این دلیل که مقام معظم رهبری حجت را بر ما تمام کردند و گفتند که ما حمایت می‌کنیم در نتیجه ما هم بر همین مبنا حمایت می‌کنیم ولی باید استدلال‌های خود را بیاورند و روش را بیشتر اصلاح کنند. ما باید مطمئن شویم که اگر هزینه‌ها را افزایش می‌دهیم، درآمد‌ها را هم افزایش دهیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه ما هیچ اطلاعات قابل اتکاء و دقیقی برای دهک‌بندی در کشور نداریم گفت: اینکه می‌‌گویند این رقم مشمول 20 میلیون خانوار می‌شود و 60 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد اصلا درست نیست، چون بنزین منابع ملی بوده که به عنوان یارانه شامل همه می‌شده اما توزیع آن عادلانه نبوده است که ما باید هدفمان این باشد که این توزیع را برای همه عادلانه کنیم.

ابراهیمی گفت: اینکه دهک‌بندی می‌کنند یک روز به اشکال می‌رسد چون شما اگر درآمدها را به سمت دهک‌هایی سوق دهید که فکر می‌کنید پایین‌تر هستند یک عده با اطلاعات غیر واقعی خود را در دهک‌های پایین قرار می‌دهند که با این کار انگیزه تلاش و کوشش برای رشد را می‌گیریم.

وی ادامه داد: بنده معتقدم در قبال آزادسازی قیمت‌ها همه اقشار باید به صورت عادلانه مورد حمایت قرار بگیرند. دهک‌بندی در کشور اشکال دارد چون ابزار آن وجود ندارد. یکی از روش‌های حمایت عادلانه از همه اقشار این است که این امکانات عمومی که در پایتخت و مراکز استان‌ها متمرکز کرده‌ایم را به دیگر مناطق کشور هم گسترش دهیم.

نماینده مردم شازند گفت: عدالت فقط در قبال پرداخت یارانه و کمک‌های معیشتی نیست. یکی دیگر از حمایت‌های عادلانه اینگونه است که می‌توان گفت کسانی که در تهران هستند و از زیرساخت‌های قوی استفاده می‌کنند و فرودگاه و بیمارستان و قطار در دسترس دارند، a تومان، مردم مراکز استان‌ها 2a تومان و مردم شهرستان‌ها و روستاها 3a تومان از یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی بهره مند شوند(نسبت‌ها در قالب مثال است). اینکه سهم یک عده صفر شود و به یک عده پول پرداخت شود، درست نیست.

وی با اشاره به برنامه دولت جهت اعطای کمک هزینه معیشتی به خانوادهای 1 تا 5 نفره گفت: اگر آب و برق و گاز را گران کرده بودند، می‌گفتیم اینگونه قابل توجیه است که خانوارها هزینه‌های مشترک دارند ولی حمل و نقل هزینه مشترک محسوب نمی‌شود اینها همه حاکی از این است که این تصمیم هیچ مبنایی نداشته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی گفت: باید نقایص این تصمیم را برطرف کنند و به مردم اطمینان دهند که همزمان با فزایش قیمت‌ها، کمکی هم به آنها صورت می‌گیرد. بالاخره کشور ما آزمایشگاه که نیست که هر روشی را پیاده کنیم تا ببینیم جواب می‌دهد یا نه.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه نمایندگان مجلس کوچکترین اطلاعی از روش و زمان اجرا نداشتند، ولی در واقع باید هزینه‌های آن را بدهند چون ما الان در حوزه‌های انتخابیه‌مان باید جوابگوی مردم باشیم. مردم از نمایندگانشان سوال جدی دارند که چرا شما در جریان چنین تصمیمی در کشور قرار نداشتید؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: